
Så kan lek och naturvetenskap kombineras
Hur kan förskolans pedagoger undervisa i naturvetenskap och samtidigt integrera lek och barns intressen? Den frågan står i centrum i en ny pedagogisk avhandling från Högskolan Kristianstad.
Anna Henriksson är universitetslektor i pedagogiskt arbete mot yngre barn vid Högskolan Kristianstad. I september 2025 disputerade hon med avhandlingen Att orkestrera naturvetenskapslek i förskolan – lekresponsiv undervisning för social och kulturell hållbarhet.
Leken som en del av aktiviteten
I sina undersökningar har Anna Henriksson fokuserat på hur lek kan integreras i förskolans arbete med naturvetenskap.
– Tidigare forskning visar att när vi går in med ett ämnesspecifikt innehåll som naturvetenskap så riskerar leken att försvinna. Det är därför viktigt att undersöka hur naturvetenskap och lek kan integreras som en ömsesidig aktivitet. Det är ju det här samspelet som förskolans undervisning bygger på, att förskolepedagoger och barn skapar tillsammans, säger hon i ett pressmeddelande från Högskolan Kristianstad.
En undervisande medspelare
Anna Henrikssons forskning visar hur förskolepedagoger kan ”orkestrera” naturvetenskapslek. Det handlar om att ta vara på barnens initiativ och samtidigt föra in innehåll. Här blir pedagogen en undervisande medspelare som lockar barnen vidare genom frågor, roller och artefakter.
Resultaten visar att barn kan närma sig även komplexa fenomen på ett begripligt sätt genom lek, samtidigt som de tränar samspel, uttrycksförmåga och demokratiska värden.
– Undervisning är ett relativt nytt begrepp i läroplanen, även om själva undervisningen alltid har funnits där. Vi behöver skapa vår egen syn på vad undervisning i förskolan är och kan vara, säger Anna Henriksson.
Bokens betydelse i naturvetenskapsleken
I sin fortsatta forskning vill Anna Henriksson undersöka vilken roll olika böcker kan spela i barns naturvetenskapliga lekar. Kan valet av bok påverka barnens utforskande, och i så fall hur?
– I mina undersökningar har sagoböcker använts som ett sätt för förskolepedagoger och barn att skapa en gemensam lekram med ett naturvetenskapligt innehåll. Men spelar det någon roll vilken typ av bok vi använder? Vad betyder det för utfallet i naturvetenskapsleken? Det är frågor jag gärna vill undersöka vidare.
Läs hela avhandlingen här (pdf)
Källa: Forskning visar: Så kan lek och naturvetenskap kombineras. Pressmeddelande från Högskolan Kristianstad 2025-09-02.
Artikelbild: Stina Wickenberg.