
Artikel
Ricardo Gonçalves de Sousa har undersökt fysisk beröring som en pedagogisk handling när den avser att skapa förutsättningar för barns omsorg och lärande med särskilt fokus på manliga förskollärares...

Artikel
Hur vägleder pedagoger barn och hur synliggörs olika normer och värderingar? Det har Anna Rantala fokuserat på i sin forskning.

Artikel
Trine Klette hoppas att hennes forskning ska vara till nytta när det handlar om att ta de minsta barnens behov på allvar. Hon har studerat ettåringar på norska förskolor och det hon funnit är något...

Artikel
Olika introduktionsmodeller har stått i fokus under den senaste fasen i forskningsprojektet om introduktion i förskolan. Ta del av resultaten här!

Artikel
Anette Boye Koch arbetar som docent och forskare på pedagogutbildningen på VIA University College i Århus. Hennes ämne heter "dagtilbudspædagogik", vilket närmast kan översättas med...

Artikel
Mie Josefson vid Stockholms universitet forskar på omsorgens innebörder i förskolan. Det är ett ämne som i dag uppmärksammas allt mer.

Artikel
För att kunna förebygga stress hos barn i förskolan är det viktigt att vara medveten om vad som kan vara stressande i verksamheten. Den här avslutande artikeln i serien om barn och stress kartlägger...

Artikel
Någon gråter, en annan skriker högt och ett tredje barn börjar kasta sand. För ett högkänsligt barn kan de många intrycken under en helt vanlig dag på förskolan innebära en stor utmaning.

Artikel
Sätt barnens trygghet i centrum för att nå ökad närvaro i förskolan.I den här artikeln beskriver Fredric Gieth, rektor för Milstensgårdens förskola i Borås, hur man genom fokus på att barnen trivs...

Artikel
Sömn, avkoppling och andra sätt för återhämtning är nödvändigt för att främja balanserade och välavvägda dagar för barnen i förskolan. Hemmiljön och förskolemiljön ser inte likadana ut, och...

Artikel
Allt fler höjer sina röster för att uppmärksamma barns stress, så även pedagoger i förskolan. Men det är lätt att missa signalerna. I den här artikeln får du verktyg för att kartlägga stressen i...

Artikel
Hur uppfattar barnen vilan? Och hur kan man öka deras inflytande på ett sätt som är praktiskt hanterbart? Här får ni diskussionsunderlag och förslag på frågor att ställa till barnen för att undersöka...

Artikel
Hur påverkas inskolningen om ett barn växt upp med sociala restriktioner? Vi vet inte. Men vi vet att inskolningar är svåra för de flesta barn, resonerar Birthe Hagström.

Artikel
Planering och struktur är nyckelord för en lyckad gruppinskolning. Vet alla pedagoger vem som gör vad kan allt fokus läggas på de nya barnen. För även om barnen skolas in i grupp är individen i...

Artikel
Snuttefilt, gosedjur, övergångsobjekt – många barn har med sig något personligt varje dag som de använder när tröst och trygghet behövs. Varför vill vissa barn ständigt ha sin snutte, medan andra...

Artikel
Många barn som börjar i förskolan bor växelvis hos två olika vårdnadshavare. Att involvera barnets båda hem i förskolan är av stor betydelse, och ibland behöver introduktionen anpassas efter detta.

Artikel
Adhd är en av de vanligaste diagnoserna hos barn och unga. Men de barn och unga man då oftast pratar om är elever i skolan. Hur ser det ut i förskolan? Hur ska vi tänka där?

Artikel
Som vuxen i förskolan behöver man påminna sig om att man är en ständig förebild för barnen. Om man i arbetslaget visar att man kommer överens, kommunicerar med och bemöter varandra på ett...

Artikel
När pedagogerna i förskolan märker att ett barn är stressat kan det kännas svårt att ta upp frågan med vårdnadshavarna. Men dialogen med hemmet är viktig för barnets välmående. Hur gör man för att...

Artikel
Ett- och tvååringarnas lekar är ofta fysiska och sensoriska, som att hoppa, jaga, springa, känna och plaska. Samtidigt är behovet av trygghet stort. Så här kan du möta de yngsta barnens behov i...