Artikel
Stötta barnens språk- och kunskapsutveckling genom att arbeta tematiskt i förskolan och låt högläsningen vara en del av temaarbetet. Maria Heimer berättar om hur ni kan integrera högläsningen i det...

Artikel
Tänk att vi med små krumelurer kan läsa och skriva böcker som öppnar helt nya världar. Det är ju faktiskt fantastiskt! Men inte är det lätt. Det är en lång process för alla. I förskolan har vi...

Artikel
Kooperativt lärande har visat sig ge förskolegrupper där barnen mår bra, samarbetar och leker mer med varandra än i andra grupper. I Lisa Fohlins artikelserie får du både en teoretisk grund och...

Artikel
Tvillingböcker är ett begrepp som används för böcker som finns utgivna både på barnets modersmål och andraspråk och som lånas ut tillsammans och läses parallellt. Syftet med tvillingböcker är att...

Artikel
Svårigheter med det talade språket är av olika skäl vanliga i förskoleåldern. Men när det talade språket inte räcker till finns många andra sätt för att kommunicera. Elvira Ashby (logoped) berättar...

Artikel
Böcker är fantastiska pedagogiska redskap. Men det räcker givetvis inte att öppna vilken bok som helst och läsa för att barn ska lära sig. Didaktiken framträder i hur och vad som lyfts fram i bild...

Artikel
I dag pratar vart femte barn i förskolan mer än ett språk, och kraven på att arbeta med språklig och kulturell mångfald är tydliga i Lpfö 18. I den här artikeln får du många konkreta exempel på hur...

Artikel
Lek med språket varje dag fram till jul med årets rimmande julkalender! Kalendern består av 24 språkutvecklande rimgåtor med bilder – allt på temat julklappar och önskelistor.

Artikel
Ann-Mari Holmström är språkpedagog i Olofströms kommun, där hon hjälper 36 förskoleavdelningar att fördjupa sitt språkutvecklande arbete. Här berättar hon om sin tjänst och ger goda råd och lästips.

Artikel
En artikelsamling med artiklar om högläsning – material lämpligt att använda som underlag för t.ex. en studiecirkel – finns nu att ladda ner som en sammanhängande pdf.

Artikel
Det finns en enkel strategi som både kan underlätta kommunikationen med de yngsta barnen i förskolan och stötta deras språkutveckling: att ”uggla”. I denna artikel visar Elvira Ashby, logoped och...

Artikel
Förstärk högläsningens språkutvecklande effekter med aktiviteter där barnen på olika sätt får bearbeta det lästa. Här får du många exempel på hur ni tillsammans kan dramatisera, leka och gestalta det...

Artikel
Att samtala om det ni läst är precis lika betydelsefullt för barns språkutveckling som själva högläsningen. Maria Heimer visar hur ni kan strukturera samtalet så att det stimulerar barnens egna...

Artikel
Högläsning är en prioriterad aktivitet i förskolan, och i den reviderade läroplanen för förskolan lyfts högläsning och samtal om det lästa. Vi hör ofta att högläsningen ger flera positiva effekter,...

Artikel
Högläsning används ofta som ett sätt att få barnen att komma till ro. Men hur ska pedagogen läsa för att stunden ska fungera språkutvecklande? Ann S. Pihlgren ger råd utifrån aktuell forskning.

Artikel
Ojämnt fördelade över Sverige finns det sammanlagt ett trettiotal språkförskolor som ingår i Språkförskoleföreningen. Hur jobbar de? Det kan du läsa om här i en intervju med logopeden Kerstin...

Artikel
Tvillingböcker är ett begrepp som används för att beskriva två exemplar av samma bok på två olika språk. Böckernas målgrupp är flerspråkiga barn och syftet är att stärka deras språkutveckling och...

Artikel
I arbetet med avhandlingen som Med andra ord – samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn har Susanne Deuk undersökt sex nyanlända barns litteracitetspraktiker i förskola, skola och...

Artikel
Ibland när barn har svårt med uttal är det f- och v-ljuden som inte vill sätta sig. Här följer logoped Elvira Ashbys bästa tips för hur du hjälper barnen med just dessa två ljud.

Artikel
En ny avhandling från Karlstads universitet visar att förskolor behöver mer stöd för att möta barn som pratar andra språk än svenska. Med nuvarande förutsättningar är det svårt att leva upp till de...

Artikel
Det är den kritiska massan av aktivt språkande som leder till färdighet och säkerhet – därför är hela dagens alla småstunder, aktiviteter och möten lika viktiga i språkutvecklingen. Barbro Bruce,...

Artikel
Logopeden och författaren Elvira Ashby har skrivit många artiklar för Förskoleforum, och nu är hon aktuell med en ny bok om att stimulera barns språkutveckling. Här berättar hon om sina tankar bakom...

Artikel
I vår artikelserie om hur vi kan hjälpa barn med uttalet har vi nu kommit fram till de allra krångligaste språkljuden: r-, tje- och sje-ljuden. Här följer logoped Elvira Ashbys bästa tips för hur man...

Artikel
I denna del av vår artikelserie om språkljud har vi kommit fram till det luriga L-ljudet. Här kan du läsa logoped Elvira Ashbys bästa tips för hur du hjälper barnen med uttalet av just L.

Artikel
Det har återigen kommit brev med en undran till Leif Strandberg, psykolog och verksamhetsteoretiker. Denna gång handlar frågeställningen om högläsning. Här kan du läsa hur han svarar.

Artikel
Hur och när kan man veta om en språkutveckling som är lite sen i starten kommer att hinna ikapp den förväntade och typiska språkutvecklingen – eller om den kommer att vara fortsatt långsam och leda...

Artikel
Modersmålslärare i Kungsbacka kommun har tillsammans byggt upp en materialbank för förskolan för att öka likvärdigheten och integrera stödet i verksamheten. Materialet består av ett "introkit" med...

Artikel
De senaste åren har det hänt mycket på barnboksfronten, men fortfarande är det ändå mycket äldre klassiker som används i förskolan. Vad kan nyutkomna barnböcker förmedla till dagens barn till...

Artikel
Hur kan du göra undervisningen språkligt tillgänglig för barn och elever i språklig sårbarhet? Och hur skiljer sig relationskompetens i specialpedagogisk kontext från övriga lärares...

Artikel
Förskolans visuella språkmiljöer betonar i dag det intellektuella perspektivet t.ex. bokstäver, siffror, färger, former, mönster. I betydligt mindre omfattning diskuteras vilka relationer barn...