
Artikel
En ny avhandling från Karlstads universitet visar att förskolor behöver mer stöd för att möta barn som pratar andra språk än svenska. Med nuvarande förutsättningar är det svårt att leva upp till de...

Artikel
Genom praktiknära forskning ska förskollärare i Stockholm undersöka barnens språklärande. Genom att filma olika situationer och sedan analysera dem med teoretiska begrepp kan förhoppningsvis den nya...

Artikel
I arbetet med avhandlingen som Med andra ord – samspel och villkor för litteracitet bland nyanlända barn har Susanne Duek undersökt sex nyanlända barns litteracitetspraktiker i förskola, skola och...

Artikel
Vad berättar barn om – och hur? Att kunna berätta för andra så att de förstår handlar om att förstå sig själv, menar Agneta Pihl, som nyligen lagt fram en avhandling om barns berättande.

Artikel
Ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt om förskolebarns talspråk och berättande pågår just nu. Det är Högskolan i Borås som driver det, med docent Peter Andersson Lilja som projektledare.

Artikel
Med forskningens hjälp kan du avliva många myter om flerspråkighet. Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger dig en inblick i forskningen och vad det betyder att vara flerspråkig. I serien får...

Artikel
Varför finns det ingen forskning om TAKK? Denna fråga eller fundering har Linda Palla – lärarutbildare och forskare inom specialpedagogik – mött från förskolestudenter och yrkesverksamma under många...

Artikel
Förskollärare, lärare, forskarstuderande och skolelever som arbetar med musik upplever glädje i arbetet och att musikaktiviteter kan skapa en bra miljö för lärande och utveckling. Det visar Anna...

Artikel
Hur kan du göra undervisningen språkligt tillgänglig för barn och elever i språklig sårbarhet? Och hur skiljer sig relationskompetens i specialpedagogisk kontext från övriga lärares...

Artikel
Prata på! Ny forskning visar att barns språkliga utveckling sker bäst med enkla medel. – Det allra viktigaste är att vi pratar med barnen, säger Iris-Corinna Schwarz, docent i lingvistik på...

Artikel
Forskning visar att ordförrådet hos fyraåringar är en avgörande faktor för hur bra barnen klarar sig i skolan längre fram. Och Liv Gjems, professor i pedagogik, menar att redan vardagssamtalen med...

Artikel
Tar det längre tid för ett barn att lära sig två språk än ett? Och är det språkligt fel när barnet säger gådde eller springde? Med forskningens hjälp granskar den här artikelserien många myter om...

Artikel
När vi läser högt med syfte att utveckla barnens språk och kunskaper, krävs en helt annan medvetenhet än när vi läser högt för exempelvis nöjes skull. I den här artikeln ger Maria Heimer exempel på,...

Artikel
Hur många språk finns det i världen? Vilket är vanligast – enspråkighet eller flerspråkighet? Vilken roll kan förskolan spela för flerspråkiga barn? Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger...

Artikel
”Brr. Bil.” Visst är det trevligt att kunna prata om det man ser? Men varför är det så viktigt med ett rikt ordförråd? Läs om vad forskningen säger och ta del av förslag på hur man hjälper barn att...

Artikel
Högläsning används ofta som ett sätt att få barnen att komma till ro. Men hur ska pedagogen läsa för att stunden ska fungera språkutvecklande? Ann S. Pihlgren ger råd utifrån aktuell forskning.

Artikel
Den här artikelserien av Pia Håland Anveden ger dig en inblick i forskningen och vad det betyder att vara flerspråkig. I den här delen får du veta vad transspråkande innebär och varför det är så...

Artikel
Många förskolor genomför språkutvecklande projekt för att utveckla undervisningen i förskolan utifrån Lpfö 18:s skrivningar. Vi vet från forskning att det ställer krav på dem som leder projekten att...

Artikel
Martina Norling riktar sitt forskningsintresse bland annat mot vilka förutsättningar och lärandeprocesser som erbjuds barn, individuellt och i samspel, i förskolans språkmiljö.

Artikel
Läraren är den viktigaste faktorn för barns och elevers lärande. Med inriktning mot pedagogiskt arbete som ämne forskar Tarja Alatalo om språk-, läs- och skrivutveckling i förskolan och...