Artikel
I det professionella uppdraget som förskollärare ingår många olika delar. En del som ingår är att kunna självvärdera sig själv för att kunna utvecklas och därmed fullfölja sitt uppdrag. Mallen som...
Artikel
Ricardo Gonçalves de Sousa har undersökt fysisk beröring som en pedagogisk handling när den avser att skapa förutsättningar för barns omsorg och lärande med särskilt fokus på manliga förskollärares...
Artikel
När förskollärare har kunskap och resurser att bedriva en digitaliserad undervisning kan förskolans STEM-undervisning utmanas och utvecklas. Det är något som resultaten från Anna Otterborns...
Artikel
I bygget av den professionella utvecklingen är vi i denna artikelserie nu framme vid den fjärde av de fem byggstenarna, om att utveckla kunskapsbasen och de pedagogiska handlingarna genom att bepröva...
Artikel
I denna artikelserie ges viktiga aspekter på förskolan som en professionell verksamhet. För dig som arbetar inom det vi kallar för en profession, behövs en teoretisk kunskapsgrund att stå på. Detta...
Tobias Fredricson
Artikel
Vad händer med människor i en förskola där barnskötare och förskollärare ges större ansvar för att själva ta beslut? Hur upplever medarbetarna det ökade handlingsutrymmet? Tobias Fredricson, rektor...
En hand placerar träklossar med checkboxsymboler på en bordsyta.
Artikel
Marie Lindvall Wahlberg och Anne-Charlotte Carlsson guidar oss genom vad ett kompetent, coachande ledarskap innebär i teori och praktik. I denna avslutande del i artikelserien får du förslag på...
Artikel
Johannes Finnman Grönaas forskning handlar om förskolepersonalens arbetsvillkor, och han lyfter fram att personalen behöver bättre förutsättningar. Hans fokus har varit mångkulturella förskolor där...
Artikel
Alla barn, oavsett bakgrund och förutsättningar, har rätt till god undervisning. Det är du som behöver se till att de får den! Ett bra sätt att utvecklas till en skicklig undervisare är att själv och...
Artikel
Undervisning är en färdighet som man utvecklar med åren, men det krävs att man prövar, övar och reflekterar över det som händer i undervisningen. Tre grundläggande råd skickar Ann Pihlgren med på...
Artikel
Hur går själva processen till när man lär sig en ny didaktisk teori? Det är något som Emelie Stavholm har forskat på. Hennes avhandling handlar om kompetensutveckling och hur förskollärare lär sig...
Bokomslag Undervisning i förskolan mot blå bakgrund
Artikel
Den här boken vänder sig till dig som arbetar i förskolan och som vill utveckla din kunskap och handlingskompetens när det gäller undervisning i förskolan.
Askersunds kommuns planeringspedagoger
Artikel
Nu satsar Askersunds kommun på planeringspedagoger i förskolan. Förskollärarna Monika Davidsson och Malin Wikander rycker ut för att frigöra planeringstid för ordinarie personal.
Artikel
Ett bra mentorskap under det första året som förskollärare kan vara avgörande för om den nya kollegan fortsätter i yrket eller inte. Samtidigt är mentorskapet ett lärande åt båda håll.
Artikel
Sömn, avkoppling och andra sätt för återhämtning är nödvändigt för att främja balanserade och välavvägda dagar för barnen i förskolan. Hemmiljön och förskolemiljön ser inte likadana ut, och...
Artikel
De flesta av oss vet nog ungefär vad som menas när någon säger att förskolan arbetar med tema eller projekt. Men är det samma sak? Skiljer sig en fokusvecka från ett tema? Och vad menas med...
Artikel
Samtal i grupp där flera olika röster får höras, är en viktig del i det kollegiala lärandet. För att gruppsamtalen ska vara så givande som möjligt visar Annika Cederberg-Scheike en arbetsmodell i fem...
Artikel
Kollegialt lärande har visat sig bidra till positiv utveckling på flera sätt. Genom att mötas i grupp och reflektera tillsammans får förskolepersonalen möjlighet att ta del av varandras reflektioner...
Artikel
Ann Pihlgren är ett välkänt namn inom förskolevärlden. Som skribent har hon medverkat med artiklar och filmer på Förskoleforum i många år. Här berättar hon om vad som driver henne.
Artikel
Hur påverkar nya läroplansbeskrivningar förskollärares undervisning och hur tolkar de sitt undervisningsuppdrag? Benita Berg har forskat om just det och hoppas med sina forskningsresultat bidra med...