Boktips: Den lekande undervisande förskolläraren
Maria Magnussons och Ingrid Pramling Samuelssons (red.) bok visar med exempel från flera olika verksamheter hur lek och undervisning kan integreras i förskolans dagliga arbete.
Kan undervisning bedrivas i en förskoleverksamhet där leken har en så viktig plats? I Den lekande undervisande förskolläraren ges många och rika exempel på hur en ny teori som benämns som lekresponsiv undervisning (LRU) omsätts och formar det vardagliga arbetet i förskolan.
Lekresponsiv undervisning
Teorin lekresponsiv undervisning har utarbetats i ett praktiknära forskningsprojekt i samarbete med förskollärare, utvecklingsledare och rektorer från förskolor och forskare från universitet och högskolor.
I denna bok är det förskollärare, speciallärare och rektorer som själva träder fram som aktörer i sin profession och ger ett unikt bidrag till hur lekresponsiv undervisning omsätts i praktiken.
Nätverket för utvecklingspedagogik, förskoleforskning och praktikutveckling
De medverkande författarna ingår i Nätverket för utvecklingspedagogik, förskoleforskning och praktikutveckling. Redaktörerna Maria Magnusson och Ingrid Pramling Samuelsson har båda deltagit i forskningsprojektet men är också aktiva i nätverket.
Övriga medverkande författare: Maria Alfredsson, Pernilla Boode Näveri, Petra Brattén, Inga-Lill Danielsson, Maria Eliasson, Ulrika Friberg, Hanna Granath, My Grann, Therese Gylling, Gunilla Göransson, Jenny Henriksson, Helena Hermansson, Marie Hindersson, Malin Holst, Annelie Hugosson, Sofia Häggström, Rebecka Jarl, Ewa K. Johansson, Sofia Johansson, Mari Juterot, Filip Jönsson, Carina Magnusson, Ulrika Nilsson, Kristina Persson, Niklas Pramling, Jonna Runheimer, Charlotte Rydberg, Carina Ståhl, Lena Wagman och Tatsiana Örnlöv.
Boken vänder sig till både förskollärarutbildning och till förskolans professionella.