Article image

Förskolan Aprikosen

Förskolan Aprikosen ligger i ett naturskönt område, i direkt anslutning till social service. Vi har en stor och kuperad gård med skogskaraktär. Vi har nära till parker, grönområden, skog och Mälaren. Vi finns i Hässelby, som ligger nära Stockholm.

Vi arbetar åldersindelat. Vi har två avdelningar för 1–3-åringar, en för 3–4-åringar och en för 5–6-åringar.

Två områden som vi fokuserar mycket på är RUS (relationsutvecklingsschema) och språkutveckling. Här nedan berättar vi mer om dessa två områden.

RUS

RUS använder vi kontinuerligt genom året med att ”rusa” ca tre gånger per termin. Det ger oss en bild av hur varje barn knyter an till alla på avdelningen och hur tryggt barnet är. Att vara trygg är en grundförutsättning för att vidare kunna utveckla sina förmågor i alla sammanhang.

RUS ger oss alltså en direkt bild av hur trygg barngruppen är och var vi pedagoger ska ”lägga krutet” för att stödja de barn som tar längre tid på sig att bli trygga. I våra diskussioner om trygghet ser vi att hon eller hon behöver mer stöd, som att sitta i knä, kramas, vara i mindre grupp. Då lägger vi vår planering efter det och väljer kanske att ha små grupper i samlingen på eftermiddagen och rytmiken så att alla blir hörda och sedda.

I en av grupperna såg vi, efter andra rusningen, att ett barn fortfarande bara var knutet till en pedagog. För att stärka barnets självförtroende beslöt vi att ge barnet mycket mer egen tid och uppmuntran. Det gjorde vi genom att barnet fick leda samlingar, vara den som gick först i ledet, fick bestämma vad vi skulle göra vid ett visst tillfälle och starta upp lekar. Efter ett par veckor observerade vi att barnet blivit tryggt och klarade av fler relationer.

RUS skapar också ett mycket bra diskussionsunderlag för oss pedagoger. Vi lär oss att lyssna på varandra och låta alla komma till tals och ge sin bild av barnet och gruppen. Det blir mycket roligare att arbeta tillsammans och lyfter den pedagogiska kvaliteten, för vi antar inte – utan vi vet. 

Språk

Språket är en grundsten i vår värld och därför ska det vara lustfyllda och fantasieggande upplevelser när vi läser sagor och dramatiserar, leker med våra språkpåsar, skapar egna sagor och ”flano”.

Egna dramatiseringar av sånger och sagor har vi varannan vecka för alla i hela huset. Här har en avdelning i taget ansvar för gestaltningen av sin valda saga. De äldre barnen spelar själva i sagan eller sången medan de yngre är mer iakttagande när pedagogerna gör sagan med dockor.

Vi använder våra påsar dagligen. Sagan är densamma hela terminen. Den förändras utefter vad barnen gör med den och hur de väljer att uttrycka sig i färg, form eller teater.

Utöver det här har vi också återkommande aktiviteter som, samlingar utifrån barnens intressen, natur, skridskor, rytmik, dans, musik, instrument, matematik i vardagen, enkla naturvetenskapliga och tekniska experiment, skapande, vattenlek, ja det som barnen själva tycker är roligt och spännande.

Allt det här har vi en årsplan för, där även föräldrasamverkan ingår, som vi följer och reviderar varje år.

Om Förskolan Aprikosen

Antal avdelningar
4
Antal barn
72
Antal anställda
15
Förskoletyp
Privat
Startad
2002
Adress
Aprikosgatan 3
Stad
Hässelby
Postnummer
16560
Kontaktperson
Ewa Duvedal
Email
info@aprikosen.se
Förskolans vision

Vi ser det forskande och nyfikna barnet i våra inne- och uterum. Med det menar vi att vi bekräftar och ger tillit till barnet. Det ska finnas många tillfällen för lek och utforskande, barnet ska ha möjlighet att uttrycka sig emotionellt, språkligt och empatiskt genom musik, sång, drama, rörelse, rytmik, bild, natur, skapande och andra uttryckssätt. Här lägger vi grunden till att lära för livet, i en social miljö där pedagogerna ser barnets positiva kompetenser.