
Artikel
På förskolor i Sverige i dag har både barn och pedagoger ofta olika modersmål. Biskopsgårdsmodellen är ett språkfrämjande arbetssätt som utgår just ifrån de förutsättningarna. Här ger leg. logoped...

Artikel
När vi läser högt med syfte att utveckla barnens språk och kunskaper, krävs en helt annan medvetenhet än när vi läser högt för exempelvis nöjes skull. I den här artikeln ger Maria Heimer exempel på,...

Artikel
Teater Sagohuset är en fri, professionell teatergrupp i Lund. Nu har de beviljats över fyra miljoner kronor av Allmänna Arvsfonden för ett läsfrämjande projekt som riktar sig till förskolan.

Artikel
Intresse för läsning skapar lärande för livet. Logoped Lina Öinert hjälper här föräldrar med många tips för hur man kan börja läsa med sitt barn hemma.

Artikel
Pysslingen Förskolor satte upp ett högläsningsmål: att det, på förskolorna och hemma, skulle läsas 100 000 böcker för barnen.

Artikel
Hur får vi till mer språkutvecklande läsning för barnen? Det började en grupp logopeder, bibliotekarier och förskollärare i Region Gävleborg fundera på – vilket ledde fram till metoden Läs på recept....

Artikel
Språket är nyckeln till kommunikation med andra människor och till en plats i samhället. Glädjen i att förstå – språk- och textarbete med barn ger konkreta exempel på hur förskolan genom språkarbete...

Artikel
Leg. logoped Elvira Ashby ger konkreta råd om hur vi hjälper de äldsta barnen i förskolan att utvecklas språkligt inför skolstarten.

Artikel
Ylva Novosel har undersökt hur barn på förskolan transspråkar, det vill säga använder sina olika språkliga resurser i samtal och kommunikation med andra barn och pedagoger. – Jag hoppas att fler...

Artikel
För att utvecklas som språklig förebild behöver du träna systematiskt. Lägg upp en plan för medveten träning så kommer språkliga beteenden att automatiseras så att du inte behöver tänka aktivt på dem.

Artikel
Prata på! Ny forskning visar att barns språkliga utveckling sker bäst med enkla medel. – Det allra viktigaste är att vi pratar med barnen, säger Iris-Corinna Schwarz, docent i lingvistik på...

Artikel
Finska är ett av våra nationella minoritetsspråk, och barn med finsk anknytning har rätt att få stöd i utvecklingen av sitt språk, sin identitet och sin kultur. Fler pedagoger som kan undervisa i...

Artikel
Varför finns det ingen forskning om TAKK? Denna fråga eller fundering har Linda Palla – lärarutbildare och forskare inom specialpedagogik – mött från förskolestudenter och yrkesverksamma under många...

Artikel
Språktåget är ett projekt där flera centrala aktörer arbetar tillsammans för att stärka barns språkutveckling. Det riktar sig till barn i åldern 0–6 år.

Artikel
I Eslövs förskolor är det språkutvecklingen som är i fokus. Ett fungerande språk är avgörande för att lyckas med både skolgång och som människa, menar Eva Mellberg, avdelningschef för...

Artikel
Hur kan förskolan på bästa sätt arbeta för barnens språkutveckling? Nu kommer boken Språkfrämjande arbete i förskolan: Med läroplanen som grund. Förskoleforum har fått en pratstund med författarna...

Artikel
Det finns barn som sällan eller aldrig blir lästa för i hemmet. Hur når vi deras vårdnadshavare för att stötta och väcka intresse? Här ger Maria Heimer konkreta exempel på hur förskolan kan uppmuntra...

Artikel
Läroplanen för förskolan innehåller 33 mål, mål som barnen ska möta under sin tid i förskolan. Vad ingår egentligen i språkmålen och hur kan vi arbeta med läroplanens språkmål lite mer konkret?

Artikel
Barn med stort ordförråd klarar skolan bättre. Språket är också en brygga till integration. På Pysslingen förskolor i Helsingborg står språket i fokus. – Förskolan är en av samhällets viktigaste...

Artikel
Lek och tematiskt arbetssätt är centralt i förskolan och ger barn möjlighet att leka fram sin förståelse. Genom lekresponsiv undervisning kan förskollärare skapa förutsättningar för barn att...