Boktips: Språka leka lyssna

Publicerat

Barns språkutveckling är beroende av samspel med vuxna och det är viktigt att ta till vara så mycket tid som möjligt för att medvetet och lekfullt språka med alla barn. Maria Heimers nya bok Språka leka lyssna innehåller flera olika exempel på hur man kan arbeta språkutvecklande och i flera olika nivåer, för att kunna möta barnen där de befinner sig i sin språkutveckling.

Maria Heimer
Maria Heimer. Foto: Roger Nellsjö

Språkutvecklingen kan se olika ut. Till exempel kan det finnas skillnader i uttal, förståelse och användning av ord. Därför är det viktigt att möta varje barn där det är, inte där det förväntas vara.

Språka leka lyssna består av sju olika konkreta handledningar till en medveten och lekfull undervisning med syfte att utveckla barnens språk. Varje handledning finns i sin tur i tre olika nivåer, från barn i påbörjad språkutveckling till barn med utvecklade språkfärdigheter oavsett ålder.

Hur fick du idén till att skriva boken ”Språka leka lyssna”?

Jag möter många pedagoger i mitt arbete som föreläsare och handledare. I våra samtal brukar pedagogerna uttrycka vad de behöver i sitt arbete och vad som underlättar för dem, vilket jag brukar fånga upp.

Det är flera som nämnt att de önskar en Högläsning i praktiken (min praktiska bok om högläsning) men med fler exempel på hur man kan arbeta språkutvecklande och gärna i flera olika nivåer, för att kunna möta barnen där de befinner sig i sin språkutveckling. Det var så idén väcktes.

Vem hoppas du ska läsa den – och varför?

Språka leka lyssna är en bok för alla pedagoger som arbetar i förskolan. Boken består av sju handledningar i tre olika nivåer, så jag tänker att man kanske läser ett kapitel i taget och arbetar med det innan man läser nästa. Det är bra att börja läsa det första kapitlet, men sedan kan man välja att läsa de andra kapitlen i vilken ordning man vill.

Jag tycker att det är en bok som underlättar planeringen och arbetet mycket, så därför hoppas jag många kommer att läsa den.

Varför var det viktigt att skriva boken?

Dels är det många pedagoger som uttrycker att de har lite tid till planering, dels finns det pedagoger som uttrycker att de behöver stöd för att kunna arbeta språkutvecklande på ett medvetet sätt inom zonen för möjlig utveckling. För att kunna underlätta planeringen och stötta den språkutvecklande undervisningen, kändes det viktigt att skriva boken. 

Vad har du själv lärt dig under arbetets gång?

Jag har nog mer fått olika saker bekräftade än att jag lärt mig något. Till exempel att det kräver både kunskap och eftertanke att förbereda en medveten och lekfull undervisning i olika nivåer. 

Vilka reaktioner har boken väckt?

Boken är alldeles ny, men jag har hunnit få några reaktioner den här veckan när jag haft den med mig på mina föreläsningar. Det är flera som sagt att de uppskattar de konkreta exemplen och allt konkret material som finns till och att boken ser inbjudande ut. 

Vilka är bokens viktigaste budskap?

Jag skulle säga att det är vikten av att skapa en medveten undervisning som grundar sig i forskning och beprövad erfarenhet och att möta varje barnen där det är i sin språkutveckling. 

Vad läser du själv just nu?

Jag ska precis börja läsa Fars rygg av Niels Fredrik Dahl som jag fått tips om. Den bilderbok som står näst på tur är Jag måste ta hand om mina fröknar av Klara Persson och Emma Göthner.


Språka leka lyssna vänder sig till yrkesverksamma barnskötare och förskollärare i förskolan. Boken innehåller ett generöst bildmaterial som också finns att ladda ner från studentlitteratur.se.

Bilder på sidor i boken.
Till varje kapitel finns kopieringsunderlag, till exempel sekvensbilder, bild- och instruktionskort samt illustrationer för samtal.
Fakta

Titel: Språka leka lyssna - medveten och lekfull undervisning i förskolan
Omslag för boken Språka leka lyssna

Författare: Maria Heimer

Utgiven av: Studentlitteratur 2025

Sidantal: 135

Om författaren:
Maria Heimer är verksam som författare och föreläsare och har tidigare arbetat som utvecklingspedagog i förskolan. Hon har skrivit flera böcker om språkutveckling och högläsning. På Instagramkontot ”Boksloken” tipsar hon om nyutgiven barnlitteratur.

Omslagsillustration:  Emma Ganslandt