
Ritprat – ett arbetssätt som gynnar hela barngruppen
I Burlövs kommun i Skåne används enkla teckningar som en del i kommunikationen på flera förskolor. Ritprat och andra visuella strategier ses som något som är positivt för samtliga barn i gruppen.
– En kollega kom tillbaka från kursen ”Visuella strategier – att ritprata i förskolan” som hålls av specialpedagogerna Tina Maringelli och Pia Holmberg, och var eld och lågor. Nästa termin skickade vi fler pedagoger, och sedan började det hända saker. Pedagogerna köpte in små whiteboard-tavlor och varje morgon när vi åt frukt började vi rita. Barnen fångades direkt och vi såg hur barn som brukade slingra sig ur ringen faktiskt satt kvar. Barn som inte orkade vänta på sin tur att prata blev bättre på att lyssna på kompisen och framför allt såg vi hur stödet tydliggjorde deras dag – något som alla barn behöver.
– Jag har jobbat länge och sett mycket, men den här metoden ligger väldigt högt upp på listan över bra grejer. Och andra håller med. En kollega till mig, som också jobbat länge sa: ”Jag har aldrig sett en enskild metod påverka hela gruppen så mycket som detta”.
Ett naturligt inslag i barnens vardag
På flera avdelningar, även för de yngre barnen, finns det nu whiteboard-tavlor i A4-storlek tillgängliga för alla som önskar rita. Dessa används av barnen själva i många olika situationer, till exempel för att förklara hur det kan kännas att inte få vara med i leken.
Genom att introducera ritprat på whiteboard i grupp har många barn på avdelningarna tagit metoden till sig och börjat använda det i sin kommunikation, ofta i samband med att man inte är helt överens i en lek.
– Det är ju fint om man kan göra samlingsstunden till något vettigt, som är inbjudande och barnen känner sig delaktiga i. Genom att ritprata får de en möjlighet att påverka vad de vill göra under dagen. Och när aktiviteterna är över kan barnen stryka det de gjort eftersom det som ritats upp finns med under hela dagen. Nu ser vi till och med att barnen har egna samlingar under den fria leken där de ritar upp vad de ska göra under leken!
– Och barnen dömer inte om det är fint eller fult. Den enda risken att tappa barnen är om du börjar göra för detaljerade teckningar – det tar för lång tid, och barnen vill vara med och se att det händer något.
Öppnar upp för inflytande och förståelse
Utprintade bilder, som till exempel bildstöd via Widgit Online, används också men fyller snarare en bifunktion till det som ritas. Axel beskriver skillnaden:
– I takt med att vi har arbetat med det här ser vi att det ger ett större utrymme för barn att styra när det är de själva, eller vi vuxna, som ritar. De har en helt annan möjlighet att påverka sin ”här och nu-situation” än vad de har med färdiga bilder. Det blir inflytande på riktigt.
Axel återkommer till att de ännu bara är i startgroparna av arbetet, men att det går att se att barnen uppskattar ritprat på flera sätt, och positiva signaler kommer även från vårdnadshavare.
– En vårdnadshavare hade lite utmaningar med sitt barns starka känslouttryck, och tog upp det med en av mina kollegor. Efter att ha fått tips om att använda ritprat blev det ett användbart verktyg även hemma.
Med tiden utvecklas överenskommelser inom gruppen om vad olika teckningar ska symbolisera, och ibland kan en teckning få flera betydelser. Att rita en plusplus kan syfta på både materialet plusplus, och betyda att vi ska vara inomhus. En cirkel betyder samling, kryss betyder vuxen person och prickar betyder barn. Och så vidare.
– Barnen gör tolkningar av det som finns runt dem, och betydelserna finns levande hos gruppen och pedagogerna. När barnen ritar upp sin dag så blir det tydligt för dem. Ordet är flyktigt men det vi ritar finns kvar, avslutar Axel.
Foto och bildtexter: Virvelhusets förskola.