Article image

Förskolan Anna

Publicerat

I lokaler nominerade till Årets Stockholmsbyggnad 2021 har förskolan Anna fokus på hållbara relationer, hållbar hälsa och hållbar utveckling.

Text och foto: Angelica Berg

Barnen på förskolan Anna i Norra Djurgårdsstaden har såväl storstad som natur runt knuten. Några minuter åt ena hållet ligger Östermalm och några minuter åt det andra ligger nationalstadsparken Stora Skuggan.

– Vi har nära till staden med museum och Skansen men det känns samtidigt som om vi är på landet. Det är väldigt lugnt och nära till stora grönområden. Idrottsplatsen Hjorthagens IP ligger också alldeles intill och där kan vi ha olika fysiska aktiviteter. Förskolans läge är fantastiskt, tycker Mona Davidsson, förskollärare.

Lokalen, som ligger i ett gammalt gasverksområde, byggdes till världsutställningen 1909. För några år sedan renoverades den och blev till förskolan Anna, döpt efter Anna Boberg som var gift med byggnadens arkitekt Ferdinand Boberg.

– Förskolans avdelningar Norrskenet, Sommaren, Midnattsolen och Fjällsjön är döpta efter Annas målningar, förklarar Mona Davidsson.

I förskolans lokaler förenas det nya och gamla. Rum med stora fönster, högt i tak och tegelväggar har anpassats efter pedagogisk verksamhet.

Berg_Anna_a_750.jpg
I förskolans lokaler förenas det nya och gamla. Rum med stora fönster, högt i tak och tegelväggar har anpassats efter pedagogisk verksamhet.

– Det är en historisk men modern miljö. Renoveringen är varsamt gjord för att behålla karaktären och delar av den ursprungliga arkitekturen. Våra lokaler är väldigt genomtänkta, tycker Tove Selvåg Drott, biträdande rektor.

Även förskolans utemiljö är ovanlig. I större städer har förskolor sällan en så stor och varierad utegård och många vårdnadshavare blir positivt överraskade när de ser den, berättar Mona Davidsson.

– Vi har en fantastisk gård! Den är dessutom så stor att alla barn kan vara ute samtidigt utan att det påverkar kvaliteten på uteverksamheten.

Meningsfulla dagar

Barnen ska bli glada av att komma till förskolan Anna och dagarna ska vara meningsfulla. I lärmiljöerna erbjuds barnen kreativt skapande, språkstimulerade utmaningar och naturvetenskapligt lärande med fokus på lek. Förskolans arbete kännetecknas av hållbarhet ur olika perspektiv.

– Vårt fokus ligger på att skapa och upprätthålla hållbara relationer, hållbar hälsa och hållbar utveckling, förklarar Camilla Åning, förskollärare.

Berg_Anna_c_750.jpg
I lärmiljöerna erbjuds barnen kreativt skapande, språkstimulerade utmaningar och naturvetenskapligt lärande.

Hållbara relationer

Hållbara relationer, till såväl barn som föräldrar, grundläggs under introduktionen. Därför har pedagogerna stort fokus på barnens första tid på förskolan. Introduktionen anpassas efter barnet.

– Vi ser barnen som de individer de är redan som små och vi möter dem i det. Barnen ska få den tid de behöver och vi planerar introduktionen utifrån vad som passar individen, säger Mona Davidsson.

– Bra relationer till föräldrarna smittar också av sig på barnen. Det underlättar rakt igenom att investera och satsa på introduktionen, tycker Tove Selvåg Drott.

Hållbar hälsa

Det är helheten som är viktig för en hållbar hälsa och på förskolan pratar de mycket om vikten av att röra sig, äta bra mat och också återhämta sig.

– Allt hör ihop, säger Camilla Åning.

En timme varje dag erbjuds barnen pulshöjande aktiviteter, såsom dans, lekar eller andra rörelser utifrån sina intressen.

– Vi integrerar våra aktiviteter med våra projekt genom att till exempel utforska hur det är att dansa i ett spöregn. Detta för att barnen ska få pulshöjande aktiviteter samtidigt som de med hjälp av estetiska uttrycksformer utforskar olika naturvetenskapliga fenomen. På gården har vi stora möjligheter till rörelse med bland annat backar som man kan springa upp- och nerför. Fysisk aktivitet ingår i vår planering och reflektion, berättar Camilla Åning.

– Även motoriska övningar är viktiga. Inomhus på de yngstas avdelning erbjuds barnen att utforska ballistik genom att kasta, rulla, sparka och leka med bollar, säger Mona Davidsson.

– Det är nyttigt att träna på det och barnen tycker att det är väldigt roligt, fortsätter Tove Selvåg Drott.

Eftersom dagarna på förskolan kan vara intensiva erbjuds barnen också vila och återhämtning. De behöver ta det lugnt, fokusera på sig själva och slappna av.

– Vi tränar en hel del på avslappning och på att varva ner, berättar Camilla Åning.

Hållbar utveckling

I områdets gemensamma tema ”Planetskötare” växer olika projekt på områdets alla åtta förskolor. Det gemensamma temat initierades för tre år sedan med områdets då nya rektor Kari Flodman utifrån förskolornas egna utvärderingar. I projekt utforskar och undersöker barnen natur och växter. Barnen bygger en myrstack, försöker att tillverka myrornas gift och tar hand om afrikanska jättesnäckor.

– Barnen ska lära sig om hållbar utveckling. Vi vill förmedla handlingskraft och en positiv tro på framtiden, skapa och utveckla hållbara vanor, säger Camilla Åning.

Berg_Anna_b_750.jpg
Barnen bygger en myrstack och försöker att tillverka myrornas gift.

Roligt på förskolan

På förskolan Anna trivs barnen och de har roligt.

– Vi har lång kö och det är få familjer som byter förskola när man börjat här. Barnen blir sedda och får sina behov tillgodosedda. Det är väldigt kul att få följa barnen i flera år, säger Tove Selvåg Drott.

Även pedagogerna trivs på förskolan.

– Det är roligt att gå till jobbet. Alla pedagoger är väldigt engagerade och alla behövs med sina olika kompetenser. Vi hjälper och inspirerar varandra. Förskolan Anna är en bra och genomtänkt arbetsplats där den fysiska arbetsmiljön för såväl barn som pedagoger är genomtänkt. Den har till exempel väggar som minimerar buller samtidigt som lokalerna är ljusa och luftiga och utomhusmiljön erbjuder stora gårdar med utmanande miljöer och närhet till skog och park. Samarbetet är lätt, tycker Mona Davidsson.

Så här använder vi FörskoleforumAlla förskolor har en prenumeration på Förskoleforum. Vi använder Förskoleforum för att läsa forskning och artiklar, och vi använder oss av olika tips. Vi använder Förskoleforum både i det enskilda arbetet på förskolorna och i olika forum.

Om Förskolan Anna

Antal avdelningar
4
Antal barn
72
Antal anställda
15
Förskoletyp
Kommunal
Startad
2020
Adress
Gasverksvägen 10
Stad
Stockholm
Postnummer
11542
Kontaktperson
Tove Selvåg Drott
Email
tove.selvag.drott@stockholm.se