Boktips: Barn och elever i social utsatthet

Publicerat

Förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion när barn och elever riskerar att fara illa. Boken Barn och elever i social utsatthet synliggör hur bristande förutsättningar påverkar de ibland känslomässigt svåra möten som förskole- och skolpersonal har med vårdnadshavare och barn.

Skolans skyddande funktion

Ann-Marie Markström och Susanne Severinsson är båda verksamma som forskare inom utbildningsvetenskap och har skrivit en bok som presenterar teorier och praktiska exempel på hur det går att förstå barns och elevers sociala utsatthet samt vilket socialt och specialpedagogiskt uppdrag förskolan, skolan och fritidshemmet har.

”Barn lever i olika typer av miljöer och familjekonstellationer och under olika sociala och ekonomiska villkor och förutsättningar. Eftersom alla dessa barn möts i förskola, skola och fritidshem (…), finns en unik möjlighet att medverka till tidiga insatser för de barn som behöver detta.” (s. 9)

Precis som författarna understryker i citatet ovan från bokens inledande kapitel har förskolan, skolan och fritidshemmet en viktig skyddande funktion när barn och elever riskerar att fara illa på grund av våld, missbruk eller psykisk ohälsa i hemmet.

Process- och fallbeskrivningar

Genom konkreta fallbeskrivningar möter vi i boken några barn och elever i problematiska situationer där socialtjänst och förskole- och skolpersonal har olika roller och ansvar.

Författarna beskriver de processer som startar när en orosanmälan görs, hur en utredning hos socialtjänsten går till och socialtjänstens olika placeringsformer om ett barn inte längre kan bo kvar i hemmet.

Aktör-nätverksteorin, ANT, presenteras i ett eget kapitel och används i analyserna.

Boken synliggör hur bristande förutsättningar, även materiella, griper in och påverkar de ibland känslomässigt svåra möten som förskole- och skolpersonal har med vårdnadshavare, barn och unga.

Målgrupp

Barn och elever i social utsatthet vänder sig till studerande och yrkesverksamma inom förskola, fritidshem och skola – pedagoger såväl som elevhälsopersonal – men också till de som arbetar inom socialtjänst eller andra verksamheter som ger stöd till barn och familjer.

Om boken

Markstrom_omslag_200.jpgTitel: Barn och elever i social utsatthet: Förskolans, skolans och fritidshemmets roll och ansvar

Utgiven:  2023

Om författarna:  Ann-Marie Markström är biträdande professor i pedagogik vid Linköpings universitet. Hennes forskningsintressen är barns och föräldrars möte med förskola och skola, normalisering. Susanne Severinsson är verksam som forskare inom utbildningsvetenskap och undervisar på olika lärarprogram samt vid specialpedagog- och speciallärarprogrammen vid Linköpings universitet.

Sidantal:  270 sidor

Här kan du läsa ett smakprov ur boken.