
Artikel
Nu finns en ny, högaktuell forskningsöversikt om förskolans stora betydelse för barns psykiska hälsa. Förskolepsykolog Anna Hellberg Björklund guidar er genom materialet och tipsar om verktyg och...

Artikel
Varför finns det ingen forskning om TAKK? Denna fråga eller fundering har Linda Palla – lärarutbildare och forskare inom specialpedagogik – mött från förskolestudenter och yrkesverksamma under många...

Artikel
I förskolan möter vi emellanåt föräldrar med diagnosen intellektuell funktionsnedsättning (IF). Här fördjupar vi oss i forskning om hur föräldrar och deras barn påverkas av IF och vad förskolan kan...

Artikel
Hennes forskning belyser de utmaningar och behov som föräldrar till barn med intellektuella funktionsnedsättningar möter ur ett systemperspektiv. Här berättar professorn vid Specialpedagogiska...

Artikel
Hur kan du göra undervisningen språkligt tillgänglig för barn och elever i språklig sårbarhet? Och hur skiljer sig relationskompetens i specialpedagogisk kontext från övriga lärares...

Artikel
Lek är livsviktigt och ger sociala färdigheter, kunskaper och välmående. Men hur gör vi med barnen som inte får fatt i leken, där turtagningen går snett och samspelet inte flyter? Ny forskning...

Artikel
Anne Lillvists intresse för specialpedagogiska frågor har lett henne in på ämnen som övergångar, normkreativitet och förskolan som en inkluderande miljö. Här berättar hon bland annat om vikten av ett...

Artikel
De flesta barn med autism är integrerade i förskolans ordinarie verksamhet. För att förbättra inlärningsmiljön för dem behövs både kunskap och organisatoriska förutsättningar. Petra Linnsand, leg....

Artikel
SPSM:s nya webbaserade studiepaket ger kostnadsfri kompetensutveckling inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF).

Artikel
Den specialpedagogiska dokumentationen kan synliggöra situationer och relationer där svårigheter uppstår, såväl som sådant som fungerar. Men de etiska frågorna och förskolans värdegrund måste vara...

Artikel
När det handlar om barn med autismspektrumdiagnos (ASD) i förskoleverksamheten, är kunskap A och O. Det slår professor Lise Roll-Petterson fast.

Artikel
Dokumentation är inte något valfritt i förskolans uppdrag utan något som måste göras. Men vad innebär det att följa och dokumentera barns utveckling och lärande? Styrdokumentens vida formuleringar...

Artikel
Linda Palla är docent i pedagogik vid Malmö universitet. Hon arbetar med ämnen som policy, dokumentation och bedömning, kategoriseringar och identitetsskapanden ur ett kritiskt perspektiv.

Artikel
Hur undviker man dokumentationens etiska fallgropar och tydliggör att det förskolan och inte barnet som bedöms? Med Likvärdighetskompassen får ni ett arbetsredskap som ligger väl i linje med...

Artikel
Barn med särskild begåvning, särbegåvning, kan ibland vara svåra att identifiera och bemöta i förskolan. Missförstånd och frustration kan lätt uppstå. Sten Collander, ansvarig för föreningen svenska...

Artikel
Kompetensutveckling om autism gör att personalen i förskolan känner sig tryggare i sin undervisning. Det visar en ny doktorsavhandling.

Artikel
Autism är inte en generell empatisk funktionsnedsättning. Det är snarare en minskad förmåga till kognitiv empati, det vi kallar inlevelseförmåga. Däremot kan personer med autism ha ökad affektiv...

Artikel
”Se mig – rätten till stöd tidigt i livet” heter en ny rapport från Bris som ger förskolan stöd i att uppmärksamma utsatthet hos barn i förskoleålder. Till den här artikeln får du också ett filmklipp...

Artikel
Elisabeth Nilsson Jobs har fokus på funktionshinder och styrkor vid autismspektrumtillstånd. Hon disputerade i december 2018 med avhandlingen ”Recognizing Disability and Ability in Young Autistic...

Artikel
Förskolan ska främja alla barns utveckling och lärande enligt läroplanen. Men behöver förskolans pedagoger kunskap om olika funktionsnedsättningar? Räcker det inte om specialpedagogen har den...