Artikel
Har du tänkt på att en åtta ser ut som en lussekatt, eller som ett timglas, eller kanske som en kikare?! Och visste du förresten att man kan räkna till ”ti(d)ning”? Eller till ”tiger”? Clas Rosvall,...

Artikel
Bättre nattsömn och bättre koncentration. En rad positiva effekter väntar förskolor som vistas mycket utomhus. – Barn blir mer nyfikna och rörliga i både kropp och sinne, säger Fredrika Mårtensson,...

Artikel
Sommarens sammanslagningar kan vara stimulerande för såväl vuxna som barn, men bjuder också på utmaningar. Med gedigen planering och tydlig ansvarsfördelning går det att skapa en väl fungerande...

Artikel
▶️ Artikel med film. Ann S. Pihlgren har tagit fram en studiecirkel om professionella begrepp för förskolans personal. I fyra artiklar med tillhörande filmer och övningar får du tillsammans med dina...

Artikel
Med hjälp av långvariga par – ”lärkompisar” – kan barnen lära sig att utveckla sin samarbetsförmåga. Hur kan detta se ut i praktiken? Läs artikelseriens sista avsnitt och ta del av ett besök i en...

Artikel
Har du tänkt på att en sjua ser lite grand ut som en ishockeyklubba, eller som en käpp, eller kanske som en bumerang?! Och visste du förresten att man kan räkna till ”ti(d)ning”? Eller till ”tiger”?...

Artikel
Nu finns en grön önskan om grönska – även på förskolorna. Enligt en ny undersökning från Plantagen tycker 31 procent av föräldrarna att det är viktigt att barnen lär sig om odling. 

Artikel
I framtidens förskola behöver kompetens omfördelas och resurser utnyttjas bättre. Det kan innebära en kvalitetssänkning för barn i välbärgade stadsdelar till nytta för barn i utsatta områden. Men...

Artikel
Med hjälp av långvariga par – ”lärkompisar” – kan barnen lära sig att utveckla sin samarbetsförmåga. När barnen väl har delats i lärkompis-par kan pedagogerna använda paren i en mängd aktiviteter...

Artikel
Har du tänkt på att en sexa ser lite grand ut som en snabel, eller en hårlock, eller en kanske jojo?! Och visste du förresten att man kan räkna till ”ti(d)ning”? Eller till ”tiger”? Clas Rosvall,...

Artikel
Med hjälp av långvariga par – "lärkompisar" – kan barnen lära sig utveckla sin samarbetsförmåga. Men för att det ska fungera väl behöver parindelningen planeras noga av arbetslaget. Det behövs...

Artikel
Roliga och spännande aktiviteter utomhus blir det gärna på Förskolans dag. På förskolan Bränningevägen passar man på att samtidigt uppmärksamma något av läroplanens områden. Tuula Torro och Camilla...

Artikel
Var finns egentligen vatten på en förskola? Och varifrån kommer det? Det var frågeställningarna under vattenvandringen på Stinsens förskola – en happening full med lärsituationer och reflektioner.

Artikel
I den här artikelserien får du läsa om hur du genom kooperativt lärande kan utveckla barnens kunskaper och sociala kompetens. Med hjälp av långvariga par – ”lärkompisar” kan pedagogen skapa möten och...

Artikel
Har du tänkt på att en femma ser lite grand ut som en gungstol! Och visste du att man kan räkna till ”ti(d)ning”? Eller till ”tiger”? Clas Rosvall, författare, pedagog och föreläsare, bjuder på tips...

Person
Jennie Wilson
Jennie Wilson är legitimerad grundskollärare F–6. Ända sedan studietiden har hon lagt stort fokus på samarbete och elevaktivitet för ett fördjupat lärande. De senaste åren har hon arbetat allt mer...

Person
Niclas Fohlin
Niclas Fohlin är grundskollärare F–9, förskollärare och specialpedagog. Han har arbetat med kooperativt lärande i flera år med elever i behov av särskilt stöd samt handleder lärare och har utbildning...

Artikel
Chokladfläck på vit T-shirt? Gräsgröna byxknän? Blåbärssoppa över hela duken? Kan vardagens små ”olyckor” inspirera till ett konstverk? Absolut! Här får du tips om hur ni kan göra en målning med...

Artikel
Imse Vimse och Lilla snigel sjunger vi gärna på sångstunden. Men glöm inte bort de verkliga djuren. Så här blir förskolan en oas för trädgårdsdjuren.

Artikel
Det har funnits på jorden i miljoner år och ingår i ett evigt kretslopp. Vi måste tänka på att inte slösa med det, eftersom vi inte kan leva utan det. Vad kan det vara? Jo, vatten förstås! Med hjälp...

Person
Marie Hedlund arbetar som pedagog på Svarte förskola i Ystads kommun.

Artikel
Att arbeta med tillgänglighet är något som alla förskolor ska göra. Men vad innebär egentligen detta svårfångade begrepp, och hur kan man arbeta med det i praktiken? Följ med till Svarte förskola i...

Månadens Förskola
Ystad
Att arbeta med tillgänglighet är något som alla förskolor ska göra. Men vad innebär egentligen detta svårfångade begrepp, och hur kan man arbeta med det i praktiken? Följ med till Svarte förskola i...

Artikel
Har ni provat att måla med riktiga akvarellfärger? Akvarellfärgen är precis som vanlig vattenfärg en färg som man späder med vatten, men den har helt andra egenskaper. Bilderna kan få spännande...

Artikel
Natur, hållbar utveckling och digitala projekt kan fungera alldeles utmärkt tillsammans. När förskolläraren Maria Högberg undervisar om naturen har digital teknik på ett inspirerande sätt fått en...

Artikel
Kooperativt lärande är sedan länge ett framgångsrikt arbetssätt i många skolor och allt mer även i förskolan. Lisa Fohlin, Niclas Fohlin och Jennie Wilson berättar om sina erfarenheter av kooperativt...

Artikel
Skapa nytt med naturmaterial. Bara att plocka åt sig på skogsutflykten. – Kravlöst, kul och kostar inget, säger författaren och illustratören Kristina Digman.

Artikel
Har du tänkt på att en fyra ser ut som en uppochnervänd stol! Och visste du att man kan räkna till ”ti(d)ning”? Eller till ”tiger”? Clas Rosvall, författare, pedagog och föreläsare, bjuder på tips om...

Artikel
Alla förskolor kan inte erbjuda varierade rörelsemöjligheter och utmaningar bara genom den egna utemiljön. Därför behöver vi använda oss av förskolans närmiljö, som ett komplement till den egna...

Artikel
Mycket kommunikation från förskolan till barnens föräldrar gäller kläder – för inomhusbruk och utomhusbruk. I denna fråga skiljer sig ibland pedagogernas och föräldrarnas syn på vad som är ”bra...