Boktips: Värdegrunden i förskolan
I sin tredje gemensamma bok om demokrati lägger Maria Heimer och Ann S. Pihlgren denna gång fokus på värdegrunden. Det är en bok som betonar och konkretiserar förskolans demokratiska uppdrag och som innehåller konkreta undervisningsexempel med utgångspunkt från barnkonventionen.
Sedan 2020 är barnkonventionen lag i Sverige. Värdegrundsarbetet i förskolan handlar om barns rättigheter här och nu och att ge alla barn kunskaper och värderingar för att framöver kunna delta aktivt i samhället.
Värdegrundsarbetet är numer en självklar del av arbetet i den svenska förskolan, påpekar författarna i bokens början. Men samtidigt betonar de att det är ett svårt uppdrag och att det ofta råder osäkerhet i personalgruppen om vad som menas med värdegrund och hur man ska arbeta med den:
”Att arbeta med värdegrunden innebär (…) en komplicerad balansgång mellan att hävda de fundamentala värden som anges i läroplanen och samtidigt inbjuda barnen till öppna och kritiska dialoger om rådande normer och kulturer.” (s. 21)
Teoretisk grund och konkreta undervisningsexempel
I Värdegrunden i förskolan ger författarna inledningsvis en teoretisk grund till värdegrunden, barnkonventionen, språkliga kunskapsnivåer, högläsning och eftertänksamma, filosoferande och sokratiska samtal. Det finns även ett kapitel om hur vårdnadshavare kan inkluderas i värdegrundsarbetet.
Därefter följer åtta praktiska kapitel med konkreta undervisningsexempel med högläsningsaktiviteter som utgår från olika artiklar i Barnkonventionen.
Barnlitteratur och högläsning
Genom att låta barnen möta barnlitteratur som utmanar deras tänkande, får de möjlighet att utveckla ett eget förhållningssätt som bygger på grundläggande demokratiska värderingar. Med utgångspunkt i boken och genom eftertänksam dialog erhåller barnen kunskaper om värdegrunden och barnkonventionen och kan skapa egna värderingar.
Boken innehåller ett generöst bildmaterial som delvis också finns att ladda ner från studentlitteratur.se, som exempelvis Filozoofrågekort:
Till varje praktiskt kapitel finns dessutom exempel på ytterligare barnlitteratur kopplade till aktuella artiklar i barnkonventionen.
Boken vänder sig till förskollärarstudenter samt yrkesverksamma förskollärare och barnskötare, till förste förskollärare och rektorer i förskolan.