Artikel
Helen Rannby är rektor för två kommunala förskolor i Heby kommun i Uppsala län. Här har man sedan flera år satsat på ett extra fokus: att använda ett genomtänkt och väl utvecklat bildstödsarbete som...
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskollärare och barnskötare växlar mellan under en arbetsdag. I den här artikeln får vi möta identiteten...
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskollärare och barnskötare växlar mellan under en arbetsdag. I den här artikeln får vi möta identiteten...
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskollärare och barnskötare växlar mellan under en arbetsdag. I den här artikeln får vi möta identiteten...
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskolans pedagoger växlar mellan under en arbetsdag. I den här första artikeln i serien får vi möta identiteten Läraren.
Artikel
Ett begrepp vi ofta stöter på i förskolan är barnsyn. Men vad betyder det egentligen? I tre artiklar kommer vi beskriva, tolka och reflektera över begreppet. Denna första del handlar om vad barnsyn...
Artikel
I det professionella uppdraget som förskollärare ingår många olika delar. En del som ingår är att kunna självvärdera sig själv för att kunna utvecklas och därmed fullfölja sitt uppdrag. Mallen som...
Artikel
Ricardo Gonçalves de Sousa har undersökt fysisk beröring som en pedagogisk handling när den avser att skapa förutsättningar för barns omsorg och lärande med särskilt fokus på manliga förskollärares...
Artikel
När förskollärare har kunskap och resurser att bedriva en digitaliserad undervisning kan förskolans STEM-undervisning utmanas och utvecklas. Det är något som resultaten från Anna Otterborns...
Artikel
I bygget av den professionella utvecklingen är vi i denna artikelserie nu framme vid den fjärde av de fem byggstenarna, om att utveckla kunskapsbasen och de pedagogiska handlingarna genom att bepröva...
Artikel
I denna artikelserie ges viktiga aspekter på förskolan som en professionell verksamhet. För dig som arbetar inom det vi kallar för en profession, behövs en teoretisk kunskapsgrund att stå på. Detta...
Artikel
Vad händer med människor i en förskola där barnskötare och förskollärare ges större ansvar för att själva ta beslut? Hur upplever medarbetarna det ökade handlingsutrymmet? Tobias Fredricson, rektor...
Artikel
Marie Lindvall Wahlberg och Anne-Charlotte Carlsson guidar oss genom vad ett kompetent, coachande ledarskap innebär i teori och praktik. I denna avslutande del i artikelserien får du förslag på...
Artikel
Johannes Finnman Grönaas forskning handlar om förskolepersonalens arbetsvillkor, och han lyfter fram att personalen behöver bättre förutsättningar. Hans fokus har varit mångkulturella förskolor där...
Artikel
Alla barn, oavsett bakgrund och förutsättningar, har rätt till god undervisning. Det är du som behöver se till att de får den! Ett bra sätt att utvecklas till en skicklig undervisare är att själv och...
Artikel
Undervisning är en färdighet som man utvecklar med åren, men det krävs att man prövar, övar och reflekterar över det som händer i undervisningen. Tre grundläggande råd skickar Ann Pihlgren med på...
Artikel
Hur går själva processen till när man lär sig en ny didaktisk teori? Det är något som Emelie Stavholm har forskat på. Hennes avhandling handlar om kompetensutveckling och hur förskollärare lär sig...
Artikel
Den här boken vänder sig till dig som arbetar i förskolan och som vill utveckla din kunskap och handlingskompetens när det gäller undervisning i förskolan.
Artikel
Nu satsar Askersunds kommun på planeringspedagoger i förskolan. Förskollärarna Monika Davidsson och Malin Wikander rycker ut för att frigöra planeringstid för ordinarie personal.
Artikel
Ett bra mentorskap under det första året som förskollärare kan vara avgörande för om den nya kollegan fortsätter i yrket eller inte. Samtidigt är mentorskapet ett lärande åt båda håll.