Artikel
På Raoul Wallenberg förskola Järvastaden firas Nobel. Under en vecka i december experimenterar barnen, äter Nobellunch och tittar på teater till minne av uppfinnaren.
Fem barn och en pedagog på promenad i skogsmiljö.
Artikel
Hur kan förskolans pedagoger undervisa i naturvetenskap och samtidigt integrera lek och barns intressen? Den frågan står i centrum i en ny pedagogisk avhandling från Högskolan Kristianstad.
Två barn framför en projicerad bild som visar fiskar i havet.
Artikel
Vad händer under havsytan? En projicerad film på väggen väcker barnens nyfikenhet och leklust och tillsammans med pedagogerna lär de sig mer. Kristina Lund har forskat om lekresponsiv...
Pojke tittar på liten modell av ett vindkraftverk i inomhusmiljö.
Artikel
Ingenjörskonst och entreprenörskap handlar bland annat om att ”göra verkstad” av sitt kunnande inom naturvetenskap och teknik. Då behövs kreativ förmåga samt kunskaper om hur man skapar nytt, så...
Artikel
Liksom med naturvetenskap är det viktigt att grundlägga det tekniska intresset i tidig ålder, och för att få till en bra teknikundervisning i förskolan är personalens kompetens på området avgörande....
Artikel
Naturvetenskapliga arbetsformer i förskolan kan se ut på många sätt och handlar till stor del om ett kreativt utforskande. Ann S. Pihlgren beskriver i den här artikeln det naturvetenskapliga...
Artikel
Det krävs fler barn och unga som intresserar sig för naturvetenskap, teknik och matematik, inte bara i Sverige utan även i andra länder. I denna artikelserie förklarar Ann S. Pihlgren vilken roll och...
Artikel
Även om Folkhälsomyndigheten undersökt barns skärmanvändning på fritiden kan vissa faktorer överföras till förskolan, berättar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
En robot håller upp ett förstoringsglas och tittar igenom det med ena ögat.
Artikel
Guidad lek och fri lek är båda utmärkta former för att lära om ny teknik – och för viktiga frågor om människans relation till tekniken. Det visar Robin Samuelsson här med exempel från aktuell...
Artikel
Digitaliseringen i förskolan fortsätter att vara ett hett ämne och utvecklingen går i en rasande fart. Men det finns knep att ta till för att avgöra om och när digitala verktyg tillför ett...
Artikel
Tove Del Gaiso lade i april 2023 fram sin licentiatavhandling vid Mälardalens universitet. Förskollärare i en digital praktik: Rhizomatiska sammanflätningar, dilemman och händelser är titeln. Här...
Artikel
Digitala verktyg gör det möjligt att uppleva och utforska på mängder av kreativa och härliga sätt. Men med de här möjligheterna krävs det även kunskap och förståelse för hur verktygen kan användas...
Robot hjälper förskolebarn att rita.
Artikel
Hur digitaliserad är förskolan om 20–30 år? Malin Nielsen, universitetslektor i pedagogik, funderar över digitaliseringens plats i framtidens förskola.
Artikel
Forskning visar att det kan vara problematiskt att använda datorplattor och appar i stället för traditionella aktiviteter i förskolan. Det finns en risk att barnen i första hand lär sig att spela...
Förskolebarn experimenterar i trädgrenar
Artikel
– Vi vågar påstå att vår avdelning är unik, men det unika är inte att vi är utomhus. Det unika är att vi alltid är ute: alla årstider, alla dagar, alla timmar. Vi äter ute, vi vilar ute, vi har all...
Artikel
En artikelsamling med tre artiklar och tillhörande filmer om naturvetenskap i förskolan, finns nu att ladda ner som en sammanhängande pdf. Materialet är lämpligt att använda som underlag för en...
Artikel
Den här tredje och sista artikeln i artikelserien om naturvetenskap i förskolan koncentreras på innehållet i naturvetenskap och på teknik för yngre och äldre förskolebarn. (Del 3 av 3.)
Artikel
Den här andra artikeln i serien om naturvetenskaplig arbetsformer beskriver vad det naturvetenskapliga förhållningssättet omfattar och ger exempel på arbetsformer som kan användas för att stärka det...
Artikel
Den här artikelserien med tillhörande filmer fokuserar på några delar som är viktiga att man som personal känner till och behärskar för att kunna ge förskolebarn ett första naturvetenskapligt...
Artikel
Surfplattor blir allt vanligare i den svenska förskolan och ofta talas det om lärplattor snarare än surfplattor. Men hur lär förskolebarn bäst? Förskoleforum ställde frågan till Mikael Heimann,...