Äventyrliga vinterdagar – spännande och kreativa upplevelser utomhus

Publicerat
Granskat

Lek med vatten, former och is ger oss många spännande möjligheter till att både leka och lära samtidigt.

Äventyr hittar vi inte bara i böckerna. Äventyren kan också uppstå i ögonblicket. I dag har barnen i förskolan byggt ett äventyrsslott. Och prinsar och prinsessor myllrar omkring i sin egen berättelse.

En liten och glittrande bok skiner mot oss i den kalla morgonsolen. Prinsessan på glasberget har förflyttat sig från sagoboken ut hit till oss. Det är åtta minusgrader och mitt i vintern. Det är massor av snö och vi åker pulka och skidor och bygger snögubbar. Leken i och med naturen är en daglig källa till glädje, men också en utmaning i förskolan.

Skulpturer av isblock

När jag kommer är barnen i full färd med att ta ut isblocken som de varit med och gjort några dagar tidigare. Tillsammans med de vuxna har de färgat och frusit in vatten i många olika plastformar, hinkar och mjölkkartonger. Kölden har varit sträng, så formarna har frusit utomhus.

Nu ska isblocken inspirera till lek och fantasifulla byggen. Barnen samarbetar kring att bygga ett slags borg. De hjälper varandra med att sätta isblocken sida vid sida. En av de vuxna visar hur man med en sprutflaskas hjälp kan ”limma” ihop isblocken på höjden.

isborg_750.jpg

Barnen bygger ivrigt på längden och tvären och vi kan se hur solens bleka strålar lyser igenom de små isblocken och kastar rosa, röda och turkos skuggor utöver gårdsplanen. Varje block har en egen unik form.

Barnen sätter mödosamt ihop konstfärdiga skulpturer, bit för bit. Allt eftersom blir borgen nästan färdig. Bara några få detaljer saknas. De röda stjärnorna ska på plats. Med precision placeras de på byggnadsverkets topp, som kronan på verket. Och just så blir ett äventyr till, där på förskolan, en kall vinterdag!

Lek med vatten, former och is ger oss många spännande möjligheter till att både leka och lära samtidigt. Aktiviteten kan t.ex. användas som utgångspunkt för ett tema eller projekt.

Utforska processen

När vi fryser vatten och experimenterar med former och färger på det här viset, kan vi utforska olika sidor av processen. Vi kan fokusera på matematiken och de olika formerna. Eller så är det motorik och socialt samspel som är huvudsaken.

Fysik och kemi ligger också nära tillhands när man så tydligt kan studera olika former som vatten kan ta – snöflingor, is, rinnande vatten och allt där emellan. Genom kreativ lek med vatten i vintertid kan vi t.ex. ge barnen möjligheter att:

isstjarnor_400.jpg

  • bekanta sig med matematiska begrepp
  • skapa och forma egna estetiska uttryck
  • få ta sig an motoriska utmaningar
  • få viktiga upplevelser av naturen
  • lära om hållbar utveckling.