Grej of the Day på Kompassens förskola
Med spännande ledtrådar, korta kunskapshistorier och massor av gemensamt kunskapssökande stimuleras barnen att lära sig om allt från afrikanska kulturer till vulkanutbrott. Metoden Grej of the Day, GOTD, väcker engagemang på Kompassens förskola.
Foto: Pernilla Rosander.
Grej of the Day (GOTD) är ett arbetssätt som fått stor spridning i skolans värld, och som nu inspirerar även i förskolan. Det handlar om små kunskapsberättelser som i kombination med spännande ledtrådar och fascinerande kuriosa är skapat för att väcka barnens nyfikenhet och intresse.
”Grej” och ”greja”
Processen upprepas regelbundet i takt med att pedagogerna presenterar nya ledtrådar och fakta om fler ämnen, händelser, personer, föremål, länder, djur, växter – egentligen vad som helst som barnen är intresserade av eller behöver veta mer om.
Att hitta kopplingar mellan de olika områden som barnen arbetar med är också en viktig del i konceptet. Varje sak eller företeelse man tar upp kallas för en ”grej”, och verbet när man arbetar med grejen följakligen ”att greja”.
Började med Tomten 2017
På Kompassens förskola i skånska Löddeköpinge har man grejat sedan 2017. Förskoleforum träffar pedagogerna Carolina Svensson, Charlotta Andreasson och Michaela Westergren på avdelningen Forsen.
Hur kom ni i kontakt med Grej of the Day?
– Vi har ett nära samarbete med förskoleklasserna på Nyvångsskolan som ligger i samma område, och vi blev inspirerade av deras arbetssätt. Vi såg hur intresserade barnen var när de grejade och ville också prova, berättar Michaela.
Den första ”grejen” på Kompassen lanserades före jul 2017, då barnen gavs finurliga ledtrådar som ledde dem fram till svaret – Tomten.
– Vi brukar presentera ledtråden i hela gruppen, sedan tar vi in det i mindre grupper och låter barnen diskutera och fundera. Sedan träffas vi i helgrupp igen och barnen får berätta för varandra vad de kommit fram till, säger Carolina.
När väl svaret är avslöjat berättar och samtalar man om grejen med barnen, och arbetar sedan vidare med den så länge man vill.
Anpassar till barnens ålder och intressen
Även om metoden kallas Grej of the Day, behöver man inte ha en ny grej varje dag – det är något man anpassar till barnens ålder och intressen. Och ofta vidareutvecklas lite större områden till flera mindre och smalare projekt.
– Man märker när barnen blir extra intresserade av något, och då fortsätter vi och fördjupar oss i ämnet tillsammans, säger Carolina.
Lätt applicera på alla områden
Forsen har under en tid arbetat med temat Afrika.
– I Afrikatemat har vi grejat om flodhästar och andra djur, länder och mat, men också plockat in estetik med afrikanska trummor, rytmer och danser, säger Charlotta.
– Det är enkelt att få in allt med detta arbetssätt, säger Carolina. Under våren kan vi till exempel greja om sådant som rör årstiden, växter, fjärilar, nyckelpigor … och vi lär oss jättemycket själva!
Michaela tycker också att arbetssättet är flexibelt:
– När vi hade robotar som grej kunde vi ju prata om hur robotar fungerar, men även låta barnen skapa en egen robot och sedan lära sig om demokratiska processer i en omröstning om vad roboten skulle heta.
Fakta och kunskaper som barn och pedagoger tillsammans samlat ihop under arbetet med olika grejer, dokumenteras på en stor vägg som inte minst syftar till att visa hur de olika företeelser som man tagit upp har kopplingar till varandra.
– Dokumentation gör det också lättare för barnen att gå tillbaka till vad vi har pratat om, att återkoppla till det som de jobbat med. Dessutom ger det föräldrarna möjlighet att följa vårt arbete, säger Michaela.
Har ni sett någon förändring hos barnen sedan ni började med Grej of the Day?
– Ja, vi märker att de ställer fler frågor, de vill ha fakta, de är ännu mer kunskapssökande än tidigare, säger Charlotta och Carolina.
På avdelning Forsen har ni många äldre barn som ska börja förskoleklass till hösten. Tror ni att det skulle fungera att greja även på en avdelning för de yngsta?
– Ja, absolut! Man måste bara, som alltid, se till att plocka ner det till barnens nivå, säger Carolina.
Vulkaner i Tyskland
Vi avslutar med att gå ut på gården där vi ser hur projekten fortsätter i barnens lek. En av vårens mest engagerande grejer har varit Vulkaner, och i sandlådan arbetas det nu för fullt med att skapa sandvulkaner.
Kan ni berätta något ni vet om vulkaner?
– De kan få utbrott!
– Det som kommer ut kallas lava.
– Det finns vulkaner i Tyskland.
Vulkaner i Tyskland? funderar vi när vi vänder hemåt efter besöket på Kompassen. Kan det verkligen stämma?
Tillbaka på kontoret googlar vi och får genast svart på vitt: det finns fler än 20 vulkaner i Tyskland. En av dessa är dessutom en sovande ”supervulkan” i närheten av Bonn, som har börjat visa tecken på ett nära förestående utbrott. Både spännande och lite oroväckande, och definitivt något som ingen av oss visste innan!