Tre förskolebarn springer uppför en stentrappa.
Artikel
Nu finns en ny, högaktuell forskningsöversikt om förskolans stora betydelse för barns psykiska hälsa. Förskolepsykolog Anna Hellberg Björklund guidar er genom materialet och tipsar om verktyg och...
Illustration med blommor och bin.
Artikel
Hur ser vi på barn som pussas, kramas eller visar sig nakna för varandra? Det undersöker Magdalena Hulth, doktor i pedagogik vid Stockholms universitet, i en ny avhandling. – Frågan om barns...
Artikel
Allt fler barn är överviktiga visar ny forskning. Här får du tips på hur din förskola kan satsa på hälsosamma vanor.
Artikel
Studier visar att mjölksyrabakterier har god effekt vid magsjuka. Men kan dessa så kallade snälla bakterier även förebygga allergier och eksem? Här får du veta vad forskningen säger om probiotika.
Artikel
Genom att följa en satsning i föräldraskapsstöd för barn med beteendesvårigheter och psykisk ohälsa kunde forskaren Anton Dahlberg se tydlig effekt på både barns och föräldrars psykiska hälsa. För...
Artikel
Även om Folkhälsomyndigheten undersökt barns skärmanvändning på fritiden kan vissa faktorer överföras till förskolan, berättar Helena Frielingsdorf, läkare och utredare på Folkhälsomyndigheten.
Färgglada klossar med bokstäver som bildar ordet autism.
Artikel
De flesta barn med autism är integrerade i förskolans ordinarie verksamhet. För att förbättra inlärningsmiljön för dem behövs både kunskap och organisatoriska förutsättningar. Petra Linnsand, leg....
Artikel
Bättre nattsömn och bättre koncentration. En rad positiva effekter väntar förskolor som vistas mycket utomhus. – Barn blir mer nyfikna och rörliga i både kropp och sinne, säger Fredrika Mårtensson,...
Grafisk illustration av många färgglada frågetecken.
Artikel
Suzann Larsdotter och Hans Olsson skriver om barns sexualitet här på Förskoleforum. Deras artiklar har engagerat och väckt intressanta frågor. Här resonerar de kring några av frågorna.
Artikel
Paddor som pedagogiskt redskap och appar som lär ut både språk och matematik är vanliga inslag i förskolans vardag. Men hur påverkas barnens hjärna av skärmar och den digitala omställningen?–...
Artikel
Unga rör sig för lite visar en ny studie från Centrum för idrottsforskning. Och förskolan spelar en viktig roll. – Jag anser att fysisk aktivitet ska stå på schemat fem dagar i veckan, säger...
Artikel
Ökad utevistelse och hälsofrämjande pedagogiska måltider i förskolan är två av de frågor som Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES) verkar för. I denna artikel är det fokus på måltiderna.
Artikel
Hur kan förskolorna arbeta för bra mat- och rörelsevanor hos barnen? Denna första artikel handlar om fysisk aktivitet och utevistelsens betydelse.
Artikel
Politiska och organisatoriska beslut kan i det praktiska arbetet ge upphov till svåra etiska och moraliska ställningstaganden. Om man i sin yrkesroll hindras från att agera på ett etiskt och...
Artikel
Hur mycket rör sig förskolebarn egentligen? Forskaren Daniel Berglind har satt rörelsemätare på 400 barn på 30 förskolor för att ta reda på läget. Storleken på förskolans gård visar sig ha betydelse...
Artikel
Pedagoger som inte äter ordentlig lunch eller klagar på kroppen påverkar barnen. Studier visar att var femte flicka i sjuårsåldern vill bli smalare. – Ätstörningarna har gått ner i åldrarna, säger...
Artikel
Hur påverkas man som pedagog av att inte ha möjlighet att ge barnen riktigt vad de behöver? Eller att som rektor inte kunna skapa de förutsättningar man skulle vilja? Anna Hellberg skriver om...
Artikel
Här fortsätter artikelserien om hur vi kan skapa en mer stressfri och känslosmart förskola. Denna gång får du veta mer om hjärnans överlevnadssystem och hur du lugnar kroppen och gör hjärnan trygg i...
Pojke baLanserar på gymnastikredskap.
Artikel
Nu ryter Gymnastikförbundet ifrån och kräver mer motorik på landets förskollärarutbildningar. – Grundmotoriken är i fara. Många av dagens barn kan inte slå en kullerbytta, menar Suzanne Lundvall,...
Artikel
Synnedsättning, skelning och andra ögonproblem ska helst upptäckas så tidigt som möjligt. Då kan barnet få rätt hjälp i form av expertis och hjälpmedel, så att framtida problem förebyggs och lindras.