Artikel
Christian Eidevald har tagit ett brett grepp om förskolans utmaningar och vägen framåt. Han tycker bland annat att det behövs en ny läroplan. Här berättar han mer för Förskoleforum, och här får du...
Artikel
I dagsläget pratas det mycket om beredskap och i hela samhället, även på förskolor, ökar krisberedskapen. Mycket beredskap handlar just nu om krig, men hur kan det tänkas se ut om 20–30 år? Var...
Artikel
Det är viktigt att följa ny forskning på förskolans område – men hur ska man hinna? I serien ”Forskning till kaffet” berättar fil.dr Linn Eckeskog om intressant forskning på ett nytt sätt. I en kort...
Artikel
Hur ser vi på barn som pussas, kramas eller visar sig nakna för varandra? Det undersöker Magdalena Hulth, doktor i pedagogik vid Stockholms universitet, i en ny avhandling. – Frågan om barns...
Artikel
Det kommer att bli brist på förskollärare enligt Skolverket. – Men problemet är också att förskollärarna är ojämnt fördelade, kommenterar Christian Eidevald, gästprofessor i pedagogik vid...
Artikel
Vad fungerar bra i förskolan i dag? Och vad skulle kunna göras bättre? Maria Lennartsdotter har i sin avhandling gått igenom över 1 000 inlägg på internet skrivna av förskollärare och barnskötare....
Artikel
Guidad lek och fri lek är båda utmärkta former för att lära om ny teknik – och för viktiga frågor om människans relation till tekniken. Det visar Robin Samuelsson här med exempel från aktuell...
Artikel
Prova på-förskola ökar inskrivningstalen i Stockholmsförorten Botkyrka. Och vinsterna är många. – Forskning visar att barn som gått i förskolan klarar sig bättre i grundskolan, säger Willy Viitala,...
Artikel
Redan i förskolan bör läsning stå på agendan. Det menar den nyinrättade organisationen Expertrådet för läsning. – Som förskollärare vill jag ge de lästa orden och det skrivna språket hög status,...
Artikel
Krigslekar bemöts på många olika sätt av vuxna och leken väcker många frågor. Forskaren Ebba Theorell föreslår ett större intresse och en bredare blick på vad barnen lägger till och förändrar i...
Artikel
Hur väljer familjer förskola till sina barn? Det har Ida Lidegran studerat. Genom att göra intervjuer med familjer i Uppsala upptäckte hon ett tydligt mönster.
Artikel
Ett forskarteam vid Lunds universitet har studerat hur barns vardagsliv med digitala medier ser ut. Nu har resultaten kommit.
Artikel
Läroplanen är tydlig med att förskolan ska erbjuda en trygg miljö för alla barn oavsett könsidentitet. Sexolog Suzann Larsdotter skriver här om hur förskolan bäst kan bemöta barn som är trans eller...
Artikel
Regeringen lät Skolverkets förslag till digitaliseringsstrategi skickas på en ny remissrunda till bland annat forskare. Karolinska Institutet (KI) är en av de nya remissinstanserna och där är man...
Artikel
Hur digitaliserad är förskolan om 20–30 år? Malin Nielsen, universitetslektor i pedagogik, funderar över digitaliseringens plats i framtidens förskola.
Artikel
I framtidens förskola kommer både den fria och den pedagogiska leken ha en viktig roll, tror forskaren Robin Samuelsson. Artificiell intelligens, till exempel robotar, kommer att finnas i högre grad....
Artikel
Enligt forskare kan skärmar ha en negativ effekt på de yngsta barnen och försvåra deras lärande. Samtidigt säger läroplanen att barnen ska utveckla sin digitala kompetens. Adrian Forssander,...
Artikel
Forskning visar att det kan vara problematiskt att använda datorplattor och appar i stället för traditionella aktiviteter i förskolan. Det finns en risk att barnen i första hand lär sig att spela...
Artikel
Förskolan står inför ett vägskäl. I framtiden kommer förskolan att skolifieras med kunskapskrav och lektioner. Alternativt fortsätter förskolan i en socialpedagogisk riktning med lek och lärande...
Artikel
Mäns jobbansökningar sorteras bort när de söker jobb i kvinnodominerade yrken. Det visar en studie, ledd av forskare från bland annat Linköpings universitet. Men i Malmö Stad har man en rad...