Camilla
Björklund
Publicerat 2022-08-25
Camilla Björklund är professor i pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon ägnar sig åt forsknings- och utvecklingsprojekt som är praktiknära och genomförs i nära samarbete med förskollärare. Förskolans undervisning och särskilt matematikdidaktik för förskolan är områden som Camilla fördjupar sig i och har skrivit flera populärvetenskapliga böcker och kapitel om.
Här på Förskoleforum svarar Camilla på frågor om barns tidiga matematiklärande och matematikdidaktik i förskolans verksamhet.
Matematik mer än siffror
Camilla Björklunds forskning fokuserar på begynnande matematikfärdigheter och förmågor, där förskolemiljön och vuxnas uppmärksamhet spelar en viktig roll för barnens möjligheter till lärande t.ex. i spel, lekar, bokläsning och andra vanliga förskoleaktiviteter. Camilla har bland annat skrivit böckerna Bland bollar och klossar – matematik för de yngsta i förskolan, En, två, många – om barns tidiga matematiska tänkande, Vad räknas i förskolan? Matematik 3–5 år, samt tillsammans med forskarkollegan Hanna Palmér Matematikundervisning i förskolan: Att se världen i ljuset av matematik.
I böckerna lyfter Camilla fram matematiken så som den ter sig för barnen i vardagen, för att uppmärksamma pedagoger på att matematik är mer än siffror och tabeller. Särskilt synliggör hon vad det innebär att tänka och resonera matematiskt, sett ur barnens perspektiv, och hur förskolan på ett meningsfullt sätt kan bidra till att utveckla barns matematikkunnande.
Avhandlingen blev bok på Studentlitteratur
Camilla, som är finlandssvenska, är född och uppvuxen i Jakobstad i Österbotten. Det var också där hon utbildade sig till förskollärare (barnträdgårdslärare). Eftersom hon alltid tyckt om matematik var det naturligt att välja detta ämnesområde när hon skulle skriva sin magisteruppsats. Hon kom att fortsätta in på forskarbanan. År 2007 lade hon fram sin doktorsavhandling: Hållpunkter för lärande – småbarns möten med matematik.
Bland bollar och klossar (Studentlitteratur, 2008) bygger på Camillas avhandling och tar upp vad som sker i små barns lärandeprocess innan siffror och räknande har blivit det tydligaste pedagogiska uttrycket.
– Jag tittar på vad barn gör med sin kunskap om matematik, hur de tar till sig den och bearbetar den, förklarar hon. Tidigare har det inte funnits särskilt mycket didaktisk forskning om barns matematiska lärande. De flesta studier har mest handlat om olika experiment som man testat på barn.
I Bland bollar och klossar skriver hon:
Min förhoppning är att boken ska öppna vägen för nya upptäckter av matematik i vardagen och väcka diskussion kring den tidiga matematikinlärningen och lärarens möjligheter att stödja barns lärande i förskolans verksamhet.
Matematikundervisning i förskolan: Att se världen i ljuset av matematik har en tydlig didaktisk inriktning. Boken lyfter fram dels vad det innebär att kunna matematik och dels hur man i förskolan kan undervisa för att barnen ska få de bästa möjligheterna att utveckla sina matematikfärdigheter och sitt kunnande.
Skrivet av: Lotte Mjöberg