Trollsländans förskola
På Trollsländans förskola i Köping har 95 procent av barnen annat modersmål än svenska. Här bedrivs ett målmedvetet interkulturellt pedagogiskt arbete. – Vi har kunnat utveckla vår verksamhet till att bli något som vi i dag är riktigt stolta över. Här kan vi verkligen känna att vi gör skillnad för barnen, säger rektor Lena Gunnarsson.
Av Lotte Mjöberg.
Trollsländans förskola i Köping är en mångkulturell förskola. Lena Gunnarsson är rektor där sedan sex år. Hon säger:
– Jag brinner för den interkulturella pedagogiken. Den är väldigt berikande på Trollsländan och ger så många perspektiv.
De sex avdelningarna finns på markplanet i tre olika hus. Där går 110 barn, och arbetar 23 vuxna, varav 12 personal är utbildade förskollärare.
Förskolan ligger i området Nygård, som är ett större hyreshusområde i Köping. Det är ett område med stor mångfald. 95 procent av barnen har annat modersmål än svenska. Somaliska och arabiska är de två största språken på förskolan. Det finns också språk på förskolan som bara få av barnen eller kanske ett enda barn talar, som estniska, och polska. Sammanlagt handlar det om 16 olika språk på förskolan.
– Vi jobbar för att barnens modersmål ska finnas och vara framträdande på förskolan. Det görs på olika sätt, bland annat genom att vi använder Polyglutt.
Lena fortsätter:
– En del av barnen kommer från familjer som har varit på flykt i generationer. De kanske inte har något specifikt hemland utan vårdnadshavarna har tvingats fly från flera länder. Sedan finns det familjer där föräldrarna kommer från olika länder och har olika språk. Kanske talar man engelska som gemensamt språk så det är inte ovanligt att vi har barn med tre språk hemma, utöver svenskan.
– I pedagoggruppen har vi intressanta diskussioner om vad hemland och modersmål innebär.
Förskolan har två egna kök där man lagar frukost, mellanmål och tillbehör såsom potatis, ris, pasta och sallad. Allt bröd bakas i de egna köken. Lunchen kommer från en skola.
Liten ort med mycket industri
I Köping i Västmanland finns Volvo Group. I fabriken tillverkas växellådor till Volvos lastbilar, bussar, dumprar med mera. Det är en stor arbetsgivare, där arbetar runt 1 650 personer. Det finns även flera andra industrier. Runt 18 000 personer bor i tätorten.
– Det är tyvärr lite segregerat här vad gäller olika bostadsområden, så vi arbetar kompensatoriskt, förklarar Lena.
Även bland förskolans personal är mångfalden stor, med flera olika modersmål.
– Utvecklingsarbetet med pedagogerna skapar en större förståelse för flera av dem kommer från kulturer där lydnad, även inom pedagogik, anses viktigt. Här lyssnar vi på barnen, så vi behöver skapa samsyn vad gäller förhållningssätt och lära oss vara normkritiska tillsammans.
Det viktiga, interkulturella pedagogiska arbetet på Trollsländan har uppmärksammats genom åren. År 2022 fick förskolläraren Malin Fridolfsson ”Stora pedagogiska priset” för förtjänstfullt pedagogiskt arbete med barn inom förskolan i Köpings kommun. Malin jobbar fortfarande kvar och är även professionsutvecklare i dag.
Motiveringen bakom utmärkelsen handlar om ett arbetssätt, som påbörjades för några år sedan. Lena berättar:
– Barnen på varje avdelning har delats in i tre mindre grupper med en pedagog i varje grupp. Dessa håller man sedan under hela dagarna. Vi jobbar utifrån att olikheter berikar, så det kan vara många olika modersmål i en liten grupp.
Lådcyklarna hjälper till
De mindre grupperna är verksamma mellan kl. 9 och 14 på dagarna. En viktig bit i detta arbete är de fyra lådcyklar som förskolan har. Det är alltid några av de mindre barngrupperna som använder dem.
– Med hjälp av lådcyklarna vidgar vi barnens begrepp av Köping. Vi ger dem en större bild, alla vårdnadshavare har till exempel inte bil och tar sig kanske inte så långt från Nygård. Och cyklarna är ute året om, på vintern med dubbdäck. Detta fick vi jobba lite grann på i början med föräldrarna, bland annat genom information om kläder.
Lena berättar att förskolan var beredda att köpa in regnkläder till barnen men att det aldrig kom att behövas.
– Om man pratar mycket om förskolans verksamhet så får föräldrarna förståelse för den. De är ju måna om sina barn.
Relationellt arbete och föräldrasamverkan
På Trollsändan behöver man generellt diskutera mycket med föräldrarna för att förstå deras perspektiv.
– Vi behöver se att det finns olika bilder av saker och ha synsättet att det är intressant att det är så. Därför har vi exempelvis två introduktionssamtal, inte bara ett, säger Lena.
– Pedagogerna gör ett stort jobb med att få barnens närvaro på förskolan att öka. De jobbar relationellt med vårdnadshavarna och barnen och med vägledande samspel. Här har bland annat professor Sven Perssons forskning varit viktig för oss.
Lena är utbildad förskollärare. I dag är hon alltså rektor för Trollsländans förskoleenhet, som förutom Trollsländan också innefattar Nattugglan. Hon har tidigare arbetat på förskolor i homogena villaområden men älskar det interkulturella förskoleperspektivet. Hon avslutar engagerat:
– Vi har kunnat utveckla vår verksamhet till att bli något som vi i dag är riktigt stolta över. Det är fantastiskt roligt att få vara med på denna resa. Här kan vi verkligen känna att vi gör skillnad för barnen!