Artikel
Det är viktigt att följa ny forskning på förskolans område – men hur ska man hinna? I serien ”Forskning till kaffet” berättar fil.dr Linn Eckeskog om intressant forskning på ett nytt sätt. I en kort...
Artikel
Matematik är ett viktigt verktyg i människors vardag, och att barn tidigt får upptäcka att matematik är roligt och spännande har stor betydelse. Skolinspektionen har emellertid visat på tydliga...
Artikel
Det krävs fler barn och unga som intresserar sig för naturvetenskap, teknik och matematik, inte bara i Sverige utan även i andra länder. I denna artikelserie förklarar Ann S. Pihlgren vilken roll och...
Artikel
Ett samarbete med matematikutvecklaren i Askersunds kommun har gett goda resultat på förskolan Gullvivan. Med välplanerade matematikaktiviteter och lekar får barnen träning i att räkna och resonera...
Artikel
Matematik har en framträdande plats i läroplanen. Ämnet är viktigt då det så påtagligt behövs och används i det vardagliga livet i vårt samhälle. Men hur tar man sig an matematikundervisning i...
Artikel
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon ägnar sig åt forsknings- och utvecklingsprojekt som är praktiknära och genomförs i nära samarbete med förskollärare....
Artikel
Barn som redan i förskolan utvecklar en djupare förståelse av tal blir bättre på matematik än de barn som lär sig genom att räkna fram- och baklänges ett steg i taget. Det visar ny forskning vid...
Artikel
Naturvetenskaplig kompetens handlar om att kunna förklara naturen med hjälp av vetenskaplig kunskap och vetenskapliga metoder för att kunna dra slutsatser och förstå naturen. Det handlar också om att...
Artikel
Matematisk kompetens handlar om att ha taluppfattning och att kunna använda matematik för att lösa problem i vardagssituationer. För att utveckla matematisk kompetens behöver förskolebarn teoretiska...
Artikel
Förmågan att kunna lösa matematiska problem är liksom taluppfattning en viktig kompetens som förskolebarnen behöver få med sig i ryggsäcken för att kunna utveckla sin matematiska kompetens i ett...
Artikel
Matematisk kompetens grundläggs i tidiga år. Det är en kompetens som alla vuxna behöver för att kunna ta sig fram i samhället. Förskolan kan fylla en viktig roll i att ge tillgång till matematiska...
Artikel
Det som förvånade Laurence Delacour mest i resultaten av hennes studie var att förskollärare så ofta likställer barnens matematiska förståelse med deras språkkunskaper i svenska. Hon hoppas nu att...
Artikel
Artikel med film. Den tidiga matematikutvecklingen är central när barnet ska utvecklas vidare i skolväsendet. Ann S. Pihlgren har tagit fram en studiecirkel om hur förskolan kan rusta barnen inför...
Artikel
Övergångar mellan olika verksamheter kan enligt forskning ställa till problem och leda till oro och osäkerhet för barnet. Ann S. Pihlgren har tagit fram en studiecirkel om hur förskolan kan rusta...
Artikel
Vad är det som gör att barn utvecklar förståelse för att ”ett, två, tre” inte är vilken ramsa som helst utan har att göra med mängder? I forsknings- och utvecklingsprojektet DUTTA studerar forskarna...
Artikel
Anna Palmer disputerade med avhandlingen Att bli matematisk – matematisk subjektivitet och genus i lärarutbildningen för de yngre åldrarna. Här berättar hon om sin forskning om hur matematik kan...
Artikel
Vilka effekter har undervisning i förskolan med digitala lärresurser på barns kunskaper i matematik? Vad kan förklara eventuella effekter? Och är forskning viktigt eller är det magkänslan vi ska lita...
Artikel
Matematik är så mycket mer än ”hur många”. Hur kommer det sig då att när matematik ska synliggöras i boksamtal handlar det oftast ändå om att ”räkna hur många”?
Artikel
Marita forskar om lärares samtalsstrategier och om vikten av att barn och elever lär sig att kommunicera matematik. – Vi på lärarutbildningen har en viktig roll i att lära våra studenter att leda...
Artikel
Gabriella Gejard har i sin forskning undersökt matematiserande i förskolan genom olika aktiviteter. Hon berättar här om sina forskningsresultat, om hur barnen på olika sätt visar upp ett kroppsligt...