Katarina Nilfyr

Katarina
Nilfyr

Lektor
Verksam vid
Högskolan Kristianstad

Publicerat 2023-08-24

Vem är du?

– Jag är uppväxt i Höör men bor i dag i Lund. Jag utbildade mig till grundskolelärare och senare till specialpedagog, arbetade i förskolan som specialpedagog från 2007. 2018 blev min licentiatuppsats klar och 2019 blev jag doktorand. I februari 2023 disputerade jag vid Göteborgs universitet med doktorsavhandlingen Interaktionsmönster, social anpassning och emotioner i förskolan. En mikrosociologisk studie av interaktion mellan förskollärare och barn i målorienterade aktiviteter. Det är en sammanläggningsavhandling med tre delstudier, där del 1 bygger på licentiatavhandlingen. Del 2 och 3 består av engelskspråkiga artiklar som publicerats internationellt. De är skrivna tillsammans med mina handledare professor Annika Lantz-Andersson, Göteborgs universitet och professor Jonas Aspelin, Högskolan i Kristianstad.

Berätta om din forskning!

– Jag har filmat och studerat interaktion mellan förskollärare och barn i pågående dokumentationsaktiviteter. Resultatet visar att social interaktion är sårbar och komplex. I analysen av dokumentationsaktiviteterna visade det sig att förskollärarna och barnen inte gav aktiviteten samma betydelse. Medan förskollärarna är uppgifts- och målinriktade i sin interaktion är barnen mer spontanstyrda och föränderliga, vilket bland annat visade sig genom att de initialt gjorde något annat än det förskollärarna uttrycker att de ska göra. Men både förskollärarna och barnen anpassade sig efter hand – barnen till vad förskollärarna efterfrågade och förskollärarna genom att omtolka det som barnen hade gjort så att det passade med det som förskollärarna hade tänkt att de skulle göra, vilket jag i avhandlingen kallar för en ”som om-praktik”.

– Resultatet visar också att i interaktionen och den social anpassningen har icke verbala emotionsuttrycken som bland annat tonfall, blickar och huvudrörelser stor betydelse. Dessa icke verbala uttryck är dock svåra att uppmärksamma i samspelet.

Vilken nytta har de som arbetar i förskolan av just dina forskningsresultat?

– Det visar att balansgången mellan den skolförberedande kontexten och den relationella interaktionen inte är helt lätt. Vad handlar förskolans kärnverksamhet egentligen om? Resultaten i min avhandling kan förstås som empiriskt grundade indikationer på hur förskollärare balanserar mellan känslomässigt stödjande interaktion och skolförberedande målorienterade aktiviteter.

– Balansakten behöver inte ses som någon motsättning. Däremot bör det diskuteras på policynivå och i utbildningen. Förskollärare ska tillgodose sociala omsorgsuppdraget och skolförberedande utbildningsuppdrag samt dokumentationsarbete, vilket inte alltid är helt enkelt i praktiken.

Har du fortsatt med ditt avhandlingsämne?

– Ja i så motto att jag utgår från ämnet i mitt artikelskrivande.

Vad är det roligaste med forskaryrket?

– Att jag får tid att sätta mig in i, och fördjupa mig i, det som jag brinner för. Det sociala samspelet intresserar mig. Det tas ofta för givet, men är väldigt komplext och behöver problematiseras.

Vad jobbar du med du när du inte forskar?

– Jag jobbar mestadels på högskolan men en dag i veckan arbetar jag praktiskt i förskolan: med utvecklings- och kompetensfrågor i två förskolor i Teckomatorp, Svalövs kommun. Jag handleder. Det förekommer också att jag gör observationer och det blir många tillfällen till intressanta diskussioner om forskning.

Vad gör du på fritiden?

– Jag spelar golf och hoppas kunna göra det mer framöver. Jag hoppas kunna ta upp mitt golfspelande som har legat på is ett par år nu. Och så umgås jag med min familj och vänner.

Lästips

Dokumentation i förskolan – att bygga luftslott eller borga för kvalitet? Studentlitteratur, 2019 (med Katarina Nilfyr som medförfattare)

Skrivet av: Lotte Mjöberg