Boktips: Lek en bok
Lek en bok som kombinerar högläsning med drama, visar på ett lustfyllt sätt att utforska och tillgodogöra sig innehållet i en bok – en lärandeprocess som aktiverar barnet till tanke, själ och kropp.
Barnet – en aktiv och kreativ deltagare
När barn bjuds in i eget skapande och gestaltar tematiken i en berättelse, öppnas nya möjligheter för att levandegöra läsningen och reflektera intryck, tankar och känslor. Barnet blir en aktiv, kreativ deltagare som på ett lustfyllt sätt får möjlighet att gå in i och utforska nya världar, påverka dessa, vända och vrida på saker och ting och i det upptäcka nya perspektiv.
”Genom att gå in i olika roller får barnet ett inifrånperspektiv på tankar, känslor och handlingar, vilket utvecklar empati men även kritiskt tänkande.”
(Ur kapitel 1)
Läsfrämjande, språkutveckling och estetiskt engagemang
I Lek en bok ges en mängd idéer och konkreta modeller för hur drama och gemensam läsning kan kombineras för språkutveckling och estetiskt engagemang, med utgångspunkt i läroplaner och aktuell forskning.
Författarna beskriver läsfrämjande genom lek och skapande, äventyr i och utanför roll samt engagerande möten mellan barn och vuxna som utforskar teman tillsammans.
Särskilt fokus läggs på metoden processdrama och hur dramaturgin i en bilderbok eller kapitelbok kan anpassas till ett semistrukturerat förlopp. I boken presenteras olika förlopp som ger en grundlig bild av hur ett drama kan planeras och genomföras i barngruppen. Förloppen utgår från åtta olika barnböcker och närmar sig olika teman och lärområden.
Boken kan med fördel användas i förskollärar- och lärarutbildning samt av verksamma pedagoger, bibliotekarier och andra aktörer inom skola, omsorg och barnkultur.
Ladda ner material
- planeringsschema_ifyllt_44689.pdf
- planeringsschema_skrivbart_44689.pdf