
Artikel
Det har hittills funnits sparsamt med forskning om den viktiga introduktionen i förskolan. Men nu är det uppmärksammade forskningsprojektet i Lund klart. Martina Andersson Søe, fil.dr i...

Artikel
Ricardo Gonçalves de Sousa har undersökt fysisk beröring som en pedagogisk handling när den avser att skapa förutsättningar för barns omsorg och lärande med särskilt fokus på manliga förskollärares...

Artikel
Samlingen är en viktig punkt under dagen i förskolorna. Här får du lite nya tankar som kan leda framåt. Det handlar om att se samlingen utifrån musiktermer: samlingen som en symfoni.

Artikel
– Att studera barns liv och interaktion är något jag alltid varit nyfiken på, berättar Emilia Holmbom Strid som har forskat på hur barn och förskollärare gemensamt skapar förståelse, kunskap och...

Artikel
Det är mycket som ska falla på plats när hösten drar igång; nya barngrupper, nya arbetslag, nya föräldrakontakter. Anna Hellberg Björklund visar hur ni kan bygga en trygg grund både för nya barn och...

Artikel
I den här artikelserien har vi fördjupat oss i olika betydelsefulla områden för att kunna bedriva ett hälsofrämjande arbete med känslor i förskolan. I denna artikel tittar vi närmare på några...

Artikel
Att känslor tar stor plats i barns liv är nog de flesta som arbetar i förskolan överens om. Det är en trygghet och tillgång att förstå och hantera sina känslor, och därför är det av stor betydelse...

Artikel
Vilket ansvar har förskolan för barnens vänskapsrelationer, undrar vår reflekterande förälder. Föräldern känner sig också kluven inför barnkalas, att bli utvald eller bortvald.

Artikel
Hur väl förskolepersonal än strävar efter ett gott samarbete med barnens hem kan det ändå uppstå problem. Men genom ett förhållningssätt som innebär en tro på att vårdnadshavare vill sina barn väl...

Artikel
Mikroanalytiska studier kan vara till stor hjälp för att förstå relationsskapande processer i förskolan. Det handlar om att studera interaktion i vardagliga sociala situationer. Det har Katarina...

Artikel
Som vuxen i förskolan behöver man påminna sig om att man är en ständig förebild för barnen. Om man i arbetslaget visar att man kommer överens, kommunicerar med och bemöter varandra på ett...

Artikel
Många barn som börjar i förskolan bor växelvis hos två olika vårdnadshavare. Att involvera barnets båda hem i förskolan är av stor betydelse, och ibland behöver introduktionen anpassas efter detta.

Artikel
När bägaren har runnit över och pedagogen ska hjälpa barnet att komma tillbaka innanför sitt toleransfönster hjälper inte tillrättavisningar. Anna Hellberg Björklund ger vägledning.

Artikel
Genom att följa en satsning i föräldraskapsstöd för barn med beteendesvårigheter och psykisk ohälsa kunde forskaren Anton Dahlberg se tydlig effekt på både barns och föräldrars psykiska hälsa. För...

Artikel
Barn möter tidigt både bokstäver och siffror, i förskolan, hemmet och i övriga livet. Båda är grundläggande och livsviktiga språk, eller verktyg, för att barnet successivt ska kunna förhålla sig till...

Artikel
I förskolan pratar vi ofta om samspel, men vi pratar sällan om vad vi menar med ordet. Att samspela innebär att dela en upplevelse med minst en annan person och kommunicera tillsammans kring den. Här...

Artikel
Ett stort forskningsintresse hos Carina Berkhuizen är barns samspel med varandra i relation till plats. Detta har hon studerat bland annat på en mobil förskola och på olika förskolegårdar.

Artikel
En vanlig återkoppling från pedagog till vårdnadshavare vid hämtning är Allt har varit bra! Vad betyder egentligen det? Barnet har varit på förskolan i flera timmar. Vad har de gjort? Och vad betyder...

Artikel
När du läser den här meningen har jag kanske tio sekunder på mig att fånga din uppmärksamhet. Mitt budskap är bara ett av tusentals som riktas till dig varje dag och endast ett fåtal dröjer sig kvar....

Artikel
Hur kategorin ålder används i förskolan är något som forskaren Linda Häll har intresserat sig för. Både bland barnen själva kan det användas som ett sätt att tala om vad de kan eller får göra t.ex....