Article image

Stenhamra förskola

Förskolan är belägen med närhet till Stenhamra centrum, skog och lekparker. I vår närhet finns fritidsgård, Stenhamraskolan med elever i årskurs F–5 samt Uppgårdsskolan med elever i årskurs 6–9. Stenhamra är ett område med villor, radhus och ett mindre antal flerfamiljshus.

Temarum i ständig förvandling

På förskolan har vi ett temarum som är i ständig förändring. Det är barnens tankar, idéer och intressen som styr rummets utveckling och förändring. Här berättar vi om hur idén till ett nytt tema kan uppstå och förverkligas.

Bland stjärnor och månar i tema rymden

Vi ger här exempel på hur man kan arbeta med ett tema utifrån barnens intresse. Tema Rymden började med att en pojke kom in på morgonen och berättade att han skulle bli astronaut. Denna idé föddes när han en kväll var ute med sin mamma och tittade på månen. Pojken berättade för de andra barnen att han vill åka upp till rymden som astronauter gör. De andra barnen blev nyfikna på rymden och började ställa en massa frågor.

Vi började samla material för att kunna bygga raketer, därefter delade vi in oss i mindre grupper eftersom intresset blev stort och många ville delta.

Vi inledde projektet med att tillverka raketer för att vi med dem skulle kunna ta oss ut i rymden. Därefter pratade vi om vad som kan tänkas finnas i rymden. Barnen berättade att de sett stjärnor och månen vilket ledde till att vi började skapa både stjärnor och månar.

Nästa steg blev att en pedagog satte upp månarna och stjärnorna i ett litet mörkt rum med blå väggar och en rullgardin med stjärnor. En pedagog byggde en rymdraket av ett bord, madrasser och filtar. Alla barn fick ta sig in i raketen. Där inne räknade de ner: 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, 0 … och raketen lyfte med ett dån.

Innan alla lämnade raketen och tog sig in i rymdrummet fick de i uppdrag att finna ”silverbollen”. I silverbollen fanns de gula stjärnägg som gjorde att man kunde andas i rymden trots att det inte finns någon luft som här på jorden.

Därefter tog sig alla barn in i rymden genom en tygtunnel som ledde in i rymdrummet. Först landade alla på månen och fick svar på en del av sina frågor om hur många planeter som finns i vårt solsystem, vad planeterna heter, vet man om det bor någon i rymden, vad en stjärna är och mycket mer.

Vi kröp sedan ut genom tunnel och in i raketen som tog oss tillbaka till jorden.

Vi reste vid ett flertal tillfällen under flera dagar fram och tillbaka mellan jorden och rymden. Efter tre veckor avslutade vi rymdtemat och alla barn tog hem sina alster. Vårt temarum var sedan redo för nästa projekt – just nu är det ett lövrum!

Forskningsbaserad pedagogisk plattform

Ett annat område vi fokuserar på är en pedagogisk plattform som grundar sig på forskning. Ledningsgruppen deltog i en kurs som gavs vid Örebro universitet och handlade om hur man kan förebygga psykisk ohälsa bland barn. Vi omvandlade forskningen till en pedagogisk plattform med syfte att tydliggöra uppdraget för alla pedagoger som arbetar inom enheten.

Om Stenhamra förskola

Antal avdelningar
6
Antal barn
100
Antal anställda
22
Förskoletyp
Kommunal
Startad
1970
Adress
Herman Palms plan 10
Stad
Stenhamra
Postnummer
17960
Kontaktperson
Carita Almqvist
Email
carita.almqvist@skolor.ekero.se
Telefonnummer
073-660 40 24
Förskolans vision

Vi arbetar utifrån ett utforskande arbetssätt med en pedagogisk plattform som lägger tyngden på att pedagogerna ska vara närvarande och engagerade.Vår pedagogik ger stort utrymme för barns nyfikenhet och lust att undersöka samt i lek uttrycka sina upplevelser, idéer och fantasier.Förskolan har en härlig gård med stort lekutrymme som lockar till lek, skapande och lärande. Vi lägger stor vikt vid det talade språket och stödjer barnen i att utveckla olika former av kommunikation. Vi försöker stimulera varje barns utveckling och lärande bland annat genom att arbeta med barns och föräldrars inflytande. Barnen ska känna samhörighet och respektera oss och varandra.