Artikel
Christian Eidevald har tagit ett brett grepp om förskolans utmaningar och vägen framåt. Han tycker bland annat att det behövs en ny läroplan. Här berättar han mer för Förskoleforum, och här får du...
Artikel
En satsning på tydliggörande pedagogik har gjort barnen tryggare, mer självständiga och delaktiga på Björkängens förskola. Pedagogerna märker att vardagen blir lugnare när barnen får mer stöd i att...
Artikel
Helen Rannby är rektor för två kommunala förskolor i Heby kommun i Uppsala län. Här har man sedan flera år satsat på ett extra fokus: att använda ett genomtänkt och väl utvecklat bildstödsarbete som...
Artikel
Logopeden och författaren Elvira Ashby har skrivit många artiklar för Förskoleforum, och nu är hon aktuell med en ny upplaga av sin bok om att stimulera barns språkutveckling. Här berättar hon om...
Artikel
I dagsläget pratas det mycket om beredskap och i hela samhället, även på förskolor, ökar krisberedskapen. Mycket beredskap handlar just nu om krig, men hur kan det tänkas se ut om 20–30 år? Var...
Artikel
Att skapa genomtänkta samtal kring bokläsning kan leda till bättre språkförmåga hos förskolebarn. Rasmus Riad har forskat om dialogic reading.
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskollärare och barnskötare växlar mellan under en arbetsdag. I den här artikeln får vi möta identiteten...
Artikel
Det är viktigt att följa ny forskning på förskolans område – men hur ska man hinna? I serien ”Forskning till kaffet” berättar fil.dr Linn Eckeskog om intressant forskning på ett nytt sätt. I en kort...
Artikel
Hur kan förskolans pedagoger undervisa i naturvetenskap och samtidigt integrera lek och barns intressen? Den frågan står i centrum i en ny pedagogisk avhandling från Högskolan Kristianstad.
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskollärare och barnskötare växlar mellan under en arbetsdag. I den här artikeln får vi möta identiteten...
Artikel
Barn är olika. Vissa har större utmaningar än andra vilket kan komplicera tillvaron när barnet börjar förskolan. Maria Bûhler beskriver i sin nya bok hur pedagoger med bättre kunskap om hur barns...
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskollärare och barnskötare växlar mellan under en arbetsdag. I den här artikeln får vi möta identiteten...
Artikel
Maria Lennartsdotter har i sin forskning funnit fyra tydliga identiteter som förskolans pedagoger växlar mellan under en arbetsdag. I den här första artikeln i serien får vi möta identiteten Läraren.
Artikel
Vad händer under havsytan? En projicerad film på väggen väcker barnens nyfikenhet och leklust och tillsammans med pedagogerna lär de sig mer.Kristina Lund har forskat om lekresponsiv...
Artikel
Ingenjörskonst och entreprenörskap handlar bland annat om att ”göra verkstad” av sitt kunnande inom naturvetenskap och teknik. Då behövs kreativ förmåga samt kunskaper om hur man skapar nytt, så...
Artikel
Mindre tjat och mer samarbete i barngruppen? Nu ger beteendevetaren Petra Krantz Lindgren ut en bok om vikten av proaktivt arbete för en lugnare barngrupp.
Artikel
Matematik är ett viktigt verktyg i människors vardag, och att barn tidigt får upptäcka att matematik är roligt och spännande har stor betydelse. Skolinspektionen har emellertid visat på tydliga...
Artikel
Det är viktigt att följa ny forskning på förskolans område – men hur ska man hinna? I serien ”Forskning till kaffet” berättar fil.dr Linn Eckeskog om intressant forskning på ett nytt sätt. I en kort...
Artikel
Liksom med naturvetenskap är det viktigt att grundlägga det tekniska intresset i tidig ålder, och för att få till en bra teknikundervisning i förskolan är personalens kompetens på området avgörande....
Artikel
Naturvetenskapliga arbetsformer i förskolan kan se ut på många sätt och handlar till stor del om ett kreativt utforskande. Ann S. Pihlgren beskriver i den här artikeln det naturvetenskapliga...