
Artikel
Vi vet att autistiska barn har svårt att förstå och delta i sociokommunikation, t.ex. att dela upplevelser på olika sätt. Samtidigt har de mycket starkare fokus på utforskande och undersökande av...

Artikel
Barns språkutveckling är beroende av samspel med vuxna och det är viktigt att ta till vara så mycket tid som möjligt för att medvetet och lekfullt språka med alla barn. Maria Heimers nya bok Språka...

Artikel
I boken Att upptäcka naturvetenskap i förskolan skriver Lisa Dessborn ett kapitel om vattnets egenskaper, som presenteras här på Förskoleforum i tre avsnitt. Med hjälp av experiment försöker hon för...

Artikel
Tydliggörande pedagogik innebär att använda förstärkande och förtydligande metoder som underlättar för barnen att förstå vad, hur, när, hur länge, med vem och på vilket sätt rutiner och aktiviteter...

Artikel
När ska man som pedagog bli orolig över ett barns språkutveckling? Och hur lyfter man det i så fall med vårdnadshavaren?Här får du viktiga tips inför sådana samtal.

Artikel
I boken Att upptäcka naturvetenskap i förskolan skriver Lisa Dessborn ett kapitel om vattnets egenskaper, som presenteras här på Förskoleforum i tre avsnitt. Barn fascineras ofta av vatten och i den...

Artikel
Hur blir de förhållningssätt vi enats om levande och synliga i mötet med barnen? Det krävs att varje arbetslag tänker kring sin organisation och sitt görande, men lika viktigt är det att varje...

Artikel
I boken Att upptäcka naturvetenskap i förskolan skriver Lisa Dessborn ett kapitel om vattnets egenskaper, som presenteras här på Förskoleforum i tre avsnitt. Barn fascineras ofta av vatten och Lisa...

Artikel
Igelkotten är ett av de allra äldsta däggdjuren i vår värld. Man ska vara rädd om igelkotten, för även om den har klarat sig bra under så lång tid är den nu hotad. Använd bilderna i den här artikeln...

Artikel
Ateljeristan Aurora Bergmark beskriver hur hon har arbetat med tre olika projekt: insekter, Bockarna Bruse och vatten.

Artikel
Språkutvecklande arbete står i fokus på Norrgårdens förskola i Knivsta. På en av avdelningarna har figuren Ordslukaren flyttat in. – Vi märkte att barnen ville ha mer språkarbete, så vi har utmanat...

Artikel
I den här mallen får ni hjälp att kartlägga ert språkliga och demokratiska arbete och identifiera områden som ni behöver arbeta vidare med.

Artikel
Att träna motoriska grundrörelser i tidiga år är viktigt. Läraren Linda Persson ger tips på hur vi kan träna motorik på förskolan.

Artikel
Här kan du se precis vad som är ändrat i den nya version av Lfpö 18 jämfört med den tidigare versionen. Avsnitt för avsnitt är det markerat exakt vilka ord och formuleringar som är nya i Lpfö 18...

Artikel
Kan drömmar och önskningar leda framåt och till förändring i arbetet med barn som behöver stöd? Kan ett samtal om en drömförskola väcka motivation och inspiration? Prova övningen Vår drömförskola och...

Artikel
Ett begrepp vi ofta stöter på i förskolan är barnsyn. Men vad innebär det egentligen? Det behöver vi diskutera för att komma fram till gemensamma ställningstaganden att luta oss mot. Vi behöver också...

Artikel
Maria Heimer, alias Boksloken, tipsar om barnlitteratur på temat sommaren. Det utlovas safari, utflykter till havet och äventyr till havs och i skog.

Artikel
Tre hudläkare i Gävle insåg att både barn och vuxna behöver mer information om solskydd. Det ledde till ett förskoleprojekt, där de utbildar förskolepersonal och barn kring sunda solvanor.

Artikel
Under våren 2025 har Förskoleforum publicerat fler än hundra nya artiklar. Kanske har du missat någon av de mest populära? Här hittar du listan över några av de mest lästa artiklarna på Förskoleforum...

Artikel
Barnböcker delas in i ålderskategorier av förlagen, till exempel 0–3 år och 3–6 år. För barn i 3–6-årsåldern, som ännu inte kommit så långt i sin språkutveckling, är böckerna oftast för avancerade...