Artikel
Förskolan Sommarlust i Kristianstad använder progressionsmallar för att dokumentera det enskilda barnets lärande.
Ett cirkeldiagram
Artikel
Många barn i förskolan har ett mönster av hög frånvaro. Det kan handla om sena ankomster, frekvent sjukfrånvaro eller långa ledigheter under terminerna. Vilka konsekvenser får det för barnet, och för...
En hand placerar träklossar med checkboxsymboler på en bordsyta.
Artikel
Marie Lindvall Wahlberg och Anne-Charlotte Carlsson guidar oss genom vad ett kompetent, coachande ledarskap innebär i teori och praktik. I denna avslutande del i artikelserien får du förslag på...
Vita trappsteg mot bakgrund av en röd tegelvägg.
Artikel
Marie Lindvall Wahlberg guidar oss genom vad ett kompetent, coachande ledarskap innebär i teori och praktik. I denna andra del i artikelserien får du förslag på praktisk tillämpning för rektorer.
Artikel
Undervisning är en färdighet som man utvecklar med åren, men det krävs att man prövar, övar och reflekterar över det som händer i undervisningen. Tre grundläggande råd skickar Ann Pihlgren med på...
Illustration av bergstopp med ringlande väg till toppen.
Artikel
När förskolan dokumenterar sitt arbete mot läroplanens mål räcker det inte med att beskriva aktiviteter. Dokumentationen behöver också riktas mot det som sker i mötet med barnen – relationerna och...
En slingrande väg som leder fram till en bergstopp med en flagga på.
Artikel
Tid och engagemang läggs på olika insatser och projekt, men ofta får vi inte den effekt vi önskar. Hur kan vi åstadkomma en förändring som håller i sig? I den här artikeln får vi ta del av konkreta...
Kvinna spanar i kikare mot en bergstopp.
Artikel
Tid och engagemang läggs på olika insatser och projekt, men ofta får vi inte den effekt vi önskar. Hur kan vi åstadkomma en förändring som håller i sig? Matilda Gniste och Karin Gustafsson delar med...
Artikel
Catarina Wahlgren har i sin forskning fokuserat på fotots roll i dokumentationspraktiken, ett vanligt inslag på många förskolor.
Artikel
Enligt läroplanen ska det förekomma undervisning i förskolan. Skiljer sig förskoleundervisningen från skolans undervisning, och hur i så fall? Och hur kan vi veta att undervisningen stöttar barnen...
yngre skolbarn med skolväskor på väg till klassrummet
Artikel
– Jag skrev avhandlingen för pedagoger ute i verksamheten. Den har ett innehåll som kan användas till diskussioner om barns övergångar, även på centrala nivåer. Det säger Therese Welén, som berättar...
Skala för kvalitetsmätning
Artikel
Det finns stora skillnader i kvalitet mellan olika förskolors undervisning i språk, skrivning och läsning. Det visar en studie från Göteborgs universitet.
Kvinna filmar barn med mobiltelefon
Artikel
Genom praktiknära forskning ska förskollärare i Stockholm undersöka barnens språklärande. Genom att filma olika situationer och sedan analysera dem med teoretiska begrepp kan förhoppningsvis den nya...
Artikel
Förskolan står inför ett vägskäl. I framtiden kommer förskolan att skolifieras med kunskapskrav och lektioner. Alternativt fortsätter förskolan i en socialpedagogisk riktning med lek och lärande...
Artikel
Eva M Johansson disputerade med avhandlingen ”Det motsägelsefulla bedömningsuppdraget. En etnografisk studie om bedömningspraktiker i förskolan.”
stiliserad illustration av öga
Artikel
Hur undviker man dokumentationens etiska fallgropar och tydliggör att det förskolan och inte barnet som bedöms? Med Likvärdighetskompassen får ni ett arbetsredskap som ligger väl i linje med...
grafisk stiliserad illustration förstoringsglas
Artikel
Dokumentation är inte något valfritt i förskolans uppdrag utan något som måste göras. Men vad innebär det att följa och dokumentera barns utveckling och lärande? Styrdokumentens vida formuleringar...
stiliserad grafisk illustration av öga
Artikel
Den specialpedagogiska dokumentationen kan synliggöra situationer och relationer där svårigheter uppstår, såväl som sådant som fungerar. Men de etiska frågorna och förskolans värdegrund måste vara...
pyramid som illustrerar process
Artikel
Bedömning är en viktig faktor när det gäller att utforma undervisningen så att den leder till barns lärande. Didaktisk sambedömning kan vara ett sätt att utveckla bedömningspraktiken på förskolan,...
pyramider med nivåer
Artikel
I svensk förskola förekommer flera olika bedömningsformer och de bygger på olika vetenskapliga grunder. En del av dem är förenliga med förskolans policy i Sverige medan andra kan ses som oförenliga...