camilla björklund

Camilla
Björklund

Forskningsledare, universitetslektor
Verksam vid
Enheten för barnpedagogik vid Åbo Akademi i Finland samt Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande, Göteborgs universitet.

Camilla Björklund är docent i pedagogik och verksam som lärarutbildare och handledare inom det förskolepedagogiska fältet. Hennes forsknings­intresse är främst inriktat på matematiklärande och matematikundervisning, särskilt de yngsta barnens matematiklärande och förskolans didaktik.

Här på Förskoleforum svarar Camilla på frågor om barns tidiga matematiklärande och matematikdidaktik i förskolans verksamhet.

Mer om Camilla Björklund

I grunden barnträdgårdslärare

Camilla är i grunden barnträdgårdslärare och doktor i pedagogik. Hon är verksam som universitetslektor vid Göteborgs universitet (Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande) och arbetar även som forskningsledare vid Enheten för barnpedagogik, Åbo Akademi i Finland.

Hennes forskning grundar sig på antagandet att barn föds med begynnande färdigheter och förmågor, där förskolemiljön och vuxnas uppmärksamhet spelar en viktig roll för barnens möjligheter till lärande. Camilla har skrivit böckerna Bland bollar och klossar – matematik för de yngsta i förskolan samt En, två, många – om barns tidiga matematiska tänkande. I böckerna lyfter Camilla fram matematiken så som den ter sig för barnen i vardagen, för att uppmärksamma pedagoger på att matematik är mer än siffror och tabeller.  

Camilla, som är finlandssvenska, är född och uppvuxen i Jakobstad. Det ligger norr om Vasa, i Österbotten. Det var också där hon utbildade sig till förskollärare (barnträdgårdslärare). Eftersom hon alltid tyckt om matematik, var det naturligt att välja detta ämnesområde när hon skulle skriva sin magisteruppsats. Hon kom att fortsätta in på forskarbanan. År 2007 lade hon fram sin doktorsavhandling.

– Jag tittar på vad barn gör med sin kunskap om matematik, hur de tar till sig den och bearbetar den, förklarar hon. Tidigare har det inte funnits särskilt mycket didaktisk forskning om barns matematiska lärande. De flesta studier har mest handlat om olika experiment som man testat på barn.

Hittills har hon givit ut två böcker om sitt forskningsämne. Bland bollar och klossar (Studentlitteratur) tar upp vad som sker i små barns lärandeprocess innan siffror och räknande har blivit det tydligaste pedagogiska uttrycket. Boken bygger på Camillas avhandling, Hållpunkter för lärande – småbarns möten med matematik.

I Bland bollar och klossar skriver hon: Min förhoppning är att boken ska öppna vägen för nya upptäckter av matematik i vardagen och väcka diskussion kring den tidiga matematikinlärningen och lärarens möjligheter att stödja barns lärande i förskolans verksamhet.

Camillas andra bok heter En, två, många (Liber) och tar upp hur barns tidiga matematiska tänkande växer fram. Den rymmer många exempel på aktuella situationer från förskolan och ger konkreta tips om vad man som pedagog kan ta upp.

Matte i vardagen

Det viktiga är att just se matematiken i vardagen.

– Matematiken finns naturligt hos alla, redan hos de yngsta barnen. Det gäller bara att stimulera nyfikenheten och utmana barnens tänkande.

Hennes bästa råd till alla pedagoger, såväl blivande som yrkesverksamma, är att glömma bort skolmatematiken.

– Tänk ”vardagsmatematik” i stället och jobba med grunderna! Det finns så mycket man kan problematisera och skapa medvetenhet om: stor-liten, sortera, ta bort, lägga till etc. Det ger en snöbollseffekt!

Text: Lotte Mjöberg

Böcker av Camilla Björklund

Bland bollar och klossar – matematik för de yngsta i förskolan. Studentlitteratur

En, två, många – om barns tidiga matematiska tänkande. Liber


Frågor & svar

Hej Camilla!

Många barn har svårt med den grundläggande matematiken när de kommer upp i skolan. Vad kan vi i förskolan vara uppmärksamma på och eventuellt göra för att stödja dessa barn så tidigt som möjligt?
Du måste logga in eller bli medlem för att läsa svaret!

Hej!

Jag har en fråga som berör nya skolplanen, där vi numera ska kunna hänvisa till olika forskningsrapporter. På avdelningen, en 5-årsgrupp, arbetar vi med tema vatten. Vi utgår i första hand från barnens funderingar kring ämnet vatten men har också tänkt att vi ska försöka få in matematiken. Så nu är min fråga om du känner till några forskningsrapporter som berör detta tema i relation till barn i ovan nämnda ålder.

Du måste logga in eller bli medlem för att läsa svaret!