Eslövs Montessorifriskola
Förskolan ligger i Eslövs centrum. Vi har en härlig utemiljö med närhet till både skog och park. Eslövs montessoriförskola var en av de första montessoriförskolorna i landet. Sedan 2002 driver föreningen såväl förskola som skola och fritids. Att ha förskola och skola under samma tak har bara fördelar. Alla känner varandra och ett nära samarbete är möjligt. Verksamheten för barn från 1–12 år finns i samma byggnad! På förskolan finns idag ca 50 barn fördelade på 3 grupper en småbarnsavdelning 1–2,5 år och 2 syskonavdelningar 2,5–7 år.
Att vara en bra kompis
Under våren 2010 har vi haft ett värdegrundstema: ”Hur man ska vara en bra kompis”. Vi har arbetat med ett material från ILKA som heter ”Vännerna i Kungaskogen”. Detta har genomsyrat vår verksamhet med ett väldigt lyckat resultat. Vi har sett hur barnen har använt sig av det de lärt sig både i leken och vid konflikthantering.
Musik och rörelse
Vi har förmånen att ha en fantastisk musiklärare en gång i veckan. Vi har olika aktiviteter för barnen i de olika åldrarna. Yngre rytmik gruppen 2,5–4 år och 4–5-års rytmikgrupp. Skrivdans för våra 5 åringar och gymnastik för 6-7 åringarna. Dessutom har vi yoga och massage för de yngre barnen varje vecka och detta har både vi och barnen upplevt mycket positivt.
Grundtankarna i montessoripedagogiken
- Barnet i centrum individualisering
- Miljön ska vara tilltalande och stimulera barns utveckling
- Gemensamt ansvar för miljön
- Ordning och reda
- Alla möbler ska vara anpassade efter barnens proportioner
- Barnen lär av varandra och tränar samarbete
Materialens uppgift är att ge praktisk, sensorisk och intellektuell träning. Det ska hjälpa barnets begreppsutveckling och öka barnets självständighet. Pedagogerna märker vilken sensitiv period barnet är i då vill barnet upprepa handlingen gång på gång.
Om Eslövs Montessorifriskola
Att få självständiga och trygga barn som har en stor arbetsglädje och detta gör vi genom att ha en förberedd och en attraktiv miljö. Varje barn ska få lov att utvecklas efter sina egna förutsättningar. Vårt arbetssätt följer montessoripedagogiken med åldersblandad, individualiserad undervisning, där barnen arbetar på sin egen nivå och i egen takt. Vi är en liten enhet där barn och pedagoger arbetar över gränserna för att skapa en naturlig övergång mellan förskola och skola/fritids.