Boktips: Livsfrågor i förskolan

Publicerat

Redan tidigt i livet funderar barn över frågor om livet, som var de fanns innan de föddes eller om man finns fast man är död. Livsfrågor i förskolan förklarar på ett lättillgängligt sätt det som förskolepersonal bör veta om andlighet, tro och existentiella frågor, och presenterar undervisningsplaneringar för aktiviteter och tematiska projekt.

Existentiella, andliga och filosofiska frågor, är frågor som inte har några självklara svar och som i läroplanen kallas för livsfrågor. I Barnkonventionen benämns de som tanke-, samvets- och religionsfrihet. I Livsfrågor i förskolan ger författarna en grund till andlighet, tro och existentiella frågor, högläsning och samtal, estetiska uttrycks­former, årshjul samt tematiska projekt.

Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Malin Pihlgren.
Maria Heimer (foto: Roger Nellsjö), Ann S. Pihlgren och Malin Pihlgren.

Hur fick ni idén till att skriva boken?

Att prata med barn om livets stora frågor har varit något som vi alla tre har arbetat med länge. Det finns många skäl att göra det, både eftersom barn tänker existentiellt av sig själva, och för att det tänkandet är viktigt för hälsa och för att växa upp till demokratiska medborgare.

Samtidigt finns det en osäkerhet och ovana i vuxenvärlden för att hantera barns frågor och verkligen ta sig tid för den gemensamma reflektionen. Livsfrågor är en del av förskolans uppdrag, så vi ville stärka pedagogerna i hur man kan arbeta med existentiella, andliga och filosofiska frågor.

Vem hoppas ni ska läsa den – och varför?

Boken riktar sig främst till förskolepedagoger och personal samt studenter, men även föräldrar till barn i förskolan kan ha nytta av det som står. 

Varför var det viktigt att skriva boken?

Därför att existentiella, andliga och filosofiska frågor är en del av livet, och bidrar till förmågan att kunna navigera i en komplex värld. Vi vill att boken ska bidra till samtalet, lärandet och utforskandet hos barnen, men även hos personalen för förskolorna.

Vad har ni själv lärt er under arbetets gång?

En reflektion är att det finns ett sug efter att få redskap att hantera livsfrågor på ett sätt som är icke-konfessionellt.

Vilka reaktioner har boken väckt?

Hittills har reaktionerna varit att boken fyller ett tomrum. Vi ser fram emot att få höra mer från de som har läst boken och använder den i sin utbildning eller i sin förskola!

Vilka är bokens viktigaste budskap?

Våga prata livsfrågor med barn, ta dig tid att lyssna mer än att prata och använd litteraturen som bas.

Vad läser ni själva just nu?

Malin: – Jag fick nyss den svenska översättningen av Paolo Dall’Oglios bok I kärlek till islam, i tillit till Kristus. Den väntar på mitt nattduksbord.

Maria: – Jag läser Samla liv av Malin Haawind. Jag tyckte så mycket om Den som följer en stjärna vänder inte om att jag genast köpte hennes nya bok.

Ann: - Jag läser The philosophical conversation av Kristof van Rossem och läser om Sent i november av Tove Jansson - båda handlar om livets filosofiska frågor.


Livsfrågor i förskolan presenterar sju praktiska teman som alla utgår från muntligt berättande eller en barnbok. Varje tema har en pedagogisk planering för barn som är i början av sin språk- och kunskapsutveckling och en planering för de som kommit längre. Till varje praktiskt kapitel finns även exempel på ytterligare barnlitteratur kopplat till temaområdet.

Till flera av bokens teman finns vackra illustrationer av Emma Ganslandt. Bilderna kan användas i dialog med barnen för att inleda ett tematiskt projekt.

Livsfrågor i förskolan vänder sig till såväl förskollärarstudenter som till yrkesverksamma barnskötare, förskollärare och rektorer i förskolan.

Fakta om boken

Bokomslaget till Livsfrågor i förskolan.

Titel: Livsfrågor i förskolan: Existentiella, andliga och filosofiska frågor utifrån litteratur

Författare: Maria Heimer, Ann S. Pihlgren och Malin Pihlgren

Utgiven av: Studentlitteratur 2025

Sidantal: 316

Om författarna:
Maria Heimer är verksam som författare och föreläsare och har tidigare arbetat som utvecklingspedagog i förskola och skola. Hon har skrivit flera böcker om språkutveckling och högläsning. På Instagramkontot ”Boksloken” tipsar hon om nyutgiven barnlitteratur.

Ann S. Pihlgren är filosofie doktor i pedagogik och forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hennes forskningsintresse rör barns och elevers tankeutveckling och samspel samt didaktiska frågor. Hon har tidigare arbetat som lärare, rektor, kvalitetsutvecklare och förvaltningschef samt som studierektor och lärarutbildare vid Stockholms universitet.

Malin Pihlgren är präst, teol. kand. samt Master of Arts in Theological studies från Lutheran School of Chicago med inriktningen systematisk teologi. Hon arbetar för närvarande som kyrkoherde i Svenska kyrkan. Hon har mer än 20 års erfarenhet av interreligiöst arbete, både i Sverige och utomlands.

Omslagsillustration:  Emma Ganslandt