Förskolepodd i stället för föräldramöte

Publicerat

Skiftjobb, heltidsjobb och stressig vardag. Att nå ut till dagens föräldrar är inte helt lätt. På förskoleenheten Bråstorp i Motala har man hittat ett nytt sätt. Genom en podd kan föräldrar nu ta del av förskolans verksamhet.

Många förskolor vittnar om svårigheten att locka föräldrar till föräldramöten. För att möta detta och samtidigt få ut förskolans information har förskoleenheten Bråstorp tagit hjälp av den nya tekniken.

– Vi arbetar inte kvällstid i vår enhet utan har andra former för att möta vårdnadshavare. Men vi har också tolkat det som att många vårdnadshavare har svårt att komma ifrån på kvällstid och där föddes idén om att skapa en podd, säger förskolechef Erica Rylander.

Hittills är projektet i uppstartsfasen och de har spelat in tre avsnitt av podden. Tanken är att prata om sådant som rör förskolan, som inskolning, läroplanens mål eller förskolans uppdrag, riktat till vårdnadshavare – helt enkelt ett föräldramöte i poddformat.

– Vi kan nå ut med vår information och vårdnadshavarna kan lyssna när de vill. Det känns väldigt jämlikt. För att kunna få återkoppling har vi också skapat en mejladress dit vårdnadshavare kan mejla frågor och förslag på ämnen vi ska ta upp. Hittills har vi fått in förslag på att prata mer om hur vi tolkar genusbegreppet, så det kommer nog framöver.

forskolepodd_500.jpg
Poddgänget: Karin Orrefjord, Sandra Eriksson, Sofie Detterfeldt, Erica Rylander och Marianne Sjöö- Laisio som också är IKT Pedagog.

För att komma igång sökte enheten en liten summa pengar från kommunen för att kunna ta in vikarier under de tillfällen de spelar in podden. Podden spelas in i kommunens studio i Rundradiomuseet i Motala, som de får låna gratis. Enhetens IKT-pedagog klipper sedan programmet så att det landar på ett lyssnarvänligt format på cirka 20 minuter.

– Poddens ursprungsidé är ju ett informellt samtal och vi försöker hålla samtalet just så, öppet och fritt. Men vi är noga med att följa samtalets röda tråd.

Finns det saker ni kommit överens att inte prata om?

– Givetvis berör vi inte enskilda barn utan pratar generellt. Vi har också valt att inte göra podden sökbar, utan den är bara för vårdnadshavarna till barnen i vår enhet.

Gänget som spelar in podden från Bråstorps förskoleenhet har inte gått någon kurs i hur man gör en podd, utan googlade en del och körde sedan helt enkelt igång.

– Vi ville våga testa ett alternativt sätt att nå ut till vårdnadshavarna och det mötte fina reaktioner. Det här känns som ett kul steg och ett sätt där vi visar att förskolan hänger med i samhällets utveckling.

Proffsens tips

Hur gör man då en bra podd? Förskoleforum frågade Thérèse Ekberg och David Hjertén, som driver den populära podden ”Världens sämsta föräldrar” och har cirka 15 000 lyssnare varje månad. Podden är en komisk bikt där programledarna växlar mellan högt och lågt.

– Vi ventilerar hela föräldraskapet och räds inga ämnen, säger Thérèse Ekberg.

Hon har jobbat som speaker inom tv i 15 år och David Hjertén har jobbat som projektledare, också inom tv-mediet. De startade i mars 2018 och har hittills släppt 33 avsnitt.

forskolepodd_400.jpg
Thérèse Ekberg och David Hjertén driver den populära podden ”Världens sämsta föräldrar”.

Enligt Thérèse Ekberg är ljudet A och O.

– I vårt första avsnitt hade vi en risig mick som jag hittade hemma i min killes tekniklåda. Men ett dåligt ljud går bort, ingen orkar lyssna på en podd med dåligt ljud. Så vi köpte klassiska poddmickar och det kändes proffsigt direkt.

Thérèse Ekberg har jobbat med ljud och rörligt material hela sitt yrkesliv.

– Jag brukar säga att man verkligen ska våga komma nära mikrofonen och förstå att det är rösten som är grejen. Det blir heller inte samma närvaro om man kommer för långt ifrån och det märks direkt i podden.

Ett annat tips är att hitta känslan och jargongen.

– Känn efter vad som är ni, och hur ni vill låta. Jag och David skrattar till exempel mycket ihop och vi kände att det definierade oss och hur vår podd skulle bli.

Ska man ge saklig information i en podd råder Thérèse Ekberg till att vänta till slutet.

– Lägg också lite extra röst där, för att verkligen fånga lyssnaren och markera att det är viktigt. Det känns också lite tv-program att lägga infon sist, något att ha med sig till nästa sändning.

Andra förskolepoddar:

  • Förskolepodden
  • Förskolebyrån
Så gör du en förskolepodd – tips från Bråstorp
  • Se om pengar finns att söka för att ta in vikarier.
  • Våga testa!
  • Utvärdera längs vägen.
  • Kom överens vad ni ska prata om innan. Gör också upp vad ni inte ska prata om.
  • Ha en röd tråd i samtalet.
  • Håll samtalet fritt och informellt, så som en podd är.

 

    prova_180.jpgDen här artikeln är öppen för alla

    Den här artikeln är öppen för alla besökare under en begränsad period. Är du inte medlem men vill ta del av allt som finns på Förskoleforum?

    Beställ ett abonnemang till din förskola >>

    Prova Förskoleforum gratis i två månader >>


    Artikelfoto: "Redo i studion" – Erica Rylander, Marianne Sjöö- Laisio, Karin Orrefjord och Sofie Detterfeldt.