Artikel
På Lackalänga och Ljunggårdens förskolor i Kävlinge tar man vara på konflikterna som blossar upp bland barnen.– I varje konflikt finns ett lärande, säger Lina Jägestedt, rektor.
Artikel
I Kungsbacka får förskolebarn svar på frågor med hjälp av AI. Där har man testat en pilotversion av en AI-app som skapats i Helsingborgs kommun. Både pedagoger och barn är väldigt nöjda och nu...
Två pratbubblor som illustrerar kommunikation.
Artikel
Ibland behöver beteenden förändras, men att ta upp frågan väcker känslor och en konflikt kan utvecklas. Här får du hjälp att steg för steg vända den negativa spiralen och skapa delaktighet och...
Tå färgglada pratbubblor som illustrerar kommunikation.
Artikel
Hur kan man komma till rätta med att någons beteende stör samarbetet och verksamheten på en arbetsplats? Jo, genom att kommunicera. I den här artikeln får du en mängd råd, tips och handfasta metoder...
Pedagoghunden Kiwi ligger på en filt, redo för bokstund med barnen.
Artikel
Förskolan Loket i Tyresö har fått extra hjälp i barngruppen. Några dagar i veckan jobbar pedagoghunden Kiwi med barnen.
Artikel
Det viktigaste för att stoppa ett plötsligt känsloutbrott är att hjälpa barnet att komma tillbaka innanför sitt toleransfönster. Där är barnet i ett reglerat tillstånd och har kontroll över sig...
Artikel
Den här artikelserien tar upp olika betydelsefulla områden för att kunna bedriva ett hälsofrämjande arbete med känslor i förskolan. Men det finns också situationer där starka känslor och explosivt...
Artikel
Barn som visar mycket positiva känslor har ofta lättare i kontakten med andra barn och även med vuxna. Men i förskolan behöver pedagoger också bekräfta och förmedla förståelse för mer jobbiga och...
Artikel
Barns genetiska förutsättningar skapar olika premisser för barns behov av stöd i den känslomässiga utvecklingen. Samtidigt är kontexten av stor betydelse för hur känslor och beteenden formas och tar...
Artikel
Att känslor tar stor plats i barns liv är nog de flesta som arbetar i förskolan överens om. Det är en trygghet och tillgång att förstå och hantera sina känslor, och därför är det av stor betydelse...
Artikel
Barn som är sena i den tidiga kommunikationsutvecklingen och inte visar så mycket intresse för samspel kan vara en utmaning. Logoped Elvira Ashby visar hur man kan uggla och räva lite extra med dessa...
Artikel
En artikelsamling med fyra artiklar om konfliktlösning i förskolan – material lämpligt att använda som underlag för fortbildning – finns nu att ladda ned som en sammanhängande pdf. Till artiklarna...
Tre förskolebarn leker i rutschkana.
Artikel
Vilket ansvar har förskolan för barnens vänskapsrelationer, undrar vår reflekterande förälder. Föräldern känner sig också kluven inför barnkalas, att bli utvald eller bortvald.
Artikel
Hur väl förskolepersonal än strävar efter ett gott samarbete med barnens hem kan det ändå uppstå problem. Men genom ett förhållningssätt som innebär en tro på att vårdnadshavare vill sina barn väl...
Artikel
Den sociala miljön är viktig om barn ska våga ta sig an det ofta hårda arbete som lärande innebär. Goda relationer mellan barn och vuxna och i barngruppen är viktiga, och det gäller att både...
Artikel
Den allvarliga utvecklingen i Israel/Palestina skapar oro och väcker starka känslor. Många familjer i Sverige har rötter och släktingar i området och är personligt berörda. Ni som arbetar i förskolan...
Artikel
En artikelsamling med tio artiklar om barngruppens psykologi – material lämpligt att använda som underlag för fortbildning – finns nu att ladda ned som en sammanhängande pdf. Till artiklarna får du...
Artikel
Mikroanalytiska studier kan vara till stor hjälp för att förstå relationsskapande processer i förskolan. Det handlar om att studera interaktion i vardagliga sociala situationer. Det har Katarina...
Artikel
Läs fallbeskrivningen om avdelningen Smaragden. En hopplös vardag full av ”kaos” lyckas arbetslaget till slut att förändra. Med hjälp av handledning finner de efter hand en väg framåt tillsammans med...
Artikel
Sexuella lekar är en naturlig del av barns utveckling, och något som pedagoger ofta ser. Men många pedagoger känner sig osäkra på hur de ska hantera och bemöta det. Hur ska man tänka och hur ska man...