Naturförskolan Kåsan
Barnen ska få en stark naturkänsla, genom att leka, trivas i och tycka om skog och mark, samt få respekt för allt levande med omsorg om vår närmiljö. Naturförskolan Kåsans arbetsmetod grundar sig på att vi större delen av dagen är ute i naturen. Oftast är vi ute under både vila, lek och måltider. Detta ger kunskap och en stark känsla för naturen, för djur och växter och för naturens växlingar i form av årstider och väder.
Även om Kåsan tillbringar största delen av verksamheten utomhus har vi en hemvist, som ligger i en gammal skolbyggnad. Där har vi har förråd, kläder, toaletter, kontor samt en matsal för vinterns behov.
Motorikens betydelse
Vi inspireras av Matti Bergströms hjärnforskning och all annan forskning kring kroppens ständiga behov av rörelse för att utvecklas motoriskt och intellektuellt. En annan inspirationskälla är forskning och artiklar kring lekens betydelse för barns förståelse av tingen och omvärlden. Skogen är barnets bästa lekplats! Pedagogernas förhållningssätt är att alltid vara nära barnen i leken och hela vardagen, för att ständigt kunna delta i utvecklingen av barnens känslor, språk och lärande.
Vi menar att förskolan måste ge förskolebarnen maximala möjligheter till motorisk utveckling, en säker balans av kroppen ger säkra och trygga barn, den intellektuella utvecklingen kräver att det kreativa centret i hjärnan är i rörelse för att arbete där ska pågå. Kroppens utveckling sker framförallt i denna ålder.Genom leken i kuperad natur utvecklas barnens motorik och fysik, vilket bland annat ger dem en bättre förmåga till intellektuell inlärning nu och längre fram i skolåldern, samt ett friskare och rikare liv.
I Kåsans vardag stimuleras barnens alla sinnen (lukt, smak, syn, hörsel, fantasi och känsel). Våra förutsättningar är stora genom vår närhet till naturen och leken med naturmaterial.
Barnen får också lära sig naturens ljud och lukter genom att uppleva lugn och stillhet i skogen.Några tips från Kåsan
- Gör en tydlig struktur över er avdelnings alla rutinsysslor under en dag. Gör sedan ett schema för vilken pedagog som befinner sig var bland rutinerna under veckans alla dagar. Det ger en oerhörd trygghet för både barn och pedagoger i det dagliga arbetet. Ni behöver aldrig tveka eller fundera på ”vad ska jag göra nu” eller vem som ska kröka rygg i hallen vid på- och avklädning. Köp en cykelkärra för smidiga transporter ut i naturen med mat och material.
- Köp en muurikka (en rund, stor stekhäll) för enkel matlagning över öppen eld, utveckla egna recept. Om n i har ni närhet till skogen kan ni lära barnen våra vanligaste matsvampar till höstens matlagning.
- Ta rejält ansvar för barnens utemiljö och möjligheter till utevistelse. ”Möblera” er utegård lika noggrant som ni möblerar inomhus, det är pedagogernas ansvar (ev. tillsammans med park- och fastighetskontor). Låt barnen vara ute mycket: förskolebarn älskar att leka ute året runt, om de är torra och varma, särskilt när det regnar mycket och vattnet ger obegränsade möjligheter!
Kåsan delar också med sig av skogsmatsedel för hösten 2012. Här kan du ladda ned matsedeln. Här kan du också hämta Kåsans bästa recept på stompabröd! Ladda ned stompabrödsreceptet här.
Om Naturförskolan Kåsan
Omsorg om vår miljö och stark respekt för allt levande är viktiga värden på Naturförskolan Kåsan. Vi vill stimulera barnens förmåga till lek i skog och mark, så att leken blir jämställd och varje dag blir lust- och äventyrsfylld.