Artikel
Gapa stort. På förskolor i Värmland borstar pedagogerna barnens tänder. Men är tandborstning förskolans ansvar?
Artikel
Är det rimligt att barn kommer hem med blåmärken ibland? Hur långt sträcker sig förskolans ansvar? undrar den reflekterande föräldern.
Artikel
Det viktigaste för att stoppa ett plötsligt känsloutbrott är att hjälpa barnet att komma tillbaka innanför sitt toleransfönster. Där är barnet i ett reglerat tillstånd och har kontroll över sig...
Artikel
Den här artikelserien tar upp olika betydelsefulla områden för att kunna bedriva ett hälsofrämjande arbete med känslor i förskolan. Men det finns också situationer där starka känslor och explosivt...
Artikel
Barn som visar mycket positiva känslor har ofta lättare i kontakten med andra barn och även med vuxna. Men i förskolan behöver pedagoger också bekräfta och förmedla förståelse för mer jobbiga och...
Europakarta
Artikel
I samband med att försvarsministern och ÖB höjt tonläget och uppmanat alla svenskar att förbereda sig för krig har många barn (och vuxna) uttryckt en oro för vad som händer. Hur bör man som pedagog...
Artikel
Den allvarliga utvecklingen i Israel/Palestina skapar oro och väcker starka känslor. Många familjer i Sverige har rötter och släktingar i området och är personligt berörda. Ni som arbetar i förskolan...
Artikel
För 50 år sedan slutade svenska barn med blöja när de var ett och ett halvt. I dag är många tre och ett halvt. Barnläkaren Therése Saksö menar att barn skulle må bra av att bli blöjfria mycket...
Artikel
Som vuxen i förskolan behöver man påminna sig om att man är en ständig förebild för barnen. Om man i arbetslaget visar att man kommer överens, kommunicerar med och bemöter varandra på ett...
Artikel
Alla människor föds med sexualitet. Detta är ett brett begrepp som innehåller många olika delar som relationer, kärlek, njutning, kroppsliga sensationer, närhet och mycket mer. Barn utforskar sin...
Artikel
En artikelsamling med fem artiklar om återhämtning och vila i förskolan – material lämpligt att använda som underlag för fortbildning – finns nu att ladda ned som en sammanhängande pdf. Till...
Artikel
En lugn stund på pottan och gott om tid. Så arbetar förskolläraren Sara Eliassons med blöjavvänjning på förskolan. ”Det har gått över förväntan”, säger hon.
Artikel
Det finns olika gruppsykologiska teorier som förklarar gruppen som fenomen och gruppers utveckling över tid. Susan Wheelans modell om gruppers utveckling är en sådan, och den kan ge ett bra stöd vid...
Artikel
I förskolan är barn både individer och gruppvarelser. Hur tar man hänsyn till individen i gruppen och hur främjar man samtidigt grupprocesser mellan barnen så att klimatet blir varmt och gott? (Del 1...
Artikel
Många barn som börjar i förskolan bor växelvis hos två olika vårdnadshavare. Att involvera barnets båda hem i förskolan är av stor betydelse, och ibland behöver introduktionen anpassas efter detta.
Artikel
Den första tiden efter introduktionen till förskolan är lämningssituationen känslig för många barn. Övergången mellan hemmet och förskolan kan kännas svår, och för vissa barn väcker lämningen...
Artikel
Sovvilan behöver organiseras så att den tar hänsyn till varje barns behov, men att lyckas med det i praktiken kan vara desto svårare. I en film presenterar Anna Hellberg Björklund (leg. psykolog) en...
Artikel
Vila och återhämtning behövs även för de barn som inte längre har någon sovvila under förskoledagen. Att gå ner i varv fungerar stressreducerande och barn behöver erbjudas möjlighet till avkoppling...
Artikel
Sovvilan är en känslig aktivitet, framför allt för de yngsta barnen. Men vad utgör en god sömnkvalitet i förskolan? Och hur kan man organisera för en bra sovvila? Här får du konkreta verktyg för att...
Artikel
Sömn, avkoppling och andra sätt för återhämtning är nödvändigt för att främja balanserade och välavvägda dagar för barnen i förskolan. Hemmiljön och förskolemiljön ser inte likadana ut, och...