Artikel
Stamning är vanligt men missförstås ofta. Många förknippar stamning med nervositet eller osäkerhet, men forskning visar att orsakerna är betydligt mer komplexa. I två artiklar ska vi få lära oss mer...
Bild på boken Språkstimulera mera
Artikel
Logopeden och författaren Elvira Ashby har skrivit många artiklar för Förskoleforum, och nu är hon aktuell med en ny upplaga av sin bok om att stimulera barns språkutveckling. Här berättar hon om...
Bild på barn som sitter på golvet och tittar i en bok tillsammans med två pedagoger.
Artikel
Att skapa genomtänkta samtal kring bokläsning kan leda till bättre språkförmåga hos förskolebarn. Rasmus Riad har forskat om dialogic reading.
Artikel
Barns språkutveckling är beroende av samspel med vuxna och det är viktigt att ta till vara så mycket tid som möjligt för att medvetet och lekfullt språka med alla barn. Maria Heimers nya bok Språka...
Artikel
Kamratintegration och hur förskolor hanterar nyanlända familjers första steg in i den svenska förskolan är något som Charlotte Styrenius Löthman har forskat på. Hon har sett hur viktigt det är med...
Artikel
Ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om förskolebarns talspråk och berättande pågår just nu. Det är Högskolan i Borås som driver det, med docent Peter Andersson Lilja som projektledare.
Artikel
På förskolor i Sverige i dag har både barn och pedagoger ofta olika modersmål. Biskopsgårdsmodellen är ett språkfrämjande arbetssätt som utgår just ifrån de förutsättningarna. Här ger leg. logoped...
En pedagog visar ett uppslag i en barnbok för en liten grupp barn.
Artikel
När vi läser högt med syfte att utveckla barnens språk och kunskaper, krävs en helt annan medvetenhet än när vi läser högt för exempelvis nöjes skull. I den här artikeln ger Maria Heimer exempel på,...
Artikel
Teater Sagohuset är en fri, professionell teatergrupp i Lund. Nu har de beviljats över fyra miljoner kronor av Allmänna Arvsfonden för ett läsfrämjande projekt som riktar sig till förskolan.
Artikel
Intresse för läsning skapar lärande för livet. Logoped Lina Öinert hjälper här föräldrar med många tips för hur man kan börja läsa med sitt barn hemma.
Artikel
Pysslingen Förskolor satte upp ett högläsningsmål: att det, på förskolorna och hemma, skulle läsas 100 000 böcker för barnen.
Artikel
Hur får vi till mer språkutvecklande läsning för barnen? Det började en grupp logopeder, bibliotekarier och förskollärare i Region Gävleborg fundera på – vilket ledde fram till metoden Läs på recept....
Bokomslag Glädjen i att förstå mot bakgrund av ett mönster av glödlampor.
Artikel
Språket är nyckeln till kommunikation med andra människor och till en plats i samhället. Glädjen i att förstå – språk- och textarbete med barn ger konkreta exempel på hur förskolan genom språkarbete...
Artikel
Leg. logoped Elvira Ashby ger konkreta råd om hur vi hjälper de äldsta barnen i förskolan att utvecklas språkligt inför skolstarten.
Artikel
Ylva Novosel har undersökt hur barn på förskolan transspråkar, det vill säga använder sina olika språkliga resurser i samtal och kommunikation med andra barn och pedagoger. – Jag hoppas att fler...
Artikel
För att utvecklas som språklig förebild behöver du träna systematiskt. Lägg upp en plan för medveten träning så kommer språkliga beteenden att automatiseras så att du inte behöver tänka aktivt på dem.
Artikel
Prata på! Ny forskning visar att barns språkliga utveckling sker bäst med enkla medel.  – Det allra viktigaste är att vi pratar med barnen, säger Iris-Corinna Schwarz, docent i lingvistik på...
Artikel
Finska är ett av våra nationella minoritetsspråk, och barn med finsk anknytning har rätt att få stöd i utvecklingen av sitt språk, sin identitet och sin kultur. Fler pedagoger som kan undervisa i...
Artikel
Varför finns det ingen forskning om TAKK? Denna fråga eller fundering har Linda Palla – lärarutbildare och forskare inom specialpedagogik – mött från förskolestudenter och yrkesverksamma under många...
Artikel
Språktåget är ett projekt där flera centrala aktörer arbetar tillsammans för att stärka barns språkutveckling. Det riktar sig till barn i åldern 0–6 år.