Mirella
Forsberg Ahlcrona

Docent i utbildningsvetenskap med didaktisk inriktning. Högskolan Väst, Trollhättan. Förskollärare, dockteaterpedagog och fil.dr i pedagogik.

Språkets utveckling är dels emotionell vilket innebär känslomässiga upplevelser av vad orden står för och dels intellektuell vilket innebär att språket är ett redskap för utveckling av kunskap (Vygotsky, 1999). Förskolans visuella språkmiljöer betonar i dag det intellektuella perspektivet t.ex. bokstäver, siffror, färger, former, mönster. Användning av olika redskap och material diskuteras huvudsakligen utifrån ett kunskapsperspektiv, alltså vad och hur mycket barn kan lära sig genom att använda saker som finns till förfogande. I betydligt mindre omfattning diskuteras vilka relationer barn uppmuntras till, genom sakernas användning. Med min forskning vill jag undersöka och utveckla metoder och strategier som i första hand stimulerar den emotionella sidan av språkutvecklingen. Detta utesluter inte att syftet med innehållet utgår ifrån och kombineras med det intellektuella.

Estetiska uttrycksformer beskrivs i olika styrdokument oftast i termer av skapande färdigheter och förmågor men jag betraktar dessa uttrycksformer lika mycket i termer av motivation, meningsfullhet, självförtroende, förståelse, kunskap, social kompetens och utveckling.