Article image

Förskolan Myggan

Förskolan Myggan är belägen i södra delen av Trollhättan i ett naturskönt område med resurser i närområdet som vi tryggt och enkelt kan ta del av, bl.a. promenerar vi till skogen, lekplatser, skola, bibliotek och affär.

Förskolan är en stor kommunal förskola med ljusa, rymliga lokaler och eget kök. På våra fem avdelningar är barngrupperna till övervägande del åldershomogena. Avdelningarnas miljöer anpassas efter barnens ålder, behov, intressen och förutsättningar. Vår gemensamma mötesplats Torget inbjuder till kreativa och skapande aktiviteter.

Myggan är en mötesplats för barn, föräldrar och pedagoger. Tillsammans arbetar vi för att barnens tid på förskolan ska vara rolig och lärorik. Vår verksamhet ska vara välkomnande, inspirerande och meningsfull. Barnen uppmuntras och får möjlighet att prova och utforska i en kreativ och lustfylld miljö.

Pedagogiska ställningstaganden

Vi arbetar utifrån Reggio Emilias filosofi och våra pedagogiska ställningstaganden bygger på en tro på kompetenta barn med drivkraft att utforska världen. Utifrån förskolans uppdrag och värdegrund utformar vi verksamheten och lägger grunden för ett demokratiskt synsätt. I vårt värdegrundsarbete har vi valt att följande värdeord ska genomsyra vår verksamhet: delaktighet, tilltro, utforskande.

Med hjälp av dessa ord förhåller vi oss aktivt till förskolans pedagogiska grundsyn och våra pedagogiska ställningstaganden.

År 2012 fick vi pris av Trollhättan stad som årets verksamhetsutvecklare.
Ett utdrag ur juryns motivering:

Genom ett reflekterande arbetssätt och mod att tänka nytt har man lyckats i sin ambition att bli en Reggio Emilia-inspirerad förskola omfattande en människosyn där demokratibegreppet är viktigt utifrån allas lika rättigheter och värde. Lyssnande, dokumentation och reflektion är några av denna pedagogiska filosofis kännetecken. De pedagogiska ställningstagandena tar stöd i värdeorden delaktighet, tilltro och utforskande och möjliggör därmed ett ökat inflytande för såväl barn som vårdnadshavare.

Hos oss står värdeorden delaktighet, tilltro och utforskande för följande:

  • Delaktighet
    Att vi alla (barn, föräldrar och pedagoger) ingår i ett sammanhang där vi med intresse och ömsesidighet lyssnar och ger varandra möjligheter. Utifrån våra rättigheter har vi ett medansvar att skapa ett inkluderande och tillåtande klimat tillsammans.

  • Tilltro
    Att vi (barn, föräldrar & pedagoger) i vår gemenskap ska vara trygga och ha förtroende för varandra och våra kompetenser. Med tillit och respekt vågar vi lita på våra förmågor och tillsammans ska vi uppmuntra och utmana vårt

     ”Jag kan.
  • Utforskande
    Lärandet ska få ske i en meningsfull, föränderlig och spännande miljö, där vi med nyfikenhet och fantasi ska erbjudas möjligheter att ta reda på, erfara och pröva med upptäckarglädje och experimentlusta.

Pedagogisk dokumentation

På förskolan använder vi arbetsverktyget pedagogisk dokumentation. Varannan vecka har varje arbetslag reflektionsträff tillsammans med vår pedagogista. Det gemensamma arbetet med att reflektera kring pedagogernas och barnens observationer, dokumentationer och alster hjälper oss att vidga våra tankar, synsätt och att hitta nya vägar att jobba tillsammans med barnen.

Vårt ständiga övande i att lyssna in barnen tillsammans med frågor som tar stöd i våra värdeord har i dag lett till att det är barnen som i större utsträckning driver projekten vidare. Den pedagogiska dokumentationen hjälper oss att få syn på och synliggöra vår verksamhet samt barnens och pedagogernas lärprocesser.

Temaarbete

Efter tidigare teman började vi ställa oss frågan vad ett projekt egentligen är. I strävan att förstå det blev det naturligt för oss att välja att arbeta med projekt som gemensamt temaarbetet för förskolan. Temaarbetet påbörjades i höstas och är betydelsefullt i syftet att vara den röda tråd som förenar förskolan. Därefter har varje avdelning formulerat eget syfte och mål utifrån barngruppens ålder och intresse. I projektarbetet undersöker barn och pedagoger tillsammans utifrån barnens frågor. Ett exempel är 5-åringarnas projekt, barnens möte med platsen, en utvald plats i vår närliggande skog.

På platsen uppstår alltid nya frågor hos barnen som stimulerar till undersökande och utforskande. För att projektet och barnens undersökande ska vara en del av vardagen har platsen på olika sätt även flyttat in på avdelningen. För tillfället bygger man upp platsen i en tredimensionell modell.

Frågan om hur stort röret är har väckt många barns intresse. Barnen har flera olika teorier om hur man kan mäta röret. De inspirerar varandra till att vilja vara med i mätprocessen, fler teorier uppstår och prövandet fortgår. Det kollektiva lärandet har synliggjorts för oss. Det visar sig att omkretsen på röret är 214 cm. Barnen jämför ”sina” mått mot röret och sina egna kroppar. Hittills har barnen mätt med tejp, pinnar, mätare (måttband), klossar och bananer.

För oss är det viktigt att barnen får vara med och reflektera kring sina lärprocesser. I arbetet med att ge alla barn möjlighet att reflektera kan våra reflektionstillfällen olika ut. Men ett viktigt redskap vid barnens gemensamma reflektioner är smartboarden.

När ett barn slutar hos oss hoppas vi att det tryggt, nyfiket, vetgirigt, sökande och modigt fortsätter sitt möte med världen. 

Om Förskolan Myggan

Antal avdelningar
5
Antal barn
100
Antal anställda
20
Förskoletyp
Kommunal
Startad
1979
Adress
Bergkullevägen 175
Stad
Trollhättan
Kontaktperson
Pernilla Ekeroth
Email
pernilla.ekeroth@kub.trollattan.se
Telefonnummer
0520-49 59 86
Förskolans vision

”Tillsammans möter vi världen i möjligheternas förskola” är den vision som förskolan Myggan i Trollhättan arbetar efter.