Artikel
Det är viktigt att inta ett kritiskt förhållningsätt i arbetet med digital teknik, eftersom det finns så starka ekonomiska krafter som vill sälja in sina produkter. Och det är viktigt att vara...
Artikel
Susanne Klaar har skrivit en avhandling om naturorienterat lärande i förskolan och samtidigt tagit fram nya verktyg för att studera barns lärande. Här berättar hon om sina forskningsresultat och hur...
Artikel
Att använda olika digitala medier i förskolan har numera blivit ganska vanligt. Men hur fungerar det arbetet i verksamheten? Kristina Walldén Hillström har i sin forskning undersökt hur barns...
Lärare står framför en interaktiv tavla och visar geometriska figurer. Fem barn sitter på golvet och tittar.
Artikel
Maryam Bourbours forskning handlar om lärares användning av digitala verktyg i undervisningen. Just nu håller hon på att utforska hur förskollärares stöttningshandlingar kan skapa förutsättningar för...
Hand som målar färg på ett isblock.
Artikel
Sofie Areljungs forskning rör sig i mötet mellan naturvetenskap och estetiska uttryck. Hon har dock fått klart mest genomslag i förskolan med sin ”verb-idé” – att utgå från vardagsverb och koppla dem...
Artikel
Den här artikelserien med tillhörande filmer fokuserar på några delar som är viktiga att man som personal känner till och behärskar för att kunna ge förskolebarn ett första naturvetenskapligt...
Artikel
Johanna Frejds forskning handlar om vad som påverkar det som händer när barn deltar i aktiviteter som handlar om naturvetenskap. För att undersöka detta har hon låtit barn som går i förskoleklass...
Artikel
Forskning visar att det kan vara problematiskt att använda datorplattor och appar i stället för traditionella aktiviteter i förskolan. Det finns en risk att barnen i första hand lär sig att spela...
Artikel
Surfplattor blir allt vanligare i den svenska förskolan och ofta talas det om lärplattor snarare än surfplattor. Men hur lär förskolebarn bäst? Förskoleforum ställde frågan till Mikael Heimann,...
Artikel
Jonna Larssons studier fokuserar på barns lärande och lek i relation till naturvetenskap som lärområde. Hennes resultat visar på betydelsen av att stötta barn i att lära om naturen och vetenskapen...
Artikel
Tove Del Gaiso lade i april 2023 fram sin licentiatavhandling vid Mälardalens universitet. Förskollärare i en digital praktik: Rhizomatiska sammanflätningar, dilemman och händelser är titeln. Här...
Artikel
Digital kompetens lyfts fram i förskolans reviderade läroplan och 80 procent av landets tvååringar använder digitala plattformar. Men hur påverkas småbarnshjärnan av skärmar?
Artikel
Paddor som pedagogiskt redskap och appar som lär ut både språk och matematik är vanliga inslag i förskolans vardag. Men hur påverkas barnens hjärna av skärmar och den digitala omställningen?–...
Artikel
Kristina Thorshag arbetar som universitetsadjunkt vid Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet. Nu har hon skrivit en intressant licentiatuppsats....
Artikel
En artikelsamling med tre artiklar och tillhörande filmer om naturvetenskap i förskolan, finns nu att ladda ner som en sammanhängande pdf. Materialet är lämpligt att använda som underlag för en...
Artikel
Att barn får känna och uppleva naturvetenskap, t.ex. acceleration eller rotation, med hela kroppen ger en annan erfarenhet än att betrakta fenomenet. Däremot gör olika könande processer att detta...
Artikel
Förskollärare som använder lärplattor tycker att den digitala leken är ett viktigt inslag som bidrar till undervisningen. Men de möter ett visst motstånd och ointresse från sina kollegor, visar en...
Artikel
Ett vidgat naturvetenskapligt innehåll i förskolan – vad kan det handla om? I ett spännande projekt håller forskare i Kristianstad på att undersöka området i samarbete med förskollärare.
Artikel
Martin Emtenäs, känd från Mitt i naturen, hakar på pokémontrenden för att få barn att upptäcka fåglarnas universum. Nu är han aktuell med en fågelbok för barn. – Att spana på ”korvmås” är lika mycket...
Artikel
På Brunnsberga förskola ser pedagogerna digitala verktyg som en del av allt material som finns på förskolan. Förskolan arbetar medvetet med material och miljöer och är inspirerade av Reggio Emilia....