Väpnarens förskola
Väpnarens förskola är en IKT-pilotförskola i Uppsala kommun. Förskolan grundades 2011 och ligger i norra delen av Uppsala, intill Fyrisån. Sammanlagt har vi 130 inskrivna barn och 24 pedagoger. Förskolan består av åtta avdelningar som är organiserade i fyra block: två block för de yngre barnen (1–3 år) och två block för de äldre barnen (3–5 år).
För att skapa samsyn kring förhållningssätt och diskutera hur vi förstår förskolans värdegrund, har vi tidigare arbetat med vilka ord som ska representera vår förskola. Vi diskuterade dem både bland pedagoger, med barnen och på föräldramöten. Tillsammans beslutade vi oss sedan för att ledorden för Väpnarens verksamhet ska vara: trygg, rolig och utvecklande.
Möten med vär(l)den, kommunikation och språk
Väpnarens förskola ingår tillsammans med tre andra förskolor i Svartbäckens enhet. Under läsåret 2015/2016 arbetar vi tillsammans med ett gemensamt tema: Möten med vär(l)den.
Syftet med temat är skapa en verksamhet som ger barn möjlighet att utveckla förståelse och erkännande för olika sätt att tänka och vara. Vi vill ge barn möjlighet att påverka sin verksamhet och bli medkonstruktörer i sin egen kunskapsutveckling. Delaktighet och inflytande för barnen är en viktig del i hur vi organiserar vår verksamhet.
För att synliggöra barnens lärprocesser använder vi oss av pedagogisk dokumentation. Alla pedagoger på Väpnaren har deltagit i en utbildning i pedagogisk dokumentation som är en del av Uppsala kommuns strategiska fortbildningssatsning.
Genom att dokumentera barnens lärande får vi möjlighet att tillsammans med barnen reflektera över deras kunskapande och vilka nya utmaningar vi kan erbjuda dem i deras utveckling och lärande. Vi tror att vår verksamhet på så sätt blir föränderlig och flexibel utifrån just de barn, familjer och pedagoger som är en del av oss.
För oss i Svartbäckens enhet är det viktigt att barnen på våra förskolor får möjlighet att växa och utmanas i en miljö där de kan utforska, testa sina hypoteser och undersöka sin omvärld. Det kräver lyhörda och intresserade pedagoger som tillsammans med barnen skapar ett klimat som präglas av demokrati och erkännande av allas olikhet.
Vi har fokus på läroplanens målområde ”Kommunikation och språk”. Vi vill med detta fokus öppna upp för flera sätt att kommunicera, med olika språk, såväl verbala som estetiska och kroppsliga. Vi vill uppmärksamma och utmana barns ständiga samspel och kommunikation med världen runt omkring för att utveckla vår verksamhet. I fokusområdet väver vi även in andra delar av läroplanen såsom matematik, språk, naturvetenskap och teknik.
IKT-arbete
Väpnarens förskola är en pilotförskola för informations- och kommunikationsteknologi (IKT). I vårt uppdrag ingår att testa hur digitala verktyg kan främja barnens lärande och underlätta dokumentationen. Vi erbjuder barnen att lära känna och använda sig av skapande appar där de själva blir medieproducenter. Med hjälp av apparna kan de berätta sagor, spela in animeringsfilmer och programmera.
Varje pedagog har sitt eget digitala verktyg (iPad mini eller iPod touch) för att dokumentera. Dessa dokumentationer sparas i en lärplattform där också vårdnadshavare har sin egen inloggning. På så sätt kan de följa sitt barns lärande och ta del av information från förskolan. Dokumentationen på lärplattformen är också en bra utgångspunkt för pedagogernas kollegiala lärande, eftersom vi får bättre insyn i vad alla avdelningar jobbar med och på så sätt kan inspirera varandra.
Vi använder oss av projektorer för att reflektera tillsammans med barnen och för att erbjuda innovativa pedagogiska aktiviteter där projektorn tillsammans med lärplattan hjälper till att skapa stämningar och upplevelser. Det kan handla om att visa bilder från skogen och lyssna på hur fåglar kvittrar.
Det viktigaste för oss är att använda IKT på ett integrerat sätt där digitala verktyg blir en naturlig ingång i vårt projektarbete och på så sätt underlättar barnens lärande. Det kan också handla om att skapa nya aktiviteter med hjälp av IKT som tidigare inte varit möjliga eller skulle ha tagit alldeles för mycket tid att planera.
På våra arbetsplatsträffar använder vi våra digitala verktyg för att presentera den pedagogiska verksamheten för varandra. Vi tar också hjälp av digitala tjänster för att skapa interaktiva quiz och enkäter.
Väpnarens pedagoger erbjuder flera workshops för alla anställda i Uppsala kommun, bl.a. om filmredigering, geocaching och pedagogisk dokumentation med hjälp av lärplattan. Förskolans IKT-grupp ingår i två nätverksgrupper, som träffas två gånger per termin. Dessa träffar är ett utmärkt tillfälle för att dela med oss våra erfarenheter och att få inspiration.
Reflektionstid två gånger i veckan
Varje måndag och fredag förmiddag har två block reflektionstid. Det innebär att hela arbetslaget under en och en halv timme reflekterar kring projektarbete och diskuterar organisatoriska frågor.
Förskolan har också olika grupper som träffas regelbundet. I dessa grupper ingår en representant från varje block. Vi har försökt dela upp dessa uppdrag mellan oss så långt möjligt så att flertalet blir delaktiga i någon av grupperna.
Varje fredag träffas utvecklingsgruppen för att driva förskolans pedagogiska utveckling framåt. På tisdagar turas tre olika grupper om med sina möten. Det är arbetsorganisationsgruppen som ansvarar för schema, handlingsplaner och andra organisatoriska frågor, utegruppen som utvecklar våra två gårdar samt IKT-gruppen som fördjupar sig IKT-relaterade frågor.
Uppsala kommuns förskolor har arbetat fram ett koncept för lärmiljöer som barnen ska ha rätt att möta. Tanken är att lärmiljöerna ska vila på sex hörnstenar: tillgänglighet, valmöjlighet, variation, tydlighet, flexibilitet och estetik. I miljöerna ska barnen ha möjlighet att utforska och utmanas i läroplanens samtliga ämnesområden.
Väpnarens lärmiljöer:
- Bygg- och konstruktionsmiljö, utforska kring teknik och matematiskt tänkande.
- Ljudmiljö, dans, musik, och drama, ljudexperimenterande miljö.
- Ljusmiljö, naturvetenskaplig och laborativ miljö.
- Ateljé/verkstadsmiljö, mångfald av material och uttryck för flera språk.
- Sand- och vattenmiljö, naturvetenskaplig, matematisk och laborativ miljö.
- Språk- och digital miljö, kommunikation, utveckla intresse för skriftspråk, symboler och bild.
- Miljö för avskildhet, eftertanke, reflektion, vila, läsning.
Om Väpnarens förskola
Väpnarens förskola i Uppsala arbetar utifrån värdegrundsorden trygg, rolig och utvecklande.