
Artikel
Det är viktigt att följa ny forskning på förskolans område – men hur ska man hinna? I serien ”Forskning till kaffet” berättar fil.dr Linn Eckeskog om intressant forskning på ett nytt sätt. I en kort...

Artikel
Barns språkutveckling är beroende av samspel med vuxna och det är viktigt att ta till vara så mycket tid som möjligt för att medvetet och lekfullt språka med alla barn. Maria Heimers nya bok Språka...

Artikel
Under våren 2025 har Förskoleforum publicerat fler än hundra nya artiklar. Kanske har du missat någon av de mest populära? Här hittar du listan över några av de mest lästa artiklarna på Förskoleforum...

Artikel
Här hittar du programmet för höstens kostnadsfria digitala liveföreläsningar för dig som är medlem. Föreläsningarna hålls av inspirerande och kunniga föreläsare, som du känner igen som författare på...

Artikel
Barn i Sverige spenderar allt mindre tid i naturen. Därför behöver förskolor erbjuda rika gröna lekmiljöer. Så här säger forskningen.

Artikel
Att arbeta systematiskt med fysisk aktivitet för både barn och vuxna har lett till ökad gemenskap på Boländernas förskola i Uppsala.– Vi märker att lekarna och aktiviteterna skapar förbättrade...

Artikel
Sätt barnens trygghet i centrum för att nå ökad närvaro i förskolan.I den här artikeln beskriver Fredric Gieth, rektor för Milstensgårdens förskola i Borås, hur man genom fokus på att barnen trivs...

Artikel
Ett begrepp vi ofta stöter på i förskolan är barnsyn. Men vad betyder det egentligen? I tre artiklar kommer vi beskriva, tolka och reflektera över begreppet. Denna första del handlar om vad barnsyn...

Artikel
Hur ser vi på barn som pussas, kramas eller visar sig nakna för varandra? Det undersöker Magdalena Hulth, doktor i pedagogik vid Stockholms universitet, i en ny avhandling. – Frågan om barns...

Artikel
Kamratintegration och hur förskolor hanterar nyanlända familjers första steg in i den svenska förskolan är något som Charlotte Styrenius Löthman har forskat på. Hon har sett hur viktigt det är med...

Artikel
Rönneholms förskola i Malmö är en av Sveriges största förskolor. Nära och tillitsfullt ledarskap, smart organisering, god föräldrasamverkan, motiverade pedagoger och kollegialt lärande är nycklar...

Artikel
Ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om förskolebarns talspråk och berättande pågår just nu. Det är Högskolan i Borås som driver det, med docent Peter Andersson Lilja som projektledare.

Artikel
På förskolor i Sverige i dag har både barn och pedagoger ofta olika modersmål. Biskopsgårdsmodellen är ett språkfrämjande arbetssätt som utgår just ifrån de förutsättningarna. Här ger leg. logoped...

Artikel
Förskolan Sommarlust i Kristianstad använder progressionsmallar för att dokumentera det enskilda barnets lärande.

Artikel
I tre års tid har Tyresö förskolor drivit ett viktigt hållbarhetsprojekt. Det handlar om ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbarhetsarbete i samarbete med den akademiska forskningen. En fjärde...

Artikel
Om den dimrade LED-lampan ger ifrån sig ett icke-visuellt flimmer är det bättre att ha den helt tänd eller helt släckt. Hillevi Hemphälä, legitimerad optiker och universitetslektor i synergonomi, ger...

Artikel
För att främja den biologiska rytmen hos både barn och vuxna är det bra att försöka följa utomhusljusets rytm och egenskaper även inomhus. Hillevi Hemphälä, leg. optiker och universitetslektor i...

Artikel
Vuxna följer oftast sociala normer och lyssnar artigt till varandra, oavsett hur spännande situationen är. Men för barn är det en helt annan sak. Det tar ofta flera försök innan de lyckas få andra...

Artikel
Även om Folkhälsomyndigheten undersökt barns skärmanvändning på fritiden kan vissa faktorer överföras till förskolan, berättar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.

Artikel
Hur går det till att börja forska? Och hur väljer man forskningsprojekt? Maria Magnusson och Lise-Lotte Bjervås forskar på Linnéuniversitetet.– Förskolan ska vila på vetenskaplig grund – och det är...