
Artikel
Om den dimrade LED-lampan ger ifrån sig ett icke-visuellt flimmer är det bättre att ha den helt tänd eller helt släckt. Hillevi Hemphälä, legitimerad optiker och universitetslektor i synergonomi, ger...

Artikel
Att samla ordskatter är ett lekfullt sätt att främja ordförrådet hos barn och samtidigt ge dem strategier för att själva ta sig an nya ord – allt i ett inkluderande klimat där även barn som har...

Artikel
Skogen är en plats där det finns mycket att upptäcka. Med olika sinnen kan vi uppleva djur, blommor, träd, pinnar, kottar och många andra föremål och växter. I den här artikeln tipsar Maria Heimer,...

Artikel
Rödkindade påskgubbar och påskkärringar som önskar glad påsk. Det kan tyckas som en söt tradition men är i folktron en anspelning på något mörkare: häxorna som reser till berget Blåkulla för att...

Artikel
För att främja den biologiska rytmen hos både barn och vuxna är det bra att försöka följa utomhusljusets rytm och egenskaper även inomhus. Hillevi Hemphälä, leg. optiker och universitetslektor i...

Artikel
I Emma Johansson och Johanna Norins undervisningsmiljöer ute i naturen används vatten som ett vanligt inslag. I denna artikel med tillhörande film berättar de om två sätt de brukar arbeta med vatten:...

Artikel
Vuxna följer oftast sociala normer och lyssnar artigt till varandra, oavsett hur spännande situationen är. Men för barn är det en helt annan sak. Det tar ofta flera försök innan de lyckas få andra...

Artikel
Väck läslusten i förskolan! I sin nya bok ger Åsa Delblanc praktiska exempel på hur pedagoger inom förskolan på olika sätt kan skapa inkluderande miljöer som främjar barns språkutveckling och stärker...

Artikel
Även om Folkhälsomyndigheten undersökt barns skärmanvändning på fritiden kan vissa faktorer överföras till förskolan, berättar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.

Artikel
I den här artikeln går vi igenom förmågor och färdigheter som krävs för att vi ska kunna kommunicera på ett socialt plan med varandra, och vilka skillnader som finns mellan typiska och autistiska...

Artikel
Förskolläraren har enligt Skollagen ansvaret för att utveckla pedagogiken och undervisningen på förskolan. Med mallen i den här artikeln kan förskolläraren själv eller tillsammans med arbetslaget...

Artikel
Äggsäkra förskolan på grund av allergi? Eller förbjuda andra familjer att ha pälsdjur hemma? Här reder allergisamordnare Marina Jonsson ut vad som är rimligt att kräva av förskolan när det gäller...

Artikel
Skogen är ett populärt tema i barnboksutgivningen nu under våren. Boksloken tipsar här om tre fängslande nya böcker för barn som kommit lite längre i sin språkutveckling.

Artikel
Hur går det till att börja forska? Och hur väljer man forskningsprojekt? Maria Magnusson och Lise-Lotte Bjervås forskar på Linnéuniversitetet.– Förskolan ska vila på vetenskaplig grund – och det är...

Artikel
På Malmös största förskola leder barnens intressen fram till en mångfald av vägar som vindlar ut i staden, och nya upptäckter görs varje dag. Med staden som sammanhållande tema får barnens tankar...

Artikel
Lek är livsviktigt och ger sociala färdigheter, kunskaper och välmående. Men hur gör vi med barnen som inte får fatt i leken, där turtagningen går snett och samspelet inte flyter? Ny forskning visar...

Artikel
Både till förskolans läsmiljöer och till högläsningen behöver det finnas litteratur med såväl en spegel som ett fönster. Barnen bör genom den valda litteraturen både kunna känna igen sig, det vill...

Artikel
Sveriges Lärare vill att titeln ”förskollärare” ska ändras till ”lärare i förskolan”. Det hoppas öka inkludering och höja yrkets status.

Artikel
Säg hej till våren, och säg hej till alla härliga böcker som kommer ut nu! Den här gången får du tips om fyra nya böcker för barn som är början av sin språkutveckling.

Artikel
Antagningskraven till förskollärarutbildningen bör vara högre än i dag och studenterna bör få mer undervisning i grundläggande läsinlärning. Det föreslår den utredning som regeringen har tillsatt.