Article image
En vinterbild på förskolans röda hus.

Bybarna förskola

Publicerat

Återhämtning står i fokus på Bybarna förskola i Ubbhult utanför Göteborg. Genom att redan på förskolan visa hur viktigt det är med balans mellan lek och vila vill pedagogerna ge barnen en hälsosam start i livet.

Av Angelica Berg

Att dagarna ska vara lugna är ett förhållningssätt som genomsyrar hela förskolans arbete. 

Maria Svensson, förskoleärare.
Maria Svensson är förskollärare på Bybarna förskola.

– Vissa barn tillbringar många timmar på förskolan för att föräldrarna har lång resväg till jobbet. Andra barn är extra känsliga, säger Maria Svensson, förskollärare.

Vilorna har hög prioritet 

Vilan efter lunch har hög prioritet. Vilan börjar egentligen redan under lunchen. Barnen är indelade i samma grupper när de äter som under vilan. Lunchen ska vara lugn med lågmälda samtal så att barnen kan äta i lugn och ro. 

– Tanken är att barnen ska varva ner och vi har lugn musik på i bakgrunden.  

Maten är väldigt central för att energin ska räcka hela dagen. Därför är det viktigt att alla barn äter. De som är selektiva med maten får specialkost. 

– Om barnet bara äter korv och pasta så löser vi det. Även om de andra också skulle vilja ha det så förstår de skillnaden mellan att vilja ha och att behöva ha. Empatin växer av att se att alla är olika, att alla behöver olika saker och att det är okej.  

Under vilan är barnen i den äldre gruppen indelade i tre mindre grupper som vilar i varsitt rum. En grupp sover, en vilar och den tredje gruppen har en lugn och tyst uppevila. 

– Barnen behöver verkligen varva ner och att vila är primärt för att barnen ska ladda batterierna. Därför jobbar vi aktivt med vilorna och tar god tid på oss. Vi undviker att ta ut raster då och det är en nyckel för att vilan ska fungera bra. Efter en bra vila brukar eftermiddagarna vara lugna och då turas vi om att ta rast.  

Utemiljö för pigga och trötta barn 

Förskolan ligger på landet med skog utanför gården. På gården ska det finnas utrymme för alla typer av mående. Utemiljön ska vara rik för såväl pigga som trötta barn. 

– Både inne och ute ska det finnas små, trygga platser där man kan vara ifred. Det är jätteviktigt att kunna ta en micropaus.  

Förskolan går ofta till skogen. Pedagogerna märker att det får barnen att må bra. 

– Vi kan se hur barn som kämpar inomhus blommar ut, landar och mår bra när vi kommer till skogen. Lugnet där passar dem.  

En flicka som sitter och läser en bok i skogen.
Ibland tar pedagogerna med böcker till skogen så att barnen kan sitta där och läsa.

Dämpa mängden intryck 

För att dämpa mängden intryck används en bestämd färgpalett på hela förskolan. Barnen möts ändå av mycket information och därför är det viktigt att skala av så mycket som möjligt. 

– Vi vill inte att det ska vara för många färger och för mycket information. Vi tar också bort ljud genom klassisk musik. Besökare som kommer in på avdelningen brukar tycka att det är lugnt hos oss och känna att axlarna sjunker.  

Återhämtning genom läsning 

Läsning är ett sätt att erbjuda återhämtning, såväl högläsning i större eller mindre grupper som att läsa på tu man hand. Att få den närheten kanske är den mest naturliga återhämtningen för en liten själ, tror Maria Svensson. 

– Genom att läsa kan man fånga och varva ner tempot i hela gruppen och erbjuda micropauser på gruppnivå. Det är också bra att barnen får läsa själva medan de väntar eller behöver lugna ner sig. Vi tror starkt på att omge barnen med böcker för att skapa läsande människor. Vi fokuserar extra på att få högenergiska barn att hitta bokvärlden och ser fina resultat av det, både hälsomässiga och skolförberedande. 

En bild på ett lugn vrå med många böcker.
På Bybarna förskola finns böcker i nästan alla rum.

Individuella behov 

En del barn behöver extra vila och de kan också behöva olika sorters vila. De som går långa dagar kan må bra av en lugn stund inomhus på eftermiddagen när resten av gruppen är ute. Ett annat barn kan ha behov av att gå till skogen och vila där för att orka resten av dagen eller ha en egen lugn stund med sitt gosedjur och en ljudbok i rummen för lunchvila. 

En bild på en koja i ett hörn där man kan vila för att få avskildhet.
Om ett barn önskar lite avskildhet finns möjlighet att krypa in i en koja och vila.

– Vi har även haft barn som sovit en stund på soffan på morgonen för att dagen inte ska bli så lång. Om någon behöver sova lite extra under dagen så löser vi det också. Vi gör individuella anpassningar.  

Få affektutbrott 

För att vardagen ska vara tydlig och överskådlig så jobbar pedagogerna mycket med att underlätta övergångar och att ha tydliga rutiner.  

– Vi arbetar med bildstöd och med tydliga ramar för trygghet genom hela dagen. Men även hos oss kan det såklart vara ett högt tempo ibland. Dock har affektutbrotten minskat med arbetssättet. Utbrott är annars ett tydligt tecken på att energin inte räcker så det är ett gott betyg.  

Mycket kontakt med föräldrar 

Pedagoger och föräldrar har ett nära samarbete och pratar öppet om hur dagen har varit. 

– Vi kommunicerar hela tiden. Det gör att det inte blir så stort om något dyker upp. Vi kan behöva prata ihop oss med föräldrarna kring vad som tar och vad som ger barnet energi. Vi kan tillsammans behöva se över hela dygnet för att skapa en helhet där det inte blir minus på energikontot. Det viktigaste är inte att vara med på allt utan att ens energi räcker.  

Om Bybarna förskola

Antal avdelningar
2
Antal barn
30
Antal anställda
8
Förskoletyp
Privat/föräldrakooperativ
Startad
1992
Adress
Hultet Björkäng 1
Stad
Hällingsjö
Postnummer
43895
Kontaktperson
Frida Håkansson (rektor)
Email
rektor@bybarna.se
Telefonnummer
0708-76 30 90