Article image

Kulturförskolan Plantan

I norra Landskrona ligger det en byggnad från 1950-talet som i folkmun kallas för Plantan. Den har genom åren används till olika aktiviteter, den byggdes från början för tvätteri, snabbköp och konditori. Under årens lopp har byggnaden också innehållit både spelbutik och pizzeria och varit ett livligt frekventerat föreningshus.

Utbildningsförvaltningens ledning hade sedan en tid varit intresserade av att bedriva förskoleverksamhet i detta hus, med närhet till idrottsanläggningar och Karlslundsparken i direkt anslutning till utegården. Beslut togs att förskola skulle bedrivas och förskolechefen Karin Sahlin fick i uppdrag att medverka i projekteringen.

Huset har stora, ljusa, inbjudande lokaler som inspirerar till olika kulturformer. Det var så idén att skapa en kulturförskola växte fram. Här möts i dag barnen av pedagoger med specialkompetens inom sång och musik, drama och dans samt bild och berättande.

Namnet Plantan fick kvarstå, dels för att namnet var så inarbetat i staden, dels för att det har en passande mening för att de små barnen ska växa och utvecklas. Vi vet ju att det lilla barnet lär med kroppen och allra bäst om det har roligt.

Olika kulturformer och ett tematiskt arbetssätt används som metod för att utveckla, utmana och fördjupa varje barns lärande.

Kommunal, kulturell och med profil

Kulturförskolan Plantan är ovanlig på flera sätt. Dels för att det är en kulturförskola – sådana finns det inte så många av i Sverige. Men också för att den är en kommunal förskola med en tydlig profil. En del föräldrar har sökt sig hit på grund av närheten, andra för vår inriktnings skull. Det betyder också att vi förhoppningsvis kan bidra till integrationen i Landskrona.

De gemensamma ledorden är Lära, Utforska, Skapa och Tänka, vars begynnelsebokstäver tillsammans bildar ordet LUST! Kulturbegreppet delas in i fem olika delar: sång & musik, bild, berättande, drama samt dans. Utifrån dessa arbetar vi tematiskt.

Det allra första temat har redan dragits igång och fokuserar på det som finns i luften. Det kan komma att handla om vind, fåglar, flygplan, häxor … och mycket annat. Eftersom barnen är medskapare i processen vet vi ännu inte var vi hamnar.

Om man ska arbeta mot de mål som finns i läroplanen måste läraren vara lika aktiv som barnen. Man måste inspirera, få dem intresserade och rikta deras intresse och uppmärksamhet mot det som de förväntas lära sig något om (Pramling Samuelsson, Asplund Carlsson, Pramling & Wallerstedt, Att undervisa barn i förskolan, 2008).

En förskolas födelse

När de sammanlagt sex pedagogiska tjänsterna till kulturförskolan utlystes, inkom ett osedvanligt stort antal ansökningar. Det var allt från danspedagoger och dramapedagoger till gymnasielärare som sökte.

Men det givna valet blev att fokusera på att de var duktiga pedagoger i förskolans vardagsmiljö. Fortbildning ser vi som något självklart, så här finns stora möjligheter till utveckling.

Vi har varit med och påverkat material och innehåll redan från början när förskolan skulle dra igång. Detta har varit oerhört viktigt för oss. Men någon handbok i sådant finns ju inte, så det betyder att vi har fått sätta oss in i en mängd olika byggnationsfrågor. De har handlat om allt från IT-access till kakel, vilket gör att vi i dag faktiskt sitter på en stor kunskapsbank som vi gärna delar med oss av.

Äntligen igång!

I november 2015 öppnade förskolan dörrarna och verksamheten med inskolning för barn och föräldrar. En ögonblicksbild från den första dagen är när en femårig flicka klev in i lokalerna för första gången. ”Finns det någon jag kan leka med här?” frågade hon förväntansfullt med stora, tindrande ögon.

I mitten av januari inbjöds politiker, tjänstemän och personal från förvaltningskontoret till en högtidlig invigning. Kommunfullmäktiges ordförande Gunlög Stenfelt invigde symboliskt Plantan genom att ”så” glaspärlor märkta med Fantasi, Lust och Kreativitet som grogrund för växande. Hon uppmuntrade till att barnen ska utvecklas till nyfikna, kreativa och kunskapstörstande barn, och vidare till vuxna positiva, självständiga, utmanade entreprenöriella vuxna medborgare.

Femton barn i åldern tre till fem år intog därefter scenen i Salongen. En flicka sjöng solo och därefter stämde hela barngruppen in med full hals till ackompanjemang av gitarrspel av pedagogerna i två specialskrivna Plantansånger.

Rutinerna behöver falla på plats

Allt hårt arbete har i slutändan lett till en lugn miljö, även om det inte var helt självklart var till exempel hemvisterna skulle vara i lokalerna och hur lokalerna skulle disponeras. Huset är absolut ingen traditionellt byggd förskola. Och trots att vi nu är i gång är det fortfarande saker som behöver åtgärdas och justeras. Olika hantverkare kommer ofta hit fortfarande.

Vi behöver också få igång samarbetet mellan kolleger och mellan barngrupperna. Alla praktiska rutiner med barnen kring samling, aktiviteter, måltider, kosthantering, utevistelse, hygien och annat ska falla på plats och bara flyta på. Den stora utmaningen nu är alltså att få igång fungerande rutiner och en automatisering av verksamheten.

Att barnen känner trygghet i de nya lokalerna är centralt, och vi märker att de yngsta barnen behöver mer tid för detta. Därför har vi valt att vänta lite med att ge oss ut i vårt närområde eller på andra utflykter.

Dessutom sker ju inskolningen parallellt med den ordinarie verksamheten – utan att det finns erfarna barn som kan förskolans rutiner sedan tidigare. Vi har insett vilken fördel det är med erfarna barn som guidar de nya. Det var något vi inte riktigt tänkt på tidigare, det var så självklart.

Mer om Kulturförskolan Plantan

I Plantans presentationsbroschyr kan du läsa mer om vår verksamhet. Och är du nyfiken på hur det gick till när Plantan byggdes, finns det filmer att titta på om du besöker vår Facebooksida.

 

Om Kulturförskolan Plantan

Antal avdelningar
2
Antal barn
34
Antal anställda
6
Förskoletyp
Kommunal
Startad
2015
Adress
Plantstigen 2
Stad
Landskrona
Kontaktperson
Karin Sahlin
Email
karin.sahlin@landskrona.se
Förskolans vision

Ett lustfyllt lärande med kultur och tematiskt arbetssätt – det är fokus för Kulturförskolan Plantan i Landskrona.