Article image

Götetorps förskola

Götetorps förskola ligger i ett äldre villaområde, ett par kilometer från tätorten Skoghall i Värmland. Där finns också en F–6 skola. I samma hus som förskolan ligger förskoleklassen och klasserna 1–3. I ett fristående hus ligger klasserna 4-5 och i ett annat fristående hus har vi en av förskoleavdelningarna.

Samarbete mellan avdelningarna

Vi har tillgång till en skog alldeles intill förskolan och det är en fördel att ha skolan så nära. Det betyder att vi har gymnastiksal och skolans matsal på ”strumplästsavstånd”. Samverkan med skolan har varit olika intensivt över tid men vi har alltid haft ett gemensamt personalrum för alla som arbetar i huset och det är en framgångsfaktor.

Vi har ingen särskild inriktning eller profil, men vi är inspirerade av lyssnandets pedagogik och barns delaktighet. Inkluderingstanken, att alla ska få möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar och i sin egen takt, är också viktig för oss.

En sak som är bra med vår förskola är att vi samarbetar mellan avdelningarna. Vi hjälper varandra med barnen när det fattas personal, vi har roliga aktiviteter tillsammans som sångsamling, korvgrillning och Kilene-utflykt (Kilene är ett friluftsområde där det finns pulkabacke och skidspår/löparspår).

Vi har börjat öppna upp mer mellan avdelningarna. De ger många goda effekter; barnen lär känna barn som de kommer gå i samma grupp senare. De känner sig tryggare då de lär känna fler i personalgruppen bättre, de får tillgång till fler lokaler och på så sätt olika miljöer.

Omorganisering med åldershomogena grupper

Vi har genomfört en omorganisering av vår förskola som innebär att vi sedan hösten 2014 arbetar i mer åldershomogena grupper. Det är en process som tagit två år från det att frågan lyftes tills vi genomförde förändringen. Tidigare var alla grupper åldersblandade 1–5 år.

Men vi ville ge barnen större möjlighet att upptäcka och utforska utifrån erfarenhet och kompetens och vi trodde att vi bättre skulle lyckas med det om vi anpassade lokalerna och miljöerna mera utefter ålder.

Alla trodde inte på idén från början så vi lät processen ta tid, startade en grupp där alla avdelningar var representerade och vi stötte och blötte för- och nackdelar under ett års tid. Var på studiebesök hos en annan förskola i kommunen som genomfört en liknande förändring och vi kom småningom fram till hur vår organisation skulle se ut. Idén förankrades hos föräldrarna under hösten 2013 och alla pedagoger skrev om sina tankar och önskemål inför den nya organisationen till förskolechefen som sedan gjorde nya arbetslag utifrån det.

Vid tre tillfällen i våras träffades barn och pedagoger i de blivande grupperna under ett par timmar per tillfälle. Veckan efter midsommar pågick den stora flytten och på fredagen hölls öppet hus för föräldrarna. Reaktionen på omorganisationen har varit mycket positiv, föräldrarna säger att det till och med blev bättre än de trodde.

Pedagogerna upplever att det är roligare att arbeta nu, det har gett positiv energi och de ser att barnens utveckling och lärande har gynnats av de nya miljöerna. Vi valde att ha två 1–2 årsgrupper, två 3–4 års grupper och en 5-årsgrupp. De yngsta barnen har också vunnit på att deras miljöer är anpassade för dem så att de kan upptäcka och undersöka utifrån sin förmåga.

För att bejaka barnens intressen och vilja att utforska tar vi fram olika redskap och har rörelselek med tunnel, ringar, madrass att göra kullerbyttor på m.m.

Teater och bilderböcker

De båda 3–4-årsgrupperna, som heter Utforskarna röd och grön, samarbetar med flera saker och ett område är arbetet med värdegrunden. Detta har bland annat inneburit att personalen satt upp en teater. Läs mer om det här.

Detta var mycket uppskattat av barnen och tanken är också att barnen själva ska få spela teater och prova på de olika rollerna. Personalen ska också spela teater för barnen minst en gång till på samma tema.

I det fristående huset håller 5-årsgruppen Uppfinnaren till. De har nu möjlighet att gå till skogen, ishallen och biblioteket regelbundet på ett helt annat sätt när alla barn är i samma ålder.

Uppfinnarna har jobbat med bilderboken som redskap under året. Läs mer om det här.

 

Om Götetorps förskola

Antal avdelningar
5
Antal barn
90
Antal anställda
15
Förskoletyp
Kommunal
Startad
1977
Adress
Göterstavägen 68
Stad
Skoghall
Postnummer
66334
Kontaktperson
Kicki Brandelius
Email
kicki.brandelius@hammaro.se
Förskolans vision

På värmländska Götetorps förskola strävar man efter att varje barn ska få känna sig kompetent och uppleva att ”jag är en som kan lära mig”.