Article image

Björboholms kooperativa förskola

Björboholms Kooperativa Förskola startade 2005 och är ett föräldrakooperativ där barn, föräldrar och personal känner trygghet med varandra. Familjerna som lever i närområdet kan i vissa fall ha relativt stora avstånd mellan husen – ur barnens perspektiv sett. Målsättningen med vår förskola är att minska detta geografiska avstånd för våra barn. Därigenom skapas en naturlig mötesplats för våra barn i samhället Björboholm.

Närhet till naturen

Björboholm är en liten ort i Lerums kommun. Här finns en vacker miljö med skog och vatten. Förskolan ligger med gångavstånd till sjön Mjörn och den Björboholmsparken.

Anledningen till placeringen av förskolan i det lilla samhället Björboholm är, förutom initiativtagarnas naturliga koppling till platsen, den fantastiska miljön och närheten till naturen och vattnet. Vi vill att barnen tack vare förskolans placering med lätthet ska kunna finna glädjen i att leka och vistas utomhus.

Vi flyttade in och invigde vårt nybyggda, rymliga enplanshus 2006 som har plats för två avdelningar, Smultronstället och Blåbärsskogen.

På avdelning Blåbärsskogen går 11 barn mellan 1 och 3 år, och på Smultronstället går 17 barn i åldern 3 till 5 år.

Tema Sally Säl

Vi vill gärna dela med oss av ett av våra temaarbete som baserades kring Lerums kulturskolas musikföreställning Sally Säl.

 

Sally Säl är en musikföreställning där barnen får följa med den lilla sälflickan Sally på äventyr över de sju haven. Sallys mamma och pappa blir först oroliga för alla farligheter som finns i havet, men bestämmer sig till slut för att släppa iväg Sally för att hon ska få träna på att klara sig själv.

Vår egen Sally Säl

Teaterbesöket från Kulturskolan var startskottet för detta tema och vid nästkommande skogsutflykt hittade vi Sally Säl på en bänk med en resväska bredvid sig. I resväskan låg ett brev från Sally där hon frågade om hon fick följa med till förskolan och bo hos oss ett tag.

Med läroplanens mål som utgångspunkt, formade vi sedan tillsammans med barnen en fortsättning på temat.

Vi började med att bygga ett bo till Sally så att hon kände sig som hemma. Barnen fick tillsammans bestämma vad de trodde skulle finnas i Sallys bo så hon skulle trivas. I hennes bo finner vi miljön som Sally lever i, krabbor som skapats med hjälp av t.ex. piprensare, Berra bläckfisk i tyg, bilder på fiskar, stenar, fiskarens nät med mera.

De äldsta barnen fick även göra egna akvarier.

Att hålla berättelsen vid liv

För att hålla berättelsen levande läste vi Sally Säl ett flertal gånger där barnen fick lyssna i storgrupp. Efter ett antal tillfällen började barnen att fylla i ord och meningar i handlingen och återberätta den med egna ord.

Vi gjorde även en sagopåse till boken där pedagoger och barnen återberättat handlingen med egna ord med hjälp av konkreta figurer.

En annan aktivitet som vi gjorde i samband med att barnen återberättade Sally Säl var att vi pedagoger skrev ner de meningar som barnen bestämde passade till de olika bilderna/figurerna.

Barnen fick därmed ta del av bokstäver, ord och meningar samt skriv- och läsriktning. Barnen uppmärksammade punkten i texterna och vi diskuterade vad denna kunde betyda. Vi pratade mycket om bokstäver de kände igen och vi testade ljuden kring dessa.

Sally Säl-boken och Sally Säl-burken

Bladen med bild och text sattes sedan ihop till en egen Sally Säl-bok och barnen gjorde en framsida tillsammans med bilder från berättelsen som de själva målade.

Barnen fick sedan, i mindre grupper, ta fram ord som de förknippar med berättelsen kring Sally Säl och det innehåll som vi arbetat med i temat kring Sally. Dessa ord har de sedan tagit med till datorn där de har fått skapa ordkort, det vill säga skriva orden, och hitta bilder som passar till ordet.

Dessa lades sedan i en speciell Sally Säl-burk där barnen på eget initiativ kunde hämta burken och måla av bilden och skriva ordet i sina personliga skrivböcker.

Följer med på alla aktiviteter

Sally följde med vart vi än gick och vi har sjungit sångerna från Sally Säl-berättelsen och gjort rörelser, takter och rytmer till.

bjorboholm_450.jpg

Hon följde med till skogen och hade oftast med sig uppdragskort till barnen där hon gav dem i uppgift att göra olika saker tillsammans och där begrepp som framför, bakom, under, över, smalt, tjockt, liten och stor användes.

Hav och vatten ett självklart inslag

Havet och vatten blev ett självklart inslag i temat och vi har samtalade om olika djur som lever i havet, t.ex. sälar, bläckfiskar, hajar, krabbor. Hur ser de ut? Hur lever de och vad lever de av?

Vi tittade på andra varelser som lever i havet och gjorde olika enkla storleksjämförelser i verkligheten.

Barnen fick göra experiment med vatten och is där vi hämtat is från vår gård och undersökt dess egenskaper. Isen är hård, kall, blöt, skrovlig, slät etc. Vi har också tittat på hur isen smälter och hur vatten fryser och diskuterat vad som krävs för att detta ska hända.

Dessa är några av de aktiviteter som vi gjorde tillsammans med barnen och temat var oerhört lyckat.

Temat avslutades med att Sally skrev ett nytt brev till barnen där hon sade att nu är det dags att resa vidare på nya äventyr, men att hon hade haft jätteroligt tillsammans med oss och att hon snart kommer och hälsar på igen!

Traditioner

På vår förskola har vi under åren skapat en tradition kring Lucia som vi gärna delar med oss av.

Lucia firas alltid utomhus i skogen uppe på Strandkullen i Björboholm.

Under dagen förbereds skogsgläntan med ljusslingor, fackelhållare, glögg kittel, eldkorgar etc.

På eftermiddagen klär vi på våra förväntansfulla förskolebarn. Föräldrar har ordnar fram flera storlekar för stora luciakläder så att overaller, mössor och vantar får plats under luciakläderna.

Vi i personalen går i förväg med barnen till skogen och övar luciasångerna på plats. Föräldrarna möts på förskolan och går i ett gemensamt fackeltåg upp mot skogen. När vi ser att de är nära börjar barnen sjunga så medan föräldrar vandrar upp möts de av sina sjungande barn upplysta av ljus. Det är en magisk stund!

Vi avslutar luciafirandet med fika i skogen och besök av tomten.

Om Björboholms kooperativa förskola

Antal avdelningar
2
Antal barn
28
Antal anställda
7
Förskoletyp
Privat
Startad
2005
Adress
Östadsvägen 161
Stad
Gråbo
Postnummer
44372
Kontaktperson
Judith Buchar
Email
judith@bjorboholmsforskola.se
Telefonnummer
0302-422 66
Förskolans vision

Vi vill skapa grunden för ett bra liv genom att ge barnen en stabil värdegrund som bygger på trygghet, respekt och hänsyn gentemot sig själva och varandra. När barnen lämnar förskolan för att börja i grundskolan, ska de göra det som starka och trygga individer.