Article image

Tyresö Montessoriskola

På Tyresö Montessoriskola är våra prioriterade mål en god pedagogisk verksamhet byggd på montessoripedagogiken, artighet och omtanke samt natur och kultur.

Vi försöker öka barnens medkänsla för andra, få dem att hjälpa till, inte störa, visa förståelse för att människor är olika samt respektera och visa hänsyn till andra. Ansvar och impulskontroll är ett annat prioriterat område. Barnen ska följa gemensamma regler, var rädda om vår miljö inne och ute, vara ärliga och stå för vad som gjorts.

Verksamheten bedriver vi i ganska fina men lite slitna lokaler centralt i Tyresö. Allt är anpassat efter barnens storlek. Det finns vackra saker som barnen måste vara rädda om. Barnen har möjlighet att arbeta enskilt vid en egen arbetsplats eller jobba i grupp. Alla barn är olika, och därför är det viktigt att vi pedagoger öppnar våra sinnen och möter barnen där de är.

Sammanlagt finns här 72 barn: 24 barn på avdelningen Månen för barn 1–3,5 år. På avdelningen Stjärnan samsas 24 barn i åldern 3,5–5,5 år samt 24 F-klassbarn.

Tolv vuxna arbetar på förskolan. Två är förskollärare med montessorikompetens och fyra är barnskötare med montessorikompetens. Vidare arbetar tre andra barnskötare hos oss, och tre med annan utbildning.

Vi vuxna ska alltid föregå med gott exempel. Läraren har en viktig roll – vi ska visa förståelse och respekt för barnen så att de känner sig viktiga, vi ska försöka få alla barn att hitta något intressant att göra och vi ska hålla oss i bakgrunden så att inte barnen störs i sina aktiviteter.

Montessorimaterielens fördelar

Verksamheten bygger på Maria Montessoris pedagogiska tankar om att varje barn har tre inre lärare:

  1. Det absorberande sinnet (där varje barn suger in kunskap utan urskillning med hjälp av sina sinnen).
  2. De känsliga perioderna (dessa utvecklingsstadier kan variera lite ålder på barnen).
  3. De inre drivkrafterna (att vilja lära sig mer och därmed utvecklas).

Montessorimaterielen, som vi använder dagligen, är fantastiska trots att de utvecklades för över hundra år sen. Barnen tränar bland annat grov- och finmotorik, balans, syn, hörsel och känsel. Materielen är handfasta och konkreta med inbyggd felkontroll och barnen får arbeta mot det abstrakta och mer utmanande.

En dag hos oss

En vanlig dag börjar oftast inomhus med att en pedagog hälsar barn och föräldrar välkomna och lotsar in barnen på avdelningen. Klockan 9 startar dagens arbete med samling och presentation av dagens val (kl 8.30 för F-klassbarnen). Barnen har en ”flytande” fruktstund (de kan äta frukt när de vill) runt kl 9.45–10.30. Förmiddagen kan sedan avslutas med utevistelse eller fortsatt arbete allt efter barnens val.

Vi återsamlas på avdelningarna och äter lunch vid lite olika tider, de yngsta barnen äter först, och då inne på avdelningen, medan de äldre äter lite senare i skolans matsal. Beroende på hur dagen har sett ut och barnens ålder har vi en läsvila före eller efter maten. Vi är ute mellan lunch och mellanmål och om vädret tillåter försöker vi äta mellanmål utomhus. Vi har en fruktstund med de barn som har litet längre dagar runt kl. 16.30.

Minnesvärda utflykter

Vi har en nygjord, härlig utemiljö på förskolans gård och närhet till skog, lekplatser, simhall, bibliotek, buss, fina utflyktsmål med mera. En dag varje vecka har vi utomhuspedagogik, då vi går eller åker buss till olika mål i vår närmiljö. Det blir många roliga, trevliga, och lärorika utflykter, som barn och föräldrar kommer ihåg länge.

Tematiskt arbetar vi med årstiderna som grund, så nyligen har vi haft hösten som tema. Då kom natur och djur naturligt in när vi hade utomhuspedagogik, men vi arbetade även med språk och matematik i våra upptäckter. Temat avslutades med vernissage då föräldrar och syskon var välkomna att ta del av barnens arbete. För barnen avslutades höstens tema med att vi lagade soppa på den svamp vi hittat under höstens utflykter.

Ett tidigare tema vi haft handlade om teaterns värld. Barnen kände redan till en del ord och begrepp inom teatern, och vi fortsatte genom att lyssna på opera, operett, musikal m.m. Temat avslutades med ett besök på Stockholms Operahus där barnen fick en guidad visning och fick prova kläder. Dagen innan hade vi fått en förfrågan om att även stanna kvar för att se en nyuppsatt mimföreställning.

Som minne av vår dag på Operan fick vi med oss ett par ballerinaskor. Barnen som var med på denna utflykt går nu i årskurs 2 kommer ofta fram för att kramas och frågar: Kommer du ihåg när vi var på Operan?

Det bästa med att arbeta på just vår förskola är att vi arbetar efter Maria Montessoris tankar och idéer vilket gör att alla har liknande värderingar och arbetar mot samma mål. Det är dessutom en liten enhet med närhet till beslut, och vi får behålla våra barn i förskolan som elever på skolan upp till årskurs 6. Det händer så fantastiskt bra och roliga saker hela tiden här!

Lästips

Vill någon läsa mer om Montessori, så kan vi rekommendera följande litteratur:

Skjöld Wennerström, K & Bröderman Smeds, M (2008). Montessoripedagogik i förskola och skola. Natur och Kultur.
Hansson, Lena (1994). Montessori och barns arbete. Liber.
Montessori, Maria (1998) Upptäck barnet. Seminarium förlag.
Signert, Kerstin (2000) Maria Montessori. Anteckningar ur ett liv. Studentlitteratur.

Vill ni också bli Månadens förskola? Kanske skulle den förskola där du arbetar vilja medverka som Månadens förskola? Eller har du kanske idéer om någon annan förskola som du tycker skulle vara intressant att berätta om? Tveka då inte att ta kontakt med oss i Förskoleforums redaktion!

Eva Hansson, webbredaktör
eva.hansson@studentlitteratur.se
046-31 21 76 (direkt)

Om Tyresö Montessoriskola

Antal avdelningar
2
Antal barn
72
Antal anställda
12
Förskoletyp
Privat
Startad
1995
Adress
Bollmora Gårdsväg 18
Stad
Tyresö
Postnummer
13539
Kontaktperson
Susanne Hansen
Email
susanne.hansen@tmsv.se
Förskolans vision

”Genom nyfikenhet och arbetsglädje lär vi oss ta ansvar för oss själva och vår miljö.” Det är ledstjärnan på Tyresö Montessoriskola.