 
      Artikel
      
        
            
      
                  
              
    
    Sväva som ett spöke, skratta som en häxa, krypa som en spindel … Rörelse och koordinationsträning passar väldigt bra ihop med Halloween. Emma Johansson och Johanna Norin arbetar med både grov- och...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Stockar och stenar och träd ger en spännande förskolegård. På förskolan Vitsippan i norra Floda lägger pedagogerna stor vikt vid lek utomhus.  - Rörelseförståelse är viktigt, lika viktigt som...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
                  
              
    
    Gips och lera är utmärkta material att arbeta med i utomhusmiljöer. Ja, det kan till och med vara mer stimulerande att göra det där, än i ateljémiljöer inomhus. Det berättar Emma Johansson och...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Förskolegårdar varierar kraftigt i storlek och kvalitet, vilket påverkar barnens möjlighet till lek och utveckling. Förskolor med begränsade utemiljöer måste vara kreativa för att maximera...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Barn i Sverige spenderar allt mindre tid i naturen. Därför behöver förskolor erbjuda rika gröna lekmiljöer. Så här säger forskningen.
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Att arbeta systematiskt med fysisk aktivitet för både barn och vuxna har lett till ökad gemenskap på Boländernas förskola i Uppsala.– Vi märker att lekarna och aktiviteterna skapar förbättrade...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
                  
              
    
    Hinderbanor ute i naturen ger många fördelar. Stenar, nedfallna trädstammar, döda kvistar, kottar och liknande passar utmärkt att använda sig av till detta. Det vet de båda förskollärarna Emma...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
                  
              
    
    I Emma Johansson och Johanna Norins undervisningsmiljöer ute i naturen används vatten som ett vanligt inslag. I denna artikel med tillhörande film berättar de om två sätt de brukar arbeta med vatten:...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
                  
              
    
    Att medvetet använda naturen som undervisningsmiljö kräver lite förberedelser, dock inte mycket mer än inför andra undervisningspass. De två förskollärarna Johanna Norin och Emma Johansson berättar...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
                  
              
    
    Rep är något som förskollärarna Johanna Norin och Emma Johansson alltid har med sig ut i skogen tillsammans med sin barngrupp. Det ingår alltid i packningen, för de säger: – Rep är ett väldigt bra...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Duggregn, snålblåst och iskallt? Kanske en anledning att gå in …? Inte för förskolläraren Anna Thoresson. Hon är utepedagog på en traditionell förskola.
    
   
      Artikel
      
        
            
      
                  
              
    
    Blåbär kan användas till så otroligt mycket mer än att bara stoppa i munnen. Det visar förskollärarna Emma Johansson och Johanna Norin i Sköndal utanför Stockholm som flera dagar i veckan använder...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Guldängen är en bemannad bygglekplats där skapande, odling och lek förenas i en kreativ och tillåtande miljö. Det är en verksamhet där barnen ska få uppleva och lära sig med alla sinnen så att...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Förskollärarna Emma Johansson och Johanna Norin brinner för att använda naturen som undervisningsarena. – Egentligen behöver man inte göra så stor grej av det. Vi tar med oss olika material ut och...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    ”Vilda grannar” är det lockande namnet på Naturskyddsföreningen nya projekt. Det riktar sig till förskola, skola och fritids och handlar om djur och natur. Man vill få barnen att förstå och värna om...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Uteavdelningen Kajsa Kavat har begränsade utrymmen inomhus, men har lyckats utnyttja potentialen i varje kvadratmeter för att skapa rika lärmiljöer som stödjer deras projekterande arbetssätt.
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Att arbeta projekterande handlar om att bygga en undervisning som drivs av barnens intressen samtidigt som lärmiljöer och pedagoger utmanar vidare till nya kunskaper. I två artiklar får vi ta del av...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Genom att odla på förskolan kan barnen följa matens väg från litet frö till färdig gröda. Odlingarna ger också många möjligheter till samtal och upplevelser som ger kunskap om naturens kretslopp. Men...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    I Eksjö kommun satsade tre förskolor med sammanlagt 150 barn på odling under februari till oktober 2023. Projektet Odling som pedagogiskt verktyg hade som målsättning att förskolebarnen skulle få...
    
   
      Artikel
      
        
            
      
              
    
    Från norr till söder är trenden stark och allt fler förskolor investerar i lådcyklar som drivs med el. – Vi cyklar året om, säger pedagogen Anci Thyni på Myrans förskola i Piteå.