Grej of the Day – Solen
Micke Hermansson och Maria Heimer tipsar om hur du enkelt kommer igång med metoden Grej of the Day, och bjuder på en första spännande grej att arbeta med i barngruppen – Solen!
Bilder: Shutterstock.com.
Grej of the Day, GOTD, är en arbetsmetod som har spridits i hela landet samt till många andra länder, bland annat till Finland och Nederländerna.
Metoden har sitt ursprung i skolan och består av kortare mikrolektioner, 8–10 minuter. Varje sak som tas upp kallas för grej och när man arbetar med grejen kallas det för att greja.
Syftet med Grej of the Day är att väcka barns nyfikenhet och presentera kunskap på ett roligt och spännande sätt.
Metoden har utvecklats av Micke Hermansson. Den har nu även börjat nå förskolan och i den här artikelserien har Micke Hermansson bearbetat metoden för förskolan tillsammans med Maria Heimer.
Mikroundervisning steg för steg
1. Presentera ledtråden
Välj en ledtråd till den grej ni ska arbeta med, och berätta den för barnen. Bilden är till hjälp för barnen när de ska klura ut GOTD-grejen. Om du har valt att presentera mer än en ledtråd, fortsätt med nästa ledtråd. (Ledtrådarna bild 1–3)
2. Lös ledtråden
Fråga barnen vilken grej de tror döljer sig bakom ledtråden/ledtrådarna.
Lyssna av hur de tänker.
Om barnen inte har gissat rätt på grejen, så berätta för dem.
3. Gå igenom fakta
Starta mikroundervisningen genom att visa bilden till ledtråden. Upprepa grejen och berätta att barnen ska få höra intressant fakta om den här grejen.
Fortsätt sedan att berätta med hjälp av texten i faktadelen. Visa bilderna som hör till faktatexten samtidigt som du berättar.
Målet med en mikroundervisning är att den, förutom att vara väldigt intressant, ska vara kort, cirka åtta minuter. Det finns självklart ofta otroligt mycket mer intressant som du skulle kunna berätta om var och en av grejerna, men meningen är att glänta på dörrar och skapa intresse och nyfikenhet.
Låt barnen vänta med frågor och kommentarer till efteråt, då blir det ett bättre flyt i din undervisning. Självklart kan du välja att göra på andra sätt.
Ibland vill flera av barnen veta mycket mer. Då kan plötsligt en mikroundervisning växa till något helt annat. Här får du känna av vad som passar barngruppen och vilken nivå som är lämplig. Att fördjupa sina kunskaper kan bli början på något väldigt intressant.
4. Svara på frågorna
Efter att du berättat om den valda grejen kan du tillsammans med barnen samtala utifrån frågorna. Du kan också vänta med frågorna till ett annat tillfälle beroende på vilket som passar bäst för verksamheten och barnen.
5. Arbeta vidare och gör kopplingar
Till grejerna finns olika typer av kopplingar. Här får du tips på hur du kan fortsätta arbeta med den valda grejen genom att sjunga, läsa högt och samtala om det lästa tillsammans med barnen.
Solen
(ledtråd 1: glödande klot)
Till den här grejen finns tre ledtrådar att välja mellan, och till varje ledtråd finns en bild som du kan ladda ned.
Fakta om solen
Solen är ett glödande klot av gas. Gasen brinner hela tiden och är mycket hetare än eld. Utan solen skulle vi inte kunna leva.
Inget liv utan solen
Solen värmer vår jord och ger ljus och värme till allt liv på jorden, till människor, växter och djur. Om solen inte fanns skulle det inte finnas något liv på jorden. Då skulle jorden vara täckt av is och det skulle vara kallt och mörkt. Solen ligger väldigt långt bort. Om vi skulle kunna flyga flygplan till den, skulle det ta tjugo år. Men det går inte, eftersom solen är alldeles för varm. Solen är också väldigt stor, så stor att om den var ihålig skulle den rymma över en miljon jordklot.
Solen är en stjärna
Solen är en av miljarder andra stjärnor. Den bildades för nästan fem miljarder år sedan. Stora gas- och stoftmoln drog sig samman till ett glödande klot av gas. På solens yta är det omkring 6 000 grader varmt. Inuti solens kärna är det som varmast, minst 15 miljoner grader varmt.
Styr natt, dag och årstider
Solen snurrar runt sig själv/sin axel. Det gör också vår planet jorden. Det tar 24 timmar för jorden att snurra runt sig själv. Det kallar vi för ett dygn. Solen gör att det blir natt och dag, eftersom solen bara kan lysa på halva jordklotet. När solen lyser på den del som är vänd mot solen blir det dag. Den andra sidan hamnar då i skugga och får natt. Jorden snurrar också i en bana runt solen. Det tar 365 dagar för jorden att åka ett varv runt solen. Det kallar vi för ett år.
Våra olika årstider beror på hur jorden lutar. När jorden lutar från solen blir det vinter och mörkt och kallt. När jorden lutar mot solen får vi sommar. Då är det ljusare och varmare.
Starka strålar
Runt jorden finns ett lager luft som kallas för atmosfär. Den skyddar oss, utan den hade vi inte kunnat leva för solens starka strålar hade skadat växter, djur och människor.
På sommaren står solen högt på himlen. Då har solstrålarna en kort väg att färdas genom luften och blir extra starka. Sommartid behöver vi därför skydda oss mot solens strålar. Det kan vi göra genom att vara i skuggan eller under ett parasoll, använda keps eller hatt och smörja in oss med solskydd. Kroppen mår samtidigt bra av solljuset eftersom kroppen då bildar D-vitamin som är bra för vårt skelett.
Solen och färgerna
Här på jorden kan vi uppleva att solens ljus är gult men ljuset är vitt. Solen kan också se ut att ha olika färger, på morgonen och kvällen kan den se ut att vara orange eller röd. När solen skiner samtidigt som det regnar, kan en regnbåge uppstå på himlen. En regnbåge bildas när solen skiner på regndroppar. Då delas solens vita ljus upp i flera olika färger: rött, orange, gult, grönt, blått, indigo och violett.
Ger energi
Vi människor använder väldigt mycket elektrisk ström, till exempel till lampor, kylskåp, ugn och tvättmaskin. Den el som tillverkas är ofta skadlig för vår miljö. Genom att istället använda solfångare eller solceller, ett slags plattor som fångar upp solljuset och förvandlar det till ström, kan vi tillverka ström som inte skadar vår miljö.
Digitala källor:
Illustrerad vetenskap (2010). Hur bildades vår sol? Hämtad 2019-07-28 från https://illvet.se/universum/solsystemet/solen/hur-bildades-var-sol
Tryckta källor:
Johansson, George & Ahlbom, Jens (2008). Ut i rymden med Mulle Meck. Bokförlaget Natur & Kultur, Stockholm.
Newth, Eirik (2003). Solen. Alfabeta Bokförlag AB, Stockholm.
Stalfelt, Pernilla (2006). En bok om solen. Statens strålskyddsinstitut..
Søndergaard Straarup, Per (2018). Minifakta om solen. Nypon förlag, Helsingborg.
ALTERNATIVA LEDTRÅDAR
2: Het, jättestor stjärna
3: Värmer vår jord
FAKTA
- Solen är en av miljarder andra stjärnor.
- Stort glödande klot av gas.
- Ger ljus och värme till allt liv på jorden.
- Skulle vara kallt och mörkt utan solen.
- Det tar 365 dagar, ett år, för jorden att snurra runt solen.
- Solen kan bara lysa på halva jordklotet i taget.
- Solens strålar är starka.
- Behöver skydda oss mot solstrålarna.
- Med hjälp av solens strålar kan det bildas en regnbåge.
- Med solceller eller solfångare kan solljus förvandlas till ström.
KURIOSA
- Har funnits i nästan fem miljarder år.
- Det skulle ta 20 år att flyga till solen.
- Om solen var ihålig skulle den rymma över en miljon jordklot.
FRÅGOR
- Vad är solen?
- Varför är solen viktig?
- Varför har vi dag och natt?
- Vad kan vi göra för att skydda oss mot solens strålar?
- Hur kan man tillverka el med hjälp av solljus?
KOPPLINGAR
- Sånger: Imse vimse spindel, Solen är gul, Gå i solen, Solskensvisa
- Skönlitteratur: Solägget av Elsa Beskow
- Facklitteratur: Professor Astrokatts solsystem av Dominic Wallman, En bok om solen av Pernilla Stalfelt
Ladda ner material
- Ledtrådar solen 1-3