Mindfulness för välbefinnande och lugn

Publicerat

Mindfulness-ätning, lugna rummet och mjukdjursavslappning. På förskolan Stinsen i Södra Sandby är mindfulness ett stresshanteringsverktyg för både barn och personal.

Författare

När alla barnen har satt sig på sina platser och tagit mat, spelar förskolläraren och mindfulnessinstruktören Petra Duppils lugn musik i bakgrunden. Ibland plingar hon även i sina meditationsklockor som start och avslut. Därefter äter de som sitter vid hennes bord i stillhet och under tystnad. När fem minuter har passerat får alla som vill börja prata igen, men lågmält. Detta är ett exempel på hur hon via mindfulness lugnar barnen och får dem att använda alla sina sinnen, njuta och verkligen smaka maten och vara i stunden.

– Viktigt att komma ihåg är ju att barnen inte har några raster på förskolan, utan det är vi vuxna som måste skapa de mellanrummen. Barnen gillar det verkligen och vi har jättelugna måltider.

Lugna barn lär lättare

Det hela går ut på att barn som kan känna ro, förstå sig på sina känslor, hantera dem och vara trygga – de har också lättare för att utvecklas och lära.

Det var när Petra Duppils arbetade på sin förra förskola – Reveljens förskola i Revingeby – som hon kom i kontakt med mindfulness. En av hennes dåvarande barngrupper var lite stökig med hög ljudnivå och många konflikter och hon kände att något måste göras.

I samma veva fick hon en mindfulness-cd av en förälder.

– Hen hade provat den i sin klass och märkt skillnad.

Barnen frågade efter mindfulness

Varför inte testa, tänkte Petra. Efter en kortare period med mindfulnessträning ett par gånger i veckan, började barnen visa upp ett mycket trevligare sätt mot varandra. Ljudnivån sjönk. De frågade till och med efter mindfulness när det var stressigt eller stökigt i gruppen.

– Vi använde oss av det allt oftare. Det växte fram ett behov och barnen såg nyttan med det.

Instruktörsutbildning fördjupade kunskaperna

Petra Duppils
Under en period kände hon att hon själv behövde göra något för sitt välbefinnande.

För en stressad pedagog skapar inte lugna barn, hur mycket mindfulnessträning det än pågår i barngruppen.

– Jag behövde börja hos mig själv och anmälde mig till en grundkurs. Under tiden märkte jag hur fler och fler kollegor mådde sämre och sämre, på grund av stress. Jag pratade med min chef och övertygade henne om att det var värt att bekosta en instruktörsutbildning i mindfulness. Detta för att jag skulle kunna fördjupa mig och göra ett ännu bättre arbete, både i barngruppen och genom att handleda kollegor.

Efter avslutad utbildning så har hon arbetat vidare, nu med mer djup och större kunskap.

– Förutsättningarna här har inte alltid varit de allra bästa, på grund av sjukdom och personalbrist, men även små steg gör skillnad.

Föräldrarna positiva

Petra har berättat om mindfulnessarbetet på föräldramöten och har fått väldigt god respons. Ett par föräldrar har efteråt berättat om hur deras barn kan stoppa dem ibland och be dem ta ”tre djupa andetag”, för att de tycker de är för stressade.

Just nu har de mindfulnessövningar två gånger per vecka, ibland fler. På tisdagar till exempel, på hälsodagen då de även har gymnastik, rörelse och fokus på bra kost.

– Jag märker redan nu att vissa barn efterfrågar mindfulness och även sago-yoga som jag håller i.

När jag frågar om hon märker någon skillnad mellan hur flickor och pojkar tar emot detta så säger hon att om hon ser någon olikhet så är det att pojkarna är lite mer intresserade.

– De som är utåtagerande tar åt sig av detta mest, det är mycket intressant att se.

Stöd även för kollegorna

Petra stöttar och inspirerar även arbetskamraterna på Stinsen och är med i en facebookgrupp där hon lägger ut övningar till kollegor på förskolor i hela Södra Sandby.

– Det är väldigt uppskattat och fler och fler får upp ögonen för vilket vettigt verktyg detta är för friskvård och hälsa. Det känns som om vi behöver det mer än någonsin i vårt samhälle just nu, säger hon.

Petras tips på hur du kan börja jobba med mindfulness på din förskola
  • Starta gärna med ett ”miljömöte” med barnen. Prata om att vi är varandras miljö och att man behöver lugn och ro ibland. Detta ger ett sammanhang och är en bra utgångspunkt.
  • Skriv upp deras tankar på ett blädderblock, så att de känner att det är viktigt det de säger.
  • Mjukdjursavslappning är ett bra sätt att börja. Alla har ett mjukdjur på magen för att notera hur vi andas. Prata om olika sätt att andas. Petra har bara en regel under avslappningen: Inte röra inte störa, eftersom var och en har rätt att slappna av.
  • Så kallad kroppscanning är ett bra sätt att gå igenom och slappna av i hela kroppen.
  • Ha gärna ett material, som till exempel meditationsklockor som ger ett magiskt ljud och skapar en fin stämning. Kanske ett mjukisdjur som har myror i brallan och behöver hjälp av barnen att koppla av.
  • Gå en mindfulnesspromenad. Alla ska vara tysta för att kunna lyssna på skogens eller omgivningens ljud, upptäcka miljön och känna dofterna.
  • Skapa ett lugnt rum eller en lugn hörna med massagebollar till exempel, och mjuka material. Där kan barnen dra sig undan och pausa.
  • Ha inte för många barn när du jobbar med mindfulness. En halv grupp och tio som mest. Man ska kunna prata om hur det kändes efteråt och alla ska kunna komma till tals. Reflektion är viktigt.

Inledande foto: Jessica Nävermyr

provaikon.jpgDen här artikeln är öppen för alla

Den här artikeln är öppen för alla besökare under en begränsad period. Är du inte medlem men vill ta del av allt som finns på Förskoleforum?

Kontakta oss för att få ett kostnadsförslag

Beställ ett abonnemang till din förskola

Prova Förskoleforum kostnadsfritt